Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1073 ggr
twinnie
0

Förändras hanen efter parning?

Nu i mars ska min hane Moses få para en, eventuellt två kaninhonor som ägs av Matilda (Tindrah här på iFokus). Nu undrar jag om det är så att hanen kan förändras efter parningen? Typ att han blir surare eller mer "parningssugen" än innan?

Frida-L
0

Det tror jag inte…

myriis
0

Nu kommer jag och lägger mig i :P Är det inte lite onödigt att använda samma hane till båda honorna? xD

[Eichan]
0

min kanin förendrades inte alls efter parningen, Däremot precis efter parningen var han jättetrött och la sig ner i buren så fort jag släppte in honom

twinnie
0

#2 Varför är det onödigt? Min fråga var om hanen förändrades efter parningen, jag var inte ute efter andra åsikter ^^

#3 Okej, skönt att höra. Vill liksom inte förlora min lilla busunge till någon parningssugen surpuppa XD

[Eichan]
0

haha… men jag tror(eller vet, är nästan helt säker!) att han kommer vara sig lik efter parningen!

twinnie
0

#5 Bra ;) Då blir det väl kaninungar till April då :D

myriis
0

#4: Båda kullarna blir besläktade med hanen? Finns otroligt många andra hanar att välja mellan ;p

twinnie
0

#7 Är det onödigt att det finns för många kaniner med min kanin som pappa? Jag tycker bara det är roligt .. Han har bra temprament, fina färger i stammen, duktig hoppare ^^. Ser inga nackdelar med honom alls faktist .. Men du har dina åsikter och jag mina .. Är dock inte så intresserad av andras åsikter just kring detta, i denna tråd ..

Matilda_91
0

#7: Det är väl kanske en bra hanne? Eller så är honorna inte släkt eller från olika uppfödare? Det finns väl många naledningar till att använda samma hanne flera gånger vid PARNING.

myriis
0

#8: Ja, eftersom det då finns risk för inavel. Om din pappa har många ungar som får ungar etc. Därför många bara tar ca 2-3 kullar på sina hanar om året, vilket jag tycker är otroligt ansvarsfullt och bra.

KvirrZ
0

#10: Men hon skulle ju para två honor med sin hane, då blir det 2 kullar, det blir ju inte 7 kullar. Hon kanske inte ska ta mer kullar så då blir väl det lika ansvarfullt. Hon tar dom ju bara samtidigt.

- Mvh Emma

myriis
0

#11: Jo iofs ;P Tänkte lite på bara att om dessa ungar från varsin kull kunde råka hamna i samma hem och få ungar eller liknande ^^ För personligen gillar jag inte att man tar mer än en kullar på en hane samtidigt ^^ Men det är jag det!

twinnie
0

Som #10 säger är det endast dessa kullar jag tänker ta på honom iår. Får se om det blir fler någon annan gång. Köparna kommer att få med härstamning och allt sånt, så när ungarna lämnat oss är det upp till de nya ägarna att kastrera / se till att eventuella syskon inte parar sig. Jag kan inte ta ansvar för vad som händer efter flytten ..

Tindrah
0

hehe matilda jag hade glömt att det var mars nu redan! hehe, vi kanske ska gå ihop och få fram ett datum för parningen ? :D

twinnie
0

haha, joo ;D men nu är det väl bestämt? 17 mars :D

Frida-L
0

Haha, Skruttan paras också den 17 mars, då kanske ungarna kommer samma dag!

twinnie
0

Jaa ;D haha

Tindrah
0

Yepp den 17 kmr ja hem till dig :)

ciss
0

Jag tycker absolut inte att det är onödigt, Moses som är så himla fin och allt. Hoppas allt kommer att gå bra med bebbarna! :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Tina-A
0

Mina erfarenheter är att hanen inte förändras efter PARNING :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]