Grönsaker vs. pellets
Jag har en 6 månaders hona som varit dålig i magen i stort sett hela sitt liv. Har såklart provat att byta foder men utan resultat. Jag har rådfrågat en veterinär och hon sa att kaniner som får besvär i unga år oftast aldrig blir bra och tyckte att jag skulle sätta henne på en permanent hödiet. Det hade jag gjort om jag inte haft en kanin av jätteras. Hon skulle antagligen magra av enormt mycket på endast hö.
Så min fråga är nu, finns det nån chans att en grönsaksdiet skulle fungera bättre än pellets? Eller skulle det bara bli ännu sämre? Nån med erfarenhet som vet? Jag har provat allt utom det.
Prova en grönsaksdiet, men du kan även testa olika örter och frukter, för att hon ska få i sig allt hon behöver.
Har du testat Havre eller Havregrynsgröt? Testa det, och om det fungerar bra kan du ha det som tillskott till grönsakerna.
Havre finns som lösvikt på Arken Zoo, och i 25 kilos säck på Granngården.
Hoppas det går bra!

Du har säkert testat allt, men min hona som jag hade tålde ingen pellets och inget grönt. Hon fick bara hö och en variant av pellets som heter Cuni Complete. På det fodret var magen perfekt. Cuni har hög fiberhalt, låg fetthalt och tillsatta goda bakterier som är bra för känsliga magar. Har du inte testat Cuni Complete så tycker jag absolut du ska prova det! Vet flera som lyckats få ordning på känsliga magar med det fodret.
Oxbow Bunny Basics/T kunde min hane äta utan problem, samt Chudleys Rabbit Royale efter sakta invänjning. Han hade kroniska problem med matsmältningen så tro mig, jag prövade många olika foder innan jag hittade ett par som passade.
Oxbow B B/T innehåller till största delen timotej, vilket gör att det liknar hö och passar kaninens matsmältning. De flesta andra pelletssorter innehåller en massa spannmål, som inte är direkt optimalt för kaninmagar..
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)