Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 797 ggr
Bunny_Tina
0

*gråter*

idag märkte jag att mimmi verkligen var dålig! hennes avföring "kolorna" klibbar ihop sig och det är lite löst med, men hon är inte kladdig i baken som tur är men ändå. hon har inte ätit något av grönsökerna hon får om kvällarna (mycket ovanlig)!! men jag skall se imorron bitti om hon har ätit något annars får jag ringa vetrinären Gråter

någon som har något tips? på hur hon kan må bättre?

jag bytade foder idag alltså inte bytade men tog bort mycket av de onyttiga maten men den hon har nu har hon ätit förr i några månader men hon har fått lite större mängd 1/2dl mer..

myriis
0

Min kanin är precis sådär!

Ta det lugnt bara.
Imorgon föreslår jag att du kilar till apoteket och skaffar en/två ml sprutor (såna som man sprutar in i munnen). Sen går du till en livsmedelaffär och köper morotspure (barnmat)
Ge henne av mat hon gillar tills hon börjar få upp aptiten. Stödmata henne med morotspure genom sprutan (du öppnar hennes mun och sätter in den och "sprutar" ut. Det kan vara ganska jobbigt) och även med vatten!
Se så att hon inte är slö och ring en vetrinär för att boka tid. Sålänge hon inte är jätteslö så är det nog ingen fara. Se till att hon får i sig tillräckligt mycket morotspure och vatten. Glöm inte att testa hela tiden om hon vill ha grönsaker.
Om du märker att hon är riktigt hängig kan du åka in akut med henne.
Städa också gärna hela hennes bur så du kan hålla stenkoll på den nya avföringen.

Bunny_Tina
0

okey tack så mycket, mimmi är jätte pigg förutom detta med avföringen och detta hände idag men jag skall testa detta imorron tack! skall jag ringa vetrinären direkt eller vänta och se om hon blir bättre? men avföringen blir vell inte bättre för jag ger henne vatten och morotspure eller??

Bunny_Tina
0

hur mycket vatten? morotspure´? skall hon ha?

myriis
0

#2: Morotspure kan hindra diaree.

#3: Ge henne ca 5 ml morotspure, om hon verkligen inte äter någonting. Om hon äter litegrann, t.ex. några tuggor broccoli behövs nog bara 2-3 ml.
Vatten kan hon behöva ca 5-10 ml. Samma sak här, titta om hon dricker själv.

Du behöver nog inte ringa nu direkt på kvällen, utan vänta tills imorgon och rådfråga vetrinären.

Bunny_Tina
0

ja nu har vetrinären stängt här nere så hihi. men jag skall se hur det är med henne imorron.. men tusen tack!

Bunny_Tina
0

skall jag ha någon mat framme till mimmi imorron vanlig mat då..eller skall hon bara ha vatten och grönsaker?

myriis
0

#6: Försök med vanlig mat. Men får hon massa diaree så ta bort dne ett tag.

KajsaM
0

Jättebra Info Myriis! :)

Hoppas era kanin mår bättre :)

Tina-A
0

Om du precis har ändrat kost kan hon få diarre för att du bytt kost för snabbt, eller för att hon äter för mycket grönsaker och hennes mage inte riktigt är van! Ta bort grönsakerna och ge istället mycket hö och så hennes vanliga mat. Det brukar kunna lösa problemet.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Bunny_Tina
0

okey hon är mycket bättre idag har bara lite problem men igår kväll var hon bra i magen (vad jag såg) men imorse var hon lite kass igen men inte lika kass som tur är 0.o men hon fick fröt igår för första gången så det kan vara det men kanske..