Tillsammans..?
Min hona bor med nu med 2 ungar på snart 10 v. Misstänker att hon kan vara gravid igen då hon beter sej lite så o även lite rund. Ej enligt planerna alls =(
Hon är snäll o go mot båda ungarna (honor). Blir det nu ändå en kull tar jag självklart ansvar o försöker få de små att klara sej trots kalla nätter o har möjl spara flera vid behov e t c.
Nu kommer jag till frågan. Vill ju helst ej sära på mamman o den ungen som ska stanna o gå med mamman är det tänkt. Tänker flytta den andra ungen idag som tingad utifall att.. -
Om inte mamman börjar jaga bort ungen kan jag ha den kvar hos henne fast hon ev kull/nyfödda?
Erfarenheter av flera honor tsm/kull..?
Hoppas förstås att hon bara skendräktig?..
Själv anser jag att en honan bor själv i sin bur när hon ska ha ungar den större ungen kan göra henne stressad och chansen att ungarna dör är höga. Så vid en födsel särar du direkt finns ingen anledning att dom ska bo i lag då.
Men hur har hon träffat hane när hon har snått redan? Planerar du att ha mamma och dotter tillsammans kan du inte sära på dem för då lär det inte gå att sätta ihop igen.
#2 Nej precis, vet att om de säras kan det vara svårt få dem att gå ihop igen. Har ledigt med plats men vill ju gärna de får gå tsm o inte en o en..
Damen ifråga smet ut från sin Hage ut i trädgården där o hanen var lös just då. Han då 4 mån (inga kulor nere). Honan sparng förbi han o hon verkade ointress o han mest skraj. jag plockade in han så fort jag kunde men de fick ca en halv minut bakom hörnet innan =( Tar på mej slarvet för detta..
Tänkt kull på dem nästa vår först..
vad kan hända tror ni, mamman ev skadar den stora ungen av stress? el de nyfödda? kan inte tänka mej att ungen skulle skada de nyfödda..? I naturen får ju kaniner täta kullar men kanske jagar honan bort ungarna inför ny kull..?
#3 Hur kan hon vara dräktig om han inte släppt kulorna? Han måste ju vara könsmogen för att kunna få ungar.
Hur länge var detta sedan? Känner du sparkar?
Hon kan ju vara skendräktig?. Min hona har varit det i ca 2-3 månader.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#3 nej osäker på det, borde väl inte bli nåt men vet ej säkert. Äv om testiklarna ej vandrat ner kanske spermier kan mogna..? Tror det är ca 30 dagar sen hon smet ut. Sist gick hon till d 33.. Jo hoppas verkligen hon bara skendräktig? =) Hon rund om magen men kan inte känna något (det har jag i o f ej kunnat göra tidigare heller). Hon har ju käkat på bra då jag gett mera mat till henne o gänget ungar. Kom på henne med att boa i fred kväll, nu lugnare dock =) Förra veckan var hon helt gräv-manisk precis som före senaste kullen..
#5 Har aldrig varit med om det då mina hanar varit mogna vid 3 mån ålder. Min ena hane blev pappa vid 4 mån ålder. Han träffade en hona som åt på sina ungar. En utan svans och en utan ben. Den utan svans avled på kvällen och den utan ben avlivade jag.
Han blev pappa till en 6ungars kull med honan som jag har svårt att få dräktig. Gillar hon inte hanarna så struntar hon i att bli dräktig.
Det låter ju som om att hon är dräktig om hon boade för två dagar sedan. Men en skendräktig? hona kan ju oxå bara bra rund om magen. Tosca blir stor som en ballong och sen minskar den lite åt gången. Om hon nu får ungar så vet vi ju svaret. En hane utan nersläppta kulor kan oxå bli pappa.
Mvh Emma
#6 ok, vet ej riktigt vad jag ska göra med infon om uppkäkade ungarna.. har det med hanens ålder att göra enl dej..?
Gärna mera tips/erfarenhet om separera honan från unge vid ny kull.
ja vi får se vad som händer o om det blir något..
#6 ok, vet ej riktigt vad jag ska göra med infon om uppkäkade ungarna.. har det med hanens ålder att göra enl dej..?
Gärna mera tips/erfarenhet om separera honan från unge vid ny kull.
ja vi får se vad som händer o om det blir något..
Alla större uppfödare jag pratat med, flyttar alltid iväg tidigare ungar från honan innan hon ska föda nästa kull, eftersom honan som många redan påpekat blir enormt stressad av att inte få föda ifred.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Tycker det låter konstigt om din hona blivit dräktig så som du beskriver, om jag vore du skulle jag låta henne gå tillsammans med dotterns så länge de trivs ihop och avvakta.
#8 nejdå, inte pga hanens tidiga ålder. Honan måste ha mått psykiskt dåligt. Hon var fullt normal innan hon födde och sen så bara hände det. Har även haft en Gina som käkat upp ungarna och där var hanen 8år gammal.
Honan som åt upp benet och svansen visade absolut inget tecken på dräktighet. Inte någon ilska, blev lite magrare än innan och hade gått över 31 dagar så jag tänkte att det blev ju inget pga att hanen var så ung. Så jag anmälde mig till en tävling som var några dagar senare och på kvällen så födde hon ungarna. Gissa om jag var paff?
Ta ut dina nuvarande ungar. Jag har två hopphonor som går i samma Hage, sitter i samma transportbur och det är inget problem med det. De bor inte ens i samma bur. Dottern ska visa att hon bestämmer men sen morrar mamman lite och hoppar sen på dottern. Lite småtjafs är det alltid. Båda är brunstiga.
Dottern till din hona kommer ju vara i tonåren och så sen men det får man ju ta då. Även om det inte skulle komma en kull nu och de skulle bo ihop så behöver det ju inte gå bra sen när ungen kommer in i tonåren. Man får vara med på att det blir tjafs. Två dominanta honor går inte ihop. Suffi är otroligt snäll mot sin dottor men hon gillar inte att hon hoppar på henne, då kan hon bli lite irriterad.
Mvh Emma
#9 och 11 Det är en unge som går kvar. Den andra flyttat ut o den tingad. Jo vet att honor inte alltid håller sams men särar man dem även bara nga dagar kan det redan vara kört tydligen..
#10 tror jag gör så. -avvaktar o ser. De har en relativt stor bur + tillgång till Hage dagtid. i buren stor bodel + mindre bohus.
Återkommer o berättar om nåt händer, hoppas bara ett skendräktnings-ryck..
tack =)
Kull föddes trol natten till 5e..
Alla 5 lever o mår bra hitintills, orolig de ska frysa förstås. fast det oplanerad kull som jag eg ej alls motiverad till vill jag nu försås att ALLA ska klara sej :D
Mamman bor fortf med en äldre unge o allt verkar lugnt. Återkommer med info o ev annons om allt ok framöver..
Ras: Dvärgvädur (några rexade).. svart, svart-wien blå/egern..
#14 Vad roligt att alla klarade sig! Grattis! :D
Mvh Linnéa
Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com
Tack #15
Jo det verkar vara en skara livskraftiga småttingar, de är 6
trol är alla rexpälsade..
#16 Nä men oj, så roligt :)
Mvh Linnéa
Är ingen stjärna på genetik men precis fått reda på av expert på omr att om båda föräldrar har dubbel rex-gen så bör alla ungar bli rexade..
Kikat på flera av "småBorisarna" o verkar stämma :D
Färger- 2 svarta, 2 svart-wien, 2 blå el möjl egern..
o Storasyster är så snäll med dem. Får hoppas det förblir så :D
#18 Kan man sätta upp sig på någon kölista eller liknande på den kullen? Om du ska sälja dom såklart! Söker nämligen efter en wienertecknad rex dvv hona :)
Mvh Linnéa
Grattis
#20 Tack =)
#19 kan kontakta dej när jag vet kön om ca 2 v o äv foton kommer in oxå då ca
De har svaga wienteckn- en har vit nos/läpp, en vit stjärna, två nga vita strån i pannan..
Endast härstamningsbevis på dessa
Jag hade ju Kassy & Leah i samma bur natten som hon födde av den anledningen att jag inte planerade att få en kull, då mina misstankar gått över. Dumt gjort av mig, men nu är det gjort och alla lever och mår bra och Kassy är en förvånatsvärt bra mamma för sina snart 7 månaders (!) ålder. Åtta ungar varav ingen mupp ()
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
ja det verkar konstigt med tiden från PARNING till ungar, kanske de mötts utan att du märkt.. el annan hane i närheten senare..?
Skönt att allt gått bra, 8 ungar är en stor kull:) Lycka till!
Själv vet jag nu att hane kan genomföra lyckad PARNING utan att testiklarna vandrat ner o detta på nga sek..
Här bor mamma m små + storasyster fortf tsm, verkar gå bra :D
Bobban rymde en gång när jag rastade Kassy, men han jagade henne och bet henne i ryggen (från sidan) men sedan fick jag tag på henne och lyfte upp henne.
Så..man kan då verkligen kalla det snabbparning..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
#21 okej, det blir bra :)
Mvh Linnéa
Småttingarna nu dryga 2 v, alla mår fint o alla är rexade.
finns både honor o hanar har jag kikat på =)
Trol blir nga blåögda men svårt se ännu..
# 26 Skulle gärna vilja köpa en svart elr svart-wien hona av dig ;)
Cissy, finns en helsvart som ser ut som hona
Kan höras efter helgen när jag bättre koll på kön o tingning =)
# 28 Åh..
Låter toppen! 
Nu finns strax lite foton (hemsidan+annons härinne)
Första kiken ser ut som 5 honor ev 1 hane men de är ju inte 3 v än så kikar bättre nästa helg =)
Storasyster är så go med ungarna (hon är nästan lika stor i storlek som mamman nu) Ungarna ligger gärna hos storasyster som tvättar gosar med dem o tvättar 
#31 Å gud va mysigt!