Vitscheck?
Har precis fått förklarat för mig att mina 2 kaniners (dem är syskon) mamma och pappa är brokade, båda två.
Har inte vetat detta tidigare, då ägaren varit osäker på vem pappan är (tjuvparningskull).
Nu till min fråga: Hur vet jag att mina kaniner inte är vitscheckar?
Dem har precis fyllt 4 månader, och jag tycker båda är lite dåliga i hullet, men annars mår dem toppen.
Vad finns det för symptom? (Om det nu finns några.)
Kan man göra något? Alla i kullen lever fortfarande.
(Var osäker på vilken kategori.)
Har du bild på dem? Är de väldigt mycket vita finns de risk att de är vitscheckar

Man kan inte veta det, men man kan anta att de är det om de är efter två brokade, har väldigt lite färg och dessutom är dåliga i hull eller magar.
Att veta om de är vitscheckar är inprincip omöjligt, de kan komma en kull efter två mantlade/brokade där ingen är det och en kull där alla är det och en kull där bara någon är det.
Men man vet aldrig.
En uppfödare jag köpte kanin ifrån säger att brokade är vitscheckar.
Dock då om båda föräldrarna är mantlade.
En brokade är exakt samma som mantel fast på en brokad är manteln dålig eller fel.
Hon parar mantel + mantel och är det en brokad i den kullen så är den enligt henne vitscheck då den har för mycket vitt.
Denna uppfödare är mycket duktig och har fött upp länge, så jag tvivlar inte för fem öre på vad hon säger med tanke på den erfarenhet hon har av genkoder och Avel i överhuvudtaget.
Och tänker man rent färgmässigt har hon praktiskt taget rätt.
Man parar två likfärgade/tecknade för att få fram en kull med just detta.
Samma bör det då vara med mantlade, man parar två mantlade för att få fram mantlade men får då någon avkomma en dubbel upplaga av mantelanlaget så slår det igenom och avkomman blir brokad = för mycket vitt = vitscheck.
Som någon här inne sade (i en tråd jag tidigare gjort) så var mantel en dominant gen, och antingen är kaninen mantlad eller inte, det vill säga, den bär inte på det.
Så om jag inte misstolkat det totalt så de ungar i en kull som inte blir mantlade har då heller inte genen till det och kan då i sin tur inte få mantlat.
Men om båda föräldrarna är mantlade så ökar chansen att hela kullen blir mantlade MEN risken att någon avkomma får dubbelt anlag ökar = brokad och därmed också blir den vitscheck.
Så hennes teori om att brokade efter två mantlade är vitscheckar borde med andra ord stämma.
Men man kan aldrig veta säkert. De brokade i den kullen kan lika gärna också ha fått en dålig mantelteckning som kan dyka upp i vilken kull som helst där enbart en förälder är mantel likaså kan manteln bli dålig om båda är mantlade men då vet man ju inte, är den feltecknad eller vitscheck?
Dina kaniner kan med andra ord ha fått dubbel upplaga av genen och därmed blivit vitscheck, samtidigt som de även kan vara dåligt tecknade = brokad.
Så tyvärr, din fråga går inte att svara på. Det är 50/50.
Men kolla foder och ändra där om de är magra, kan helt enkelt bara vara så att fodret är fel.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

#3 Att para två brokade med varann tycker jag inte är särskilt seriöst, för man kan aldrig säkert veta vilka som är vitscheckar och inte, utan det är bara en gissning och en trolig bedömning. Vad görs med dom som troligen är vitscheckar då?
Min kanin Flizan kan vara vitscheck pga att hennes föräldrar är brokade (visste inte innan vi parade att det kunde bli vitscheck, fick reda på det när hon hade fött). Flizan blir lätt dålig i magen men hon är absolut inte mager. Hon är svart otter brokad. Symtomer kan komma allt från 4 månader till ett par år. Olika från kanin till kanin men de flesta vitscheckar dör innan 1 års ålder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 de mantlade är inte vitscheckar, de är de som de är ute efter uppfödarna. Vet en frasse uppfödare som parar MT + MT och äter upp de som blir vita. De beror ju på vad man gör med de som blir vitscheckar tycker jag.
Min hane Charlie har endast några fläckar längs ryggen och hela öronen i färg, resten vitt.
Vilda (honan), är vit med väldigt mycket svart på ryggen och hela på öronen.
Vilda är dåligare i hull än Charlie, på henne känner man ryggrad och höftben. På Charlie känner man endast höftben.
Men uppfödaren sa att Vilda alltid varit smal.
Vet inte vad jag ska tro angående fodret Stampe, som jag använder.
Har börjat ge havre till dem nu som tillskott, och dem har gått upp lite.
Och angående deras bakgrund så har deras mamma samma pappa som dem. Alltså är deras morfar, pappa till dem.
Har dock ingen aning om deras mormor är brokad, då mamman är ifrån en djuräffär enligt uppfödaren. Och var precis ute och kände på deras magar, och dem är mjuka :)
#7 De finns som sagt en risk att de är vitscheckar. Om de är de brukar de dö väldigt snabbt innan 1 års ålder.
Lider dem av detta?
För isåfall är det väll läge att låta dem gå vidare eller?
Kasterade min hane för ett par dagar sedan, som ni kanske sett i min andra tråd.
Och vetrinären förklarade även att han hade ett bettfel, och behövdes klippas någon gång per år. Och han trodde troligtvis att hennes syster (Vilda) även oxå hade det.. Vet inte rikigt vad jag ska ta mig till nu..
Vad skulle ni ha gjort i detta läge?
Ja eftersom du inte vet om de är vitscheckar är de ett svårt beslut. Jag som är uppfödare hade tagit bort kaninerna direkt, men jag har inte samma relation som om de vore en kelkanin kanske..
Jag älskar dem så mycket. Tror jag väntar tills dem atingen får jätteproblem med det lilla bettfelet, eller att dem blir sjuka eller smalnar av mera. Tar beslutet då :)
Får så får jag bara njuta av tiden jag får med dem.
#4 I det här fallet som TS beskriver så var det två brokade som parades.
I det jag förklarar (#3) är de två mantlade som paras - inte brokade.

#13 Mantlade kaniner är brokade. De kallas oftast brokade när de inte har en godkänd teckning, men det är samma anlag. Mantel och scheck är varianter av brokighet.
#14 Mantlade kaniner blir kallad brokade för att de är för mycket vitt på dem, dvs. mantlad + mantlad = risk för dubbel upplaga av mantelgenen = risk för vitscheck som man oftast ser de brokade som då i kulle efter två mantlade då dessa har för mycket vitt.
Läs #3 så förstår du vad jag ville komma fram till (om du inte redan läst det vill säga)

#15 Har läst #3 och förstår ändå inte vad du menar eftersom mantlat och brokat är samma sak och samma anlag. Ofta kallas ju dom manteltecknade för brokade och man kan som du ocskå själv skriver aldrig veta om det är en vitscheck eller en dålig manteltecknad. Så varför då para två manteltecknade, har aldrig gjort det och skulle aldrig komma på tanken att göra det heller, nu när jag vet konsekvenserna.
Tyvärr så är detta nåt som inte alla känner till, särskilt om det är nån som bara tar en kull nån gång då och då. Faktiskt visste jag inte detta själv tills för ca 5-6 år sen då jag började läsa på om genetik och vi har fött upp klaniner sen jag var liten. Fast vi har aldrig gjort nån sån PARNING, men det hade lätt kunnat bli så, men lyckligtvis hade vi bara enfärgade hanar.

Vilda går i alla fall inte att säga nåt säkert om, hon kan lika gärna vara dåligt manteltecknad.
#16 "Och tänker man rent färgmässigt har hon praktiskt taget rätt. Man parar två likfärgade/tecknade för att få fram en kull med just detta. Samma bör det då vara med mantlade, man parar två mantlade för att få fram mantlade men får då någon avkomma en dubbel upplaga av mantelanlaget så slår det igenom och avkomman blir brokad = för mycket vitt = vitscheck."
Vad jag lärt mig så blir det brokade då manteln är fel, manteln blir fel för att det är för mycket vitt.
En vitscheck kommer till för att den fått dubbelgen av det vita anlaget och blir därmed också för vit.
MT + enfärgad = blandad kull med både mantlade och enfärgade (normalast). De som inte är mantlade har då heller inte genen medan de som är mantlade har genen.
Men paras MT + MT = största delen mantlad mest troligen.
Men om då någon av avkommorna får dubbelt av mantelgenen så blir de också mer vit än vad en mantel ska vara = brokad/vitscheck.
Därför säger man att de brokade ur en MT + MT kull är vitscheck.
Sen kommer brokade även till om manteln är dålig.
Men just ur en MT + MT kull så kan man ta bort de ev. vitschecka
Däremot så genom en brokad + brokad så blir mest troligen största delen av ungarna också brokade.
Då vet man heller inte om ungarna bara är brokade eller om de är vitschecka.
I mitt huvud är det då seriöst att para MT + MT då man kan se de ev. vitschecka ungarna genom dess brokighet.
Medans att para brokad + brokad anses oseriöst då man inte kan se om ungarna bara ärvt föräldrarnas felteckning eller om de är vitscheckar.
Förstår du hur jag tänker?
Vet inte riktigt hur jag ska förklara mer precist vad jag menar än såhär.
Håller med dig om att det är för lite kunskap kring detta med vitscheck och dess ev. kännetecken i en del kullar.
Har hittills lärt mig att det finns 2st sorters parningar där man kan se ev. vitschecka.
MT + MT och scheck + scheck då tydligen en del prickar ska utebli om det är ev. vitscheck.
Dock vet jag inte hur pass det stämmer med schecka då jag inte är inne i just scheckteckningen.

#20 Jag tycker fortfarande INTE att det är seriöst att para två mantlade med varann, eftersom man inte säkert kan veta om det är dålig mantelteckning eller vitscheck, förstår inte heller av vilken anledning man gör det, att göra en PARNING där man vet att kanske hälften av ungarna får problem och troligen dör ganska snabbt.
#21 Alla har vi olika åsikter. Jag försöker inte ändra på din, men du måste också acceptera att de också är de som tycker det är seriöst med att göra så och så, dock så länge man fortfarande har någon form av användning av det som blir "fel" och syfte med kullen.
Feltecknade säljs som kel/hoppning - en "användning"
Vitscheckar, denna uppf jag pratar om gör detta, kan slaktas och sen kan det även göras gosedjur av pälsen - det ser jag som en "användning" och samtidigt ett syfte.
I mitt huvud är det kanske till och med bättre att ta de ev. vitscheckar till slakt eller gör gosedjur/liknande med pälsen. Då har fortfarande uppfödaren ett syfte med kullen, dessutom med alla.
Ställ dig frågan - vad är bäst?
Att para MT + MT och ta de ev. vitscheckade till liknande ändamål eller ta en MT + enfärgad och ta någon av de som kanske skulle passat utmärkt till utställning/avel?
I mitt huvud blir MT + MT bättre val.
Denna uppfödare jag syftar på anser jag 100% seriös då hon både har köttproduktion samt så gör hon bla. gosedjur av pälsen.
Vad jag förstått är chansen att få en bra mantel större om man också parar på detta vis, man parar ju ändå två lika för att få fram ev. bättre.
Dock håller jag med dig att det är oseriöst att para MT+MT om man inte kan ta vara på den ev. vitscheckade utan bara avlivar.
Men så är det med alla kullar!
Så länge man har ett syfte med kullen tycker jag det är seriöst.
Men har man inte ett syfte med kullen tycker jag det är oseriöst.
Sen kan man tycka att det är ett mer eller mindre seriöst syfte.
Men har man ett syfte så har man ändå en mening med kullen.
Känner att det blev lite flumigt med #22 inlägget, men du förstår nog vad jag menar =)
Om man ska gå efter själva färgerna på kaninen. Så är väll Charlie mest "lik" en vitscheck? Eller?
En liten fråga bara, då jag anser det onödigt att skapa en ny tråd för den:
Om man parar vitscheck + enfärgad, kan ungarna också bli viltscheck då?
Hade inte tänkt att göra detta men en av mina kompisar som har en kanin som är snarlik vilscheck..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#25 då får alla ungar enkelt broknings anlag, de blir alltså vanligt brokade. En kanin kan se ut som en vitscheck men ändå ha enkelt broknings anlag, man kan bara se på föräldrarna om de är vitschecks risk eller inte.
#25 Om man tänker rent färgmässigt och går enbart utifrån det så är Charlie den som kan löpa mest risk för att vara vitscheck.
Okej, så det finns inget annat sätt än att vänta och se?
Men när kan man vara helt säker på att dem inte är vitscheckar?
En viss ålder eller något..
#28 Ja, det är bara att vänta och se.
En del lever längre en del kortare, normalast är dock kring 6 månader upp till 1½år i deras livslängd vad jag förstått, sen har magproblemen och vad mer som nu sker, tagit över tyvärr.
Så det är helt enkelt bara att vänta och se och hoppas på det bästa.
Okej, tack all för hjälp!
är det någon som kan förklara enkelt vad är vitscheck är ?
#31 en vitscheck är en unge med dubbelt mantel/broknings anlag
Och det är något negativt?
(Är ny på kaninområdet, och ska evt, snart hämta hem en tysk jättescheck. Därför jag frågar) :)
#33: En vitscheck löper högre risk att få problem med magen, och då i värsta fall dödliga problem.
Men, en scheck är inte automatiskt vitscheck (dvs dubbelbrokad) utan kan lika gärna vara enkelbrokad.
Alla vitscheckar får inte problem heller, men har som sagt högre risk för problem.
#34 Färgen har ingen med att göra om den är vitscheck eller inte. Utan vilka färger föräldrarna hade (t.ex mantlad+mantlad). Du ska ju köpa en tysk jättescheck. Det är en ras. Så den har inga problem med magen mer än andra kaniner.
Okej.. Det enda jag vet är att denna är blågrå. Men alla färger på alla kaninraser kan alltså vara vitscheck?
Vet ni om kaninerna lider utav detta "magproblem"?
#35 Alltså vitscheck handlar inte igentligen om färgen utan om genetiskt. Men vitscheckar har oftast mycket vitt.
Är det ifrån en uppfödare? Är det rasen?

#37 I värsta fall dör de tidigt. I lättare fall har de problem med magen och svårt att hålla hull. Även om de inte lider av smärta så är det nog väldigt jobbigt och det är förmodligen en plågsam död, om ingen avlivar dem först.

Problemet finns även på häst: http://www.western-ridning.com/haesten/avel/OLWS---Overo-Lethal-White-Syndrome.html
På vilket sätt mår dem dåligt? "Svälter" dem ihjäl?
Vill ju inte avliva dem eftersom jag inte vet om dem är vitscheckar.
När vet man att det är "läge" att fatta ett beslut?

SÅ länge dom mår bra så är det ju inget problem, men dom kan få problem med magen, men det märker du väl antagligen i så fall.
Okej, tack!