Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2260 ggr
Lady-X
0

Ev. trumsjuka - vad gör jag?

Kanin som varit pigg fram till idag. Ätit bra, normalt bajs osv. Helt frisk vad man kan se. Idag har han suttit stilla i buren och andats fort och ytligt. Äter och dricker dåligt. Jag har tagit bort pellets och det finns bara hö. Tvångsmatar honom med vatten. Försöker få honom att röra på sig. Har ingen minifoam eller annanasjuice hemma att ge. Lördag kväll, inte så lätt att få tag i nu. Magen har kännts mjuk men när jag kände nyss tycker jag den är mer spänd. Han sitter bara stilla i buren. Vad kan jag göra för honom? Kan jag ge smärtstillande, ipren? Har för mig jag läst det. Vet inte om det är trumsjuka men det är ju så vanligt så att man tänker "magen" innan man funderar på andra problem. Igår var han pigg. Han bajsar torra pluttar och rikligt. Kanske mindre fart på magen idag. Osäker… Ingen lös mage osv.

zezagena
0

Ge inget paracetamol, farligt för kaniner =(

Osäker om det trumsjuka då den bajsar, brukar inte komma då för mag/tarmarna stannat av

Få i den vätska viktigt, kanske pröva Proviva.. annars råd veterinärbesök

eamy
0

tycker du ska avvakta med att ge smärtstillande och sånt tills i morgon,

min kanin hade samma beteende som din kanin har nu jag var jätte orolig men nästa dag var han heelt bra igen, det kan bara vara en liten förstoppning eller någon.

så vänt tills i morgon och se så då kan du åka in med den annars :)

[Kaninlycka]
0

Du ska absolut inte ge smärtstillande för människor. Vet att det är dödligt för katter i alla fall att få i sig tex alvedon.

Är du säker på att han är sjuk? Det är inte bara du som oroar dig? Problem med magen brukar visa sig i bajset och din verkar ju ha helt normalt bajs.

Hoppas allt är bra. Glad

[nataschaj]
0

Ring vetrinär å rådfråga och ev åk in med honom

Lady-X
0

Framåt midnatt igår började han äta och dricka igen. Idag vill han självmant komma ut ur buren och skutta. Tack för alla svar! Glad

[Kaninlycka]
0

#5 Härligt! Glad

Jag tror att du kanske oroar dig lite extra just för att du råkat illa ut tidigare.