Har du?
Har du kaninen frigående?
Hur tycker du det fungerar?
Har inte min innekanin (har 3 utekaniner med) frigående pga att jag har 1 katt och 1 hund :) Men hon får springa lös i något av rummen under uppsikt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ja, jag har två frigående kaniner. Den ena fick jag hem igår, så henne kan jag inte säga så mycket om, men den andra har varit hos oss ett tag och det funkar jättebra.
Han har en bur där han har hö och vatten, men den står alltid öppen så han hoppar in och ut som han vill. Han är i stort sett bara i buren när han äter. Bajs kommer på golvet ibland, men kissar gör han bara i sin låda. När vi sover eller inte är hemma så stänger vi till köket där det är helt kaninsäkert. Han låter bli sladdar och sånt, men för säkerhets skull får han vara där när vi inte kan ha lite koll på honom.
Jag hade en kanin som bodde inne kanske en halv månad, när vi var hemma och hade uppsikt över henne sprang hon lös. Jag tyckte det var ganska jobbigt, för jag kände mig hela tiden orolig över att hon skulle bita på någon sladd m.m
Har också två frigående och tycker att det är ett urmysigt sätt att ha kanin på! :o)
Våra kaniner har en stor bur som alltid står öppen där de får sitt hö, vatten och grönsaker. De är nästan bara i buren när de ska äta, annars är de hellre ute på golvet. Sover gör de helst på golvet i tvättstugan. :o)
Våra är duktiga och kissar alltid i buren, men det är svårare att få dem att bajsa där så jag får sopa upp pluttar ett par ggr om dagen, men vi kämpar på och hoppas att de ska kunna bli helt rumsrena någon gång. ;o) Våra kaniner låter sladdar, lister osv vara som tur är så vi har inte behövt kaninsäkra så mycket.
Själv har jag två kaniner, båda frigående dagtid och kvällstid men nattetid och när ingen har uppsyn så får de vara i sina burar. Kaninerna är aldrig ute samtidigt då de inte är kastrerade för man vet ju aldrig utan vi brukar dela av så att ena är ute morgon andra ute kväll. De har då tillgång till köket och vardagsrummet. Hallen och sovrummen får hunden, vi har alltså avgränsat ytorna med grindar. Katterna går lite hur de vill men som tur är så är de vana vid kaniner och jagar dem inte utan tittar bara på dem och går lugnt förbi.
Ingen av kaninerna biter på sladdar, vi har heller inga de kan komma åt. Ingen av dem varken kluttar eller pissar utanför sin bur utan hoppar in och gör det.
För min del fungerar frigående kaniner bra utom att hunden ser dem som mat, därav avgränsningen.
Alla som kommer till oss ser alltid antingen Molle eller Abbe frigåendes beroende på när på dygnet de kommer.
Bild: Molle vid dörren mellan vardagsrummet och köket.
#5 Vi har också avgränsning, kaninerna bor på nedervåningen och hundarna på övervåningen då vår ena hund tycker att kaniner är roliga leksaker att jaga… :oP
har nästan helt frigående, kök och hall f¨r dem vara lösa i. efter som ja ej fixat för sladdar m.m i vardags rummet.=).
Funkar jätte bra för mina!.
Japp och det fungerar alldeles utmärkt!
Har ett syskonpar som inte är kastrerade ännu så de får inte vara tillsammans. Men honan har ett eget rum och hanen resten av lägenheten. Fritt skutt dygnet runt och även när vi inte är hemma. 
Har inte mina kaniner lösa men om jag hade haft möjlighet till det (bor hemma, föräldrarna hade inte gillat det) så hade jag gärna gjort det :) Så om du har möjlighet så tycker jag iaf att det är en bra idé´, kaninerna hade nog uppskattat de väldigt mycket också, (se bara till att det inte går att komma åt några sladdar så är det nog lungt att ha dem ute hela dygnet) ;)
tips? för dem som inte kan ha dem ute fritt:
Jag har istället just nu en väldigt stor bur på ca: 2x2 m till mina kaniner vilket är de gillar mycket så om man inte har möjlighet till att ha dem lösa så rekomenderar jag att man bygger en egen innebur (då jag anser som går att köpa för små) t.ex. av kompostgaller som du fäster i varandra (utom i taket där vissa är öppningsbara), i botten har jag en badrumsmatta (med kanterna lite större än buren så man viker upp dem längs sidorna) som gör att om dom missar toans så är det bara att torka upp (mina kaninungar), har en del av buren med halm också där dom kan mysa eller bygga bon :) hade tidigare spån i botten också men tog bort de tills de är helt rumsrena :) Så har jag de iallafall och mina kaniner gillar det :)
#9 Det har jag redan, står i #5
#10 Jag vet ;) jag bara nämde min åsikt, vilket troligen var samma som #5 men la även till ett förslag för dem som inte av någon anledning kan ha dem lösgående hela dagarna men ändå vill att dom ska ha stort område att röra sig på :D