Tål inte sin egen lukt
Precis som rubriken låter.
Min ena kanin Abbe tål inte amoniaklukt utan får rinniga ögon av det och amoniaklukt uppstår ju så snart han kissar eller läggar kluttar och Abbe kluttar med rekord. Detta innebär att jag varje dag måste plocka bort kluttar och kisshörn. Det hade varit så mycket lättare om han varit toagående men så är inte fallet och lära honom gå på toa är totalt omöjligt.
Min fråga är nu finns det något jag kan göra annat än ränsa hela buren varje dag? Finns det något ätbart man kan ge kaninen som dämpar amoniaklukten i urin och avföring?
Jag strör med kalk i botten av burarna innan jag strör med strö, det hjälper. Ströet jag använder är torvmix (50% torv, 50% spån), det luktar inte lika fränt ammoniak när man använder torvmix (eller rent torv) som av spån.
#1 Torv dammar dock sen vet jag inte hur bra det är till långhårskaniner. Kalk har jag ingen möjlighet att strö på botten av buren (innebur).
Hampa strö.
MVH John
Men det är väl ändå bara kisset som kan börja lukta ammoniak? Bajs luktar ju inte alls så. Sedan upplever inte jag att det luktar ammoniak om man städer ofta.
Om han inte redan är kastrerad så kan du göra det, kastrerade hanars kiss luktar i princip ingenting.
Hur vet du förresten att det är ammoniaken som irriterar ögonen? Min Ragna tex har haft irriterade ögon senaste månaden för att hon fällt och hela tiden fått in lösa hårstrån i ögonen. Men även annat skräp kan ju lätt irritera.
torv hade jag kört med, det är amoniak-bindande och dammar inte lika mycket som spån (skillnaden är att man inte ser spånets damm på samma sätt som torvens).
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Jag har torv inne. Funkar riktigt bra, påsen har jag ute. Lägger i en hink sen till buren, dammar inte mer än spån.
MVH John
#2: Jag använder inneburar ute i stallet och strör kalk i dem, det fungerar bra. Till mina angoror så använder jag torvmix med halm eller hö ovanpå, inga problem.
Underlaget jag har nu är remiss (toalätt).
#6 För att jag tidigare brukade ränsa varannan eller var tredje dag men nu när jag ränsar hela buren varje dag rinner inte hans ögon lika mycket längre. Fällt har han gjort men det slutade han med ett bra tag sedan.
#5 Städar ofta gör jag, för ofta enligt vissa. Kastrerade är ingen av dem och jag tror allvarligt det är dags för det men de är bara 5 månader gamla (de är könsmogna), när kan man kastrera?
Kastrerade min hane vid 4 månader, så det går nog bra.
Kände av lukten jag med ibland när jag bytte i toalätten, men nu efterråt har lukten försvunnit :)
Jag känner bara lukten när jag ränsar kisshörnen inte annars. Värre med kaninen själv som inte tycks klara sin egen starka lukt.
Jag skulle nog kastrera honom, och avvakta för att se resultat.