Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3212 ggr
[molly-macy-ajax]
0

Inavel ?

Det finns ett djurhus i skolan, hon som äger djurhuset har nog börjat bli lite senil, Det finns fler kaniner där som faktiskt är inavel, men hon säger att dom inte är det.

Hon säger också att om man parar en inavlad kanin med en som inte är det så försvinner inaveln , är det sant??

Jag har har läst någon stans att man inte ska para borkad med brokad, är det så??

[Wera]
0

Vet inget om inavel för är inte så insatt.
Men ja man ska inte para brokat med brokat för då finns risken för viltscheckar som brukar dö i förtid.

Zvintos
0

Parar man en inavlad kanin (dvs med föräldrar som är nära släkt) med en som inte är det, så då "försvinner" inaveln ja.
Inavel är ju just PARNING mellan besläktade individer.
Är parningen inte mellan två besläktade individer blir det ju ingen inavelsparning.

[molly-macy-ajax]
0

#1 Okej, Jag tänkte väll de  :)

[molly-macy-ajax]
0

#2 Okej, tack :)

Peak303
0

Man ska varken para brockade med brockade, samma sak med mantlade och sheck. Och inte dom 3 mönstrena med varandra! :/

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Wera]
0

#5 Vad då tremönstrade?
Man parar inte mantlat med mantlat eftersom det ger brokat vilket inte är godkänt, en oönskad täckning inom utställnings Avel. Men annars är det inget fel.
*Brokat* Inte brockat.

spiritedaway
0

#6 men mantlat + mantlat kan ju också ge vitscheckar

Ljusta
0

Mantlat, scheck, brokad är samma gen, men ger olika stora vita fält. Ingen av dessa ska man para med varandra då det finns risk för vitscheckar som kan riskera att få något problem med magen.

Ljustadalens kaningård

jossan84
0

Effekterna av inavel bryts i första ledet av utavel, det är sant. Fast avkommorna kan ju försås forfarande bära på defektgener, precis som vilken icke inavlad kanin som helst.

Rozza
0

Kaniner är tack och lov inte så känsliga djur när det kommer till inavel. där i mot ska man inte inavla på flera led i rad. Det är inget fel med inavel men går det undvika bör man göra det. Ett djurhus borde föregå med gott exempel och god kunskap men tyvärr blir det inte alltid så :(.

[Becca-]
0

Precis som föregående säger ska man inte para brokad + brokad eller mantel + mantel.
Dock har jag oturen med mig, då mina brokade kaniner har tjuvparat sig i veckan, så det blir väl antagligen vitsheckar i buren inom en månad. Och jag har ingen aning om vad man ska göra med dem. "/

[Wera]
0

Åh då fick man lära sig något nytt, trodde det bara gällde brokat. :)

Rafflan
0

#11 om dem verkar friska och må bra, låt dem växa upp, sälj dem billigt/skänk bort dem med info om denna avels defekt.

Peak303
0

#6, menade dom 3 mönsterna. Asså man ska ej para Mantlade med mantlade, brockade med blockade, sheck med sheck, inte heller mantel/brockad/sheck med mantel/brockad/sheck… -.-

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Wera]
0

#14 Jahaa fattar :)

[Becca-]
0

#13 Ungarna kommer även vara ganska inavlade eftersom dem är syskon. Och förresten, behöver alla ungarna vara vitsheckar, eller kan det finnas några som är "friska"?
Och isåfall, hur märker man det?

Rafflan
0

#16 Du märker ju det på ungarna på samma sätt som du märker det på dina vuxna kanin.

PrinzeZz
0

#16 ca 25% av ungarna blir vitscheckar, sen kan ju alla bli vitschecar lika gärna som alla inte är vitscheckar.

Jag skulle avliva kullen på en gång då den inte är önskad

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Becca-]
0

#18 Jag är en sådan människa som inte tål se sjuka eller skadade djur.
Jag kommer inte heller att klara se min 4 månader gamla kaninunge klämma ut ev. sjuka kaninungar, som sedan ska avlivas. Vad ska man göra?

PrinzeZz
0

#19, som jag skrivit innan, jag skulle avliva dom. Det är i mina ögon det snällaste man kan göra, speciellt om honan bara är 4 månader gammal. Hon behöver få växa i sej själv innan hon får bära bördan att ta hand om små bebisar.

Rafflan
0

#19 du borde se om ungarna är sjuka på samma sätt som du ser om dina vuxna kaniner mår dåligt.

Din hona var ganska ung, dock finns det ju andra unga honor som klarat att få kull tidigt, allt beror på honan, och att ägaren gör allt för att underlätta för honan.

jossan84
0

Det går inte att se skillnad på vitscheckar och enkelbrokade som bara har väldigt lite färg, genom att bara titta på teckningen. Man kan ana att den är det om man märker att den har problem med mage och hull.

[Becca-]
0

#21 Vad kan man göra för att underlätta för honan då?
Vi hade tänkt boka tid hos vet. och rönka magen, för att se hur många ungar det är (och om det är några, vi vet ju inte säkert).
Sedan får vet. bestämma vad som ska göras.

PrinzeZz
0

#23 fast vill du spara kullen ska du ju inte röntga!

[Becca-]
0

Vi vill inte spara kullen.
Vill inte lägga bördan att ta hand om en kull på henne, och speciellt inte när hon bara är 4 månader.
Vi har kommit fram till att ta bort ungarna via en operation, om det nu är möjligt? Kan man göra abort på en kanin?

Zvintos
0

#25: Abort går nog inte på det viset.
Däremot kanske det går att kastrera honan och ta bort ungarna på det viset.
Det går ju att höra med en kaninkunnig veterinär om det är ett alternativ.

[Becca-]
0

Jo, så kan man ju göra :)
Låter det grymt att annars låta henne föda ungarna, och sedan ta bort dem?
Kommer hon klara att föda, och sedan inte ha några ungar att ta hand om?

iml73
0

Men kära nån!

För det första har inte PARNING mellan mantel, brokat och scheck något som helst betydelse för inavel så vida man inte parar de som är släkt och har dessa teckningar.

Att para dessa teckningar är ingen katastrof och det är dessutom inte säkert att scheck kanin (den med dubbelt mantelanalag=bara ger tecknade ungar sedan) är sjuk eller mår dåligt på något sätt.

Jag har själv parat och fått en sådan, Tim som är född våren 08 och mår hur prima som helst hos min svåger. Jag har dessutom avlat på honom fram till sommaren 2010 och han ger då bara mantlade kaniner.

Jag har också en inköpt hona som är snart 2 år av rasen Hermelin som också är scheck, ger bara manteltecknade avkommor och hon mår också kalasbra. Henne köpte jag som brokad men hon visade sig bara ge mantlade ungar.

Så alla kaniner blir inte sjuka och dör bara för att de är scheckar.

Att en ung kanin får en kull som då kanske ger sceck - so what säger jag. Sälj ungarna med informationen att så här är det. För det första är det inte ens säkert att honan tar hand om ungarna och de kanske självdör då hon är så ung. Vissa honor klarar inte sin första kull.

Att operera kaninen pga. detta är ju enligt mig vansinne och risken finns att kaninen aldrig vaknar efter narkosen.

Sedan ang. inavel så är det ingen fara så länge man vet vad man gör och att man tar konsekvenserna av parningen. Visar det sig att hela kullen får bettfel, ja då får man sonika ta bort ungar och ta ur föräldrarna ur aveln. Då är det väl ändå bättre med att gjort parningen trots inavel än att dolt sprida bettfel?

Det här är vad jag tycker i alla fall.

//Mia

[molly-macy-ajax]
0

Okej

Kaninfamiljen
0

Jag har två tyska jättescheckar och de avlas ju aldrig på de enfärgade eftersom dessa inte är godkända.

Så att scheck, mantel och brokat skulle vara precis samma sak och att Avel av två sådana alltid ger defekter har jag väldigt svårt att tro på…

Hört att brokad är icke godkänd mantel men scheck är ju en helt egen teckning, eller har jag helt fel nu?

Zvintos
0

#30: Det är samma som ger både mantel, brokat och scheck.
Samtliga teckningar har "koden" Kk.
Sen kan det säkert finnas modifierade gener som är med och styr hur teckningen i sig ser ut.
Men samtliga dessa har som sagt samma "kod".

Kaninfamiljen
0

#31 Men det är ju helt uppenbart att tysk jätte scheck inte är sjuka pga att de har den teckningen trots att de avlas scheck plus scheck.

jossan84
0

#32 Vitscheclar dyker upp på scheckraserna oxå. Så problemet finns även där, men de avlivas vanligen som nyfödda.

[Becca-]
0

#33 Hur ser man att ungen är vitscheck på scheckraserna, om det inte går att se på andra raser? Är ungen feltecknad då eller? :)

kaningodis
0

#34 De får inga fläckar/prickar/färg på sidorna.

Kastanjegårdens Kaniner

[Becca-]
0

Kan det inte gälla samma för dem andra raserna då?
För om det föds en kanin med färg över ryggen och över öronen och lite i ansiktet, efter 2 brokade eller manteltecknade kaniner, så kan man anta att det är en vitscheck? Eftersom den då inte har någon färg på sidorna. Eller?

jossan84
0

#36 Man kan gissa sig till att en unge är vitscheck om den i en kull mellan två brokiga kaniner har mycket mindre färg än sina syskon.

Men att den har lite färg behöver inte betyda att den är vitscheck. Jag har sett både helfärgade, bra manteltecknade och brokade med bara färgade öron i samma kull mellan mantlad och helfärgad. Hermelinkullen i artikeln Genetiska defekter på kanin är efter mantlad+helfärgad.

Raainboow
0

Min tyska jätte scheck mår hur bra som helst fast det är scheck + scheck å jag tror själv inte att vit scheckar förekommer så himla mycket att man måste lägga av med det.

Tycker att det här börjar bli överdrivet fatiskt …

jossan84
0

#38 Men tror du att din tyska scheck är vitscheck då? För om han inte är det så har han ju inge problem :)

Teoretiska sett får 25% av ungarna i en kull dubbelt anlag för brokat när två brokade korsas. Det är möjligt att en del av dem tillbakabildas i ett tidigt fosterstadie. Jag har själv pratat med en uppfödare av tysk jättescheck som bekräftat att en del vitscheckar dyker upp och att det inte är någon idé att försöka föda upp dem eftersom de så ofta dör av magproblem.

[Becca-]
0

Okej, för min hane är efter 2 brokade, och är nästan helvit. Dem andra 3 i kullen har väldigt mycket färg. Är det min hane som då kanske har drabbats?

Raainboow
0

#40 Nej min Lillen är inte en vitscheck, han är godkänd och renrasig och inte heller någon av hans 9 syskon heller, så jag tror inte att det alltid blir vitscheckar i en kull, och det är jätte trist att såna dör :(