raka kanin??
tjena!
jag undrar om man kan raka kaniner lite granna??
min kanin är jääte håårig, och hans päls är jätte tät och han är inne kanin :S
så nu undrar jag om man kan raka sin kanin lite? typ lite på sidorna bara eller något sånt??
Vad har du tänkt att "raka" med? Inne eller ute kanin? Är den långhårig kan du ju klippa den lite :)

rak maskin :)
han är inne kanin. men det hjälper inte om jag klipper då blir den ju nästan bara tätare :S
Är det inte svårt att få kaninen att sitta still med rak maskin???

asså jag vet inte :S
men det skulle behövas att raka han tror jag för han har jäääte tät och tjock päls, så fort han har sprungit typ 3 ruchar i lägenheten lägger han sig ner och typ flåsar.
men får/kan man raka kaniner??
vet klippte en av mina kaniner en gång, inga problem, hon satt still hela tiden, tror inte det är något problem med det;)

Jag klipper min teddy under magen, det är inga problem. tar lite längre tid än m rakmaskin. Om jag skulle ha en skulle jag göra det ;)

#6 vad skulle det kosta tror du om man åkte til vet och klippte lite på sidorna på min ninis??
#7 men det kommer ta 1000år att klippa xD haha men får väl göra det i värstafall :)
Vet att det förekommer att man rakar kaniner dock går bara rygg partiet att raka resten får man allt klippa. Jag klippte ner min tuss för det gick verkligen inte att raka knappt klippa. Köpte han så men var medveten om att han haft problem med pälsen när jag köpte honom. riktigt så illa som han var trodde jag inte att han var men klippte jag lite då och då så det tog en stund varje dag i nån vecka så var han klar sen och då han det växa ut lite där jag börjat klippa när jag var fullt klar men tovorna satt hårt i mot huden men det gick fick ta bit för bit och klippa och borsta.
#8 Dock åkte jag inte till vet för att klippa, hon hade ett sår, så han rakade, rätt mycket runt det, han sa att dom bryr dig inte om ljudet eller så;)

#8 tar nån timme att klippa ner min teddy, längre om man klipper hela henne och inte bara under magen..
Ser ingen poäng med att åka till vet för att klippa förutom om kaninen har mkt tovor. Det är ju inte så svårt att klippa själv. Har sj tänkt på att köpa en djurklippmaskin med olika längder, så man kan byta.
Kan inflika att på hästar som svettas mycket när de rids i vinterpäls, brukar man bland annat klippa någonting som heter spårklippning om man inte vill klippa hela hästen. Googla Spårklippning häst på Google bilder så ser du på första träffen. Man rakar magen, undersidan av halsen, bogen och en liten bit upp på sidorna. Kan tänka mig att en sån klippning passar en lurvig kanin bra.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

åh tack för alla tipps :) ska nog klippa han på sidorna som #12 sa ungefär, nästa vecka har jag ju lov så då kan jag klippa :)
tack för allt :D
Klippte min teddy med maskin regelbundet och det var jobbigt kan jag säga, men mkt bättre än att ta allt med sax. Klippte honom inte pga värmen (mer för att han öht skulle få en bättre livskvalitet) men antagligen hjälper det mot att kaninen får alltför varmt också.
En bra idé, om man inte har en rejäl maskin då, är att klippa det värsta med sax först, annars kan bettet fastna i pälsen (vet av erfarenhet..).
Ta det i omgångar och låt kaninen springa av sig med jämna mellanrum. Att sitta still längre stunder är något som de flesta kaniner ogillar..
Om du inte har en egen maskin eller inte är van vid att klippa djur med maskin kan du ta kaninen till veterinären, ett hundtrim eller kanske någon uppfödare med klippmaskin som är villig att hjälpa dig. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

#14 okej :) tack tack :)

som #12 skrev såär spårklippning en bra idé
Jag klipper min teddy så nu ;)
Klart du kan raka kaninen, det kan man ju med häst, hund m.fl. Jag har rakat bort tovor på min kanin och han satt still :P Inga problem. Och det är större risk att skada kaninen med en sax än med en rakmaskin.