Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4568 ggr
Emmsann
0

Hålla kaniner i flock

Hejsan! Jag har en liten fråga om hurvida ni tänker när kaniner hålls i flock eller mer än ett par. Såvida jag vet så håller dom flesta sina kaniner själva och det har jag inget emot. Tror ni kaninerna ändrar beteende när dom hålls i flock? Ser ni någon nackdel respektive fördel med att hålla kaniner i flock?

Vi pratar i denna fråga om honor + kastrater.

/EmmaGlad

//Emma

Westham
0

Ja dom bildar ju en koloni med egna revir och bon (hålor) . Finns ingen ledare utan alla varnar alla vid fara.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

Emmsann
0

#1 Du menar att dom skaffar sig sammanhållning och typ skapar ett eget "team" tillsammans?

//Emma

Rozza
0

#2 kaniner är ju inte flock djur. Dom kan bo tillsammans utan problem i alla fall vissa. men ute i det vilda är kaninen själv i sitt hål "bo" men kan bo flera kaniner runt om som en koloni om du fattar hur jag manar.

redan
0

Jag har hållit kaniner i grupp ute i en Hage. funkar bra så länge det finns fler matplatser och gömmställen. (ungdjur som växt upp tillsammans) Dom var över tio st ett tag i en ca 100 kvm stor Hage, där de hadde möjlighet att komma undan från varandra. Det funkade bra fram tills dess att jag plockade ut några av dem, då blev det rörigt och jag separerade resterande djur.

Emmsann
0

#3 Jo men jag vet att dom är kolonidjur och har ett eget revir.

Men tror ni att kaninerna mår dåligt av att bo i grupp och dela revir i bur eller tror ni dom känner sig säkra när det gäller faror eller liknande?

//Emma

Rozza
0

#5 klart att vissa kan känna sig säker. och det är ju många som har en hona och en kastrerad hane utan problem. Min favorit uppfödare sätter ihop sina kaniner över vintern för att dom ska kunna hålla värmen så då sätter hon en ung hona med en äldre hona och det funkar i vissa fall.

zezagena
0

Någon som har efarenhet att sätta in en kastrerad hane till en grupp honor? håller han ordning el skapar det osämja bland damerna el blir han en i rangordningen.. ?

Rozza
0

#7 skulle mer tippa på att han blir en i rangordningen eftersom att en kastrerad kanin ofta blir klassade som könslösa av andra kaniner. Om han inte har kvar känslorna som han kanin. Honor kan var rätt bestämd och hanen får helt enkelt rätta sig efter dom förmodligen ligger han lågt i början.

[Kaninlycka]
0

Tror precis som Rozza #8 att den eller de som är kastrerade alltid kommer stå lägre i rang. Jag kommer ha mina två kaniner tillsammans, men både honan och hanen ska kastreras.

Fertila honor har ju kvar alla sina hormoniella beteénden och kan lätt bli griniga och kanske tom aggressiva mot en kastrerad hane "som inte gör jobbet" liksom.

Sedan tror jag att det är lättare att ha ett par av kastrerad hane och kastrerad hona än att ge sig på att hålla flock av blandat kastrerade och fertila djur.

En annan sak är utrymmet, ju större desto bättre!

Albtraum
0

Misstänker också att det vanligaste är som #8 och #9 säger att en kastrat hamnar lägre i rang, men har upplevt det motsatta. Hade själv en dv/hermelin hane tidigare som styrde allt med hjärnhand trots att han var kastrat. Han dominerade allt, till och med föräldrarnas hund (labrador). Tack vare det så kunde jag ha en flock med honom och två honor. Själva så kom honorna inte så bra överens, men med hannen fungerade det hur bra som helst.

Men har även märkt en skillnad på mina kaniner som bor i separata burar. Har en hona som inte kan dela golvtid med någon. Men hon verkar samtidigt väldigt beroende av de andra kaninerna som trygghet och vakt. När min andra hona gick bort vägrade hon att ens gå ut ifrån buren i över en månad och visade tydliga tecken på stress.

Emmsann
0

#10 Det sista du skrev om om din hona kanske tyder på att kaniner mår bra av sällskap. (Vissa iaf)

Jag kan erkänna att jag har en kaninflock på 6 kaniner. 3 kastrerade hanar och 3 honor och jag tror aldrig jag sett mina kaniner gladare. Dom har levt såhär i snart 2 år och i deras bur (som är väldigt stor) så är det hanarna som dominerar och honorna (som tidigare var lite oense när dom gick utan kastrater) är bästa vänner nu. Tycker det var häftigt att mina kastrater kom in i deras flock och styrde allt till rätta :-)

//Emma