Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 5705 ggr
Clariiz
1

Rabbfor?

Var på granngården idag som nyligen öppnat efter ha vart stängt i flera månader..

Carrier hade dom inte, ska kolla om dom inte kommer köpa hem det heller.. (Annars får jag fortsätta köpa det i Örebro).

Däremot hade dom Rabbfor, det stod att det var till köttkaniner men kan man ge det till sällskaps-/avelskaniner också?
Ska också kolla om de kan köpa hem Lottie moror&Äpple samt Maskros&Linfrö.. De hade bara havre&vete och det vill jag verkligen inte ha till mina knuttar :P

Sedan hade dom Stampe, men det ska inte vara så bra?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jetaime
0

Varför skulle inte stampe vara så bra?
Har alltid haft det till mina kaniner :) tycker det funkar bra (nu har jag blandning mellan stampe och Carrie då vi fick en säck carrie sist också..)

Jojsan
0

Jag har rabbfor till mina kaniner. Började köpa det eftersom Cassies uppfödare hade det och rekommenderade det.. Jag tycker det är bra.

ciss
0

Varför vill du inte ha havre&vete till dem?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Clariiz
0

#3; Lollipop och Ping Pong har väldigt mycket energi, och de behöver knappast mer :P

Vad jag vill ha är Carrier (som jag har nu) fast även blanda i Lottie&Morot (för lågt energibehöv, samt att de gillar smaken), men också Lottie maskros & Linfrö (för pälsens skull).

#2; Ok. Hur är bitarna? Stora/små, är det smuligt?
#1; Vad jag hört ska det vara smuligt.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jojsan
0

#4 Bitarna är ganska korta kanske 1 cm (såklart varierande men ungefär 1 cm). Ganska tjocka. Jag tycker inte det smular så mycket, men jag vet inte hur mycket olika pelletsar smular så..

Agda
0

Rabbfor gör så att kaninerna kommer upp i vikt ganska snabbt, så det är en ganska liten mängd man ska ge ifall man har dvärgkaniner.
Nej, stampe är inte ett så bra pellets. En bekant till mig som slaktar har berättat att på kaniner hon slaktat som ätit stampe har haft vita (tror jag det var) prickar på något organ (minns inte vilket), detta misstänker hon beror på att det är för lite b-vitamin i stampe.

Men det finns ju andra pellets som kaninerna kan äta som är bra, renfor och tackfor ger jag själv. Renforet dissar dom flesta holländarena, men tackforet gillar dom (jag har använt det i snart 4 år till mina kaniner).

Jojsan
0

#6 Det där med rabbfor visste inte jag. Men å andra sidan ger jag inte så mycket. Jag ger ca 1/4 dl per dag åt dvärgväduren och dvärgvädurskorsningen. De har bra hull.

niklin
0

Sist jag var på Granngården i Södertälje sa dom att de slutat sälja Rabbfor där eftersom det visat sig att många "vanliga" kaniner fått massa läskiga problem med fertiliteten, överlevnad av ungar och annat strul då det åt Rabbfor…

Hon menade på att Rabbfor var bra om man skulle dra fram köttdjur att slakta snabbt, men tydligen olämpligt om man ville använda djuren för Avel osv.

Jojsan
0

#8 Det låter inte bra… Jag som har rabbfor och min ena hona ska ju få ungar… (De förra ungarna dog helt oförklarligt..)

Clariiz
0

#8; Då köper jag det verkligen inte.
Även om det inte skulle stämma, vill man ju inte riskera något :)
Mina små bebisar *vända sig och skratta åt Lollipop som glider runt på golvet x))

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Thumper-KG
0

Jag blandar Rabbfor 12-16 med andra pellets till mina kaniner, en 50-50 blandning under vintern….har INTE haft någon döfödd unge….någonsin…

Siggen
0

Har ingen aning om Rabbfor eller Stampe, ville bara säga att jag använder Carrier och gillar det :)

Mvh Sigrid

LolloT
0

varför vill du inte ge havre och vete till dom ? :P

denisesalomonsson
1

#13 hon har redan sagt det. hennes kaniner behöver inte mer energi, som dom får av havre.

[PinguLikesMusic]
0

GAMMAL tråd, men vadå, är stampe ingen bra D: Vad är bra då?

Kassy
0

# 15 Stampe har "smulat" mycket för en del kaninägare.

Jag ger Kanin & Marsvin Edel och det smular knappt alls och kaninerna äter med stor aptit! ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Zvintos
0

#15: Ett tag så smulade det som sagt en hel del.
Jag fick ihop flera dl med bara smul i en säck.
Så då gick jag över till Carrier som inte smulade alls.

Men Stampe har ändrat sammansättning sedan dess om jag inte minns helt galet, så nu är pelletsarna lite hårdare och smular alltså inte lika lätt.

För övrigt är det inga större fel på Stampe.

Rozza
0

Hade rabbfor för ett några år sen och fy vilket foder. För det första dissade mina kaniner det och gav lite mycket ut av det det luktade konstigt. Slängde en halv påse då ingen ville äta fodret längre.

Sen tror jag att rabbfor är ett foder tänkt för stora kaniner som då väger över 3kg. Och som sagt är för kaniner som är tänkt bli kött.

Både renfor och tackfor/fårfor är ett foder som är magrare och passar bättre till den mindre kaninen själv kör jag hälften tackfor och resten havre eller kornkross. Ger en dryga dl till teddyväduren och en halv till dvärghararna och dom har inte blitt dåliga än.

[Wera]
0

Jag ger Rabbfor till mina kaniner och har gjort det i 5-6 år nu. Funkar kanon och dom behöver inte super mkt för att hålla hullet heller. (Beror väl på individen också men) Inte så mkt smulor i påsen tycker jag, om jag jämför med min kompis som har Stampe. Bitarna är lagom stora 1cm inte så tjocka.

Men att de ska få problem osv med fertilitet och ungar osv har jag inte märkt! Säger inte att det inte är sant men… Vår hona som ätit Rabbfor hela sitt liv (3 år) blev på tjocken på en sek av min hane som ätit Rabbfor i hela sitt liv han med (2 år) av misstag (tjuvparning, fick bort dom men de hade redan hunnit så…) de var iaf. fertila xD Och jag har avlat på de flesta kaniner jag haft under de 7 år jag haft kanin. Inga problem med några kullar iaf.

Dock har jag funderat länge på att byta och se hur det är med andra foder, ex. Carrier (har dock bara inte blitivit av) eftersom jag aldrig haft något annat foder än Rabbfor.