Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1122 ggr
Emmy
0

Uppfödningsfrågor

Hej alla uppfödare! (även ej uppfödare)

Jag tänkte fråga vad som krävs för att kunna starta en kaninuppfödning? Vart vet man vart man får tag på sin första avelskanin? Jag har kanin just nu, men han ska vi snart börja hoppa. Jag har inte frågat om jag får föda upp kaniner, men ifalla jag får någon gång. :) Tacksam för svar! Svara gärna på andra frågor jag kanske skriver efteråt eller skriv vad ni tycker jag bör veta.

MVH Emmy J

Rozza
0

Kaniner finns det alltid frågan är kanske vad du vill avla på (ras,färg)? eller avla mot. ett bra sätt att komma närmre kaninvärlden är att besöka en utställning där finns både uppfödare och kaniner så klart. Sen om man hellre vill satsa på hoppning och hopp Avel kan man besöka en hopptävling.

Finns också andra sätt som att besöka en uppfödare och kolla på plats. eller söka runt på internet det finns många tips? och råd innan man tar på sig ansvaret som uppfödare.

Sen så måste man om man bor hemma få ett okej av sina föräldrar för det är det stort ansvar man tar när man tar en kull och innan kullen föds måste man veta att det finns köpare och om man själv vill ha kvar någon.

Man behöver inte klassa sig själv som uppfödare om man bara tar en kull. Min första kull tog jag mer på "skoj" men väl genomtänkt och väl på läst såklart. sen tog det några år innan det blev en ny. Och det var då jag tog mig som uppfödare efter det har det blivit en heldel kullar. Min första avelskanin var en dröm kanin kan man säga en vit blåögd dvärgvädur. Noga planering och mycket fundering så hittade jag än i Stockholm som jag fick upp hit (60 mil) tyvärr fick jag aldrig kull efter henne hon vägrade para sig med blåögda hanar och tur var nog det för det gått sjukdomar i släkten.

Emmy
0

Tack så mycket för tips?! :) Rozza… Jag gissar att du har stallet.se? ;)

Ska iallafall titta runt på internet.

MVH Emmy

Rozza
0

#2 ja det är jag. Har du funderingar eller frågor är det bara att du hör av dig.