Första mötet efter kastrering?
Om 2 veckor har min hane passerat en månad sedan sin kastrering. Enligt vetrinären går det galant och sätta ihop dem då.
Det är alltså 2 kullsyskon, hona och kasterad hane som det handlar om.
Innan hanen blev könsmogen har de träffats i hagen 2 gånger. Det enda dem gjorde var att nosa på varandra, för att sedan börja jagas.
Så till mina frågor:
- Vart och hur ska jag släppa ihop dem?
- Hanen ska ju sedan flytta in i honans nuvarande bur (170x70x70), hur ska jag göra för att få dem att vara tillsammans där inne? Möblera om?
-Och är buren tillräckligt stor? Ska dem ha egna bolådor?
(Visste inte rikigt vilken grupp)

Nu är inte jag någon expert, men det jag har läst mig till är att det är bra att tvätta buren noga och möblera om så att den känns "ny" för båda.
Bägge kaninerna ska kunna dra sig undan i en varsin "håla" om de vill vara ifred och någon slags hylla där båda får plats ska finnas.
Sen ska väl det bästa vara att låta dem träffas på neutral mark, där ingen va dem känner att "det här är mitt revir".
Finns säkert de som kan svara bättre, men det var lite svar i alla fall :)
Jag släppte ihop mina på balkongen och i stallet. Gärna där det är nya lukter.
Städa rent buren innan dom flyttar ihop (bäst att honan ska flytta in hos hanen och inte tvärtom, för honor är mera revir aktiga av sig).
Jag släppte ihop dom medans jag städade kaninburarna och sedan släppte jag in dom i hanens bur och kollade till dom då och då och inge bråk alls. 
Jag lät mina två träffas i en kompostgallerhage på ett neutralt ställe. Det gick hur bra som helst och sen flyttade dom in i hanens bur och inte heller då blev det några som helst problem. Det du bör tänka på när de ska flytta till honans bur är ju som de andra sagt att du rengör noga och kanske även möblerar lite så inte honan tycker att det är hennes revir. Alla honor är ju inte så revirbenägna och jag vet inte hur din hona är men det är ju inte ovanligt att det är det. Om de inte går bra direkt kan du låta dem träffas i en större Hage eller så och vänja dom vid varandra först. Buren borde räcka väl om det inte är jättestora kaniner, och ja det kan vara bra att de har varsitt krypin speciellt i början. Mina ligger dock alltid tillsammans i sitt bo och då räcker det ju egentligen med ett men det andra huset använder de lite som sitthylla och Inez brukar gömma sig där när honn bli skrämd så det får stå kvar.
Promblemet angående att hon istället ska flytta in till honom är ju att han just nu bor i en lånad bur. Ska jag då flytta över honan till hans bur, och tvärtom. Så får dem bo så i 2 veckor, för att sedan placera in honan i hennes gamla bur, med hanen?
Så ni släppte alltså ihop dem på neutral mark första gången? Men sedan då? Funkade dem ihop i rasthagen och i buren sedan?
Ska allt detta ske på en dag, eller ska man ta det stegvis?
Och en annan sak som jag såg att hanen gjorde när honan luktade på honom, var att han lixsom nafsade lite på henne. Det var lixsom inget bett, och det blev inget märke. Varför gör han så?
Tack för alla svar hittills!
Om du har honan i Hage eller transportbur eller nåt medan du städar hennes bur ordentligt går det nog bra att ha dom där skulle jag tro :) Men du kan juockså göra som du sa att dom får byta innan. Ja jag släppte först på neutral mark och sen ner i buren samma dag, de kunde tom vara i samma transport samma dag. Men det beror ju individerna, är det inga problem alls i Hage eller liknande och sådär kan du ju prova att sätta ihop dom i buren också samma dag. Funkar det inte direkt får man ta det stegvis, du lär ju se hur de kommer överens och se om de är lugna eller stressade i varandras närhet osv. Varför han nafsas vet jag inte men som jag förstår det är det inte alldeles ovanligt att det kan bli lite smågruff när man försöker bonda utan att det är nåt fel.
Okej, har nämligen en träbur som står ute. Den är väldigt tung, och krånglig att städa. Får nämligen sätta mig i den och skrapa fram spån och halm i hörnen :) Så jag har inte så värst lust att ställa mig och storstäda och möblera om.
Kanske ska byta bur nudå. Så kanske det går bättre eller? Det är nog hanen som är mest orolig när det gäller revir. Han anfaller inte, och bråkar inte. Utan han blir bara väldigt nyfiken. Och så naffsar han, som sagt. Någon annan som vet vad det kan bero på, och vad man kan göra åt det? Sedan jagar dem ju varanda i rasthagen, varför?
Om det nu är hanen som är mest revirvaktande, dock bits han inte eller gör utfall. Ska jag låta honom flytta in hos henne då?
Har aldrig varit med om att min hona varit agressiv, hon är bara lite småsur nu i tonåren.
Och en till fråga som poppade upp i huvudet var om honan gör utfall emot hanen när hon brunstar?

Har även jag en fråga: Min hane som blev kastrerad för ett tag sen, kanske till och med två månader sen. Han ska flytta ihop med min ena hona. Men han vill para henne, han kan ju inte göra ungar. Men jag tycker så synd om henne om han ska para henne hela tiden.
Så jag undra, gör det något? Kommer hon förändras? Kommer han att sluta eller göra det hela tiden på henne?
Paulina Borg
#7: Honan kan bli irriterad på hanen när hon brunstar, dvs irriterad på att han inte gör det han ska (= parar henne).
Vet inte hur vanligt det är, men det kan hända.
Jag har själv inte varit med om det, men har bara erfarenhet utav 1 par som gått ihop.
#8: Det kan ta ett tag innan han slutar med det.
Så man får avvakta och hålla koll så att inte honan tröttnar helt på honom.
#9: Vad kan man göra då? Och hur märker man att hon brunstar?

#9 Okej ;) Tack för svaret iallafall! :)
Paulina Borg
#10: Om hon tröttnar på honom när hon brunstar finns det i princip 2 alternativ om hon blir för jobbig emot hanen.
1. Sära på dem
2. Kastrera även honan
Man kan märka på en del honor att de blir lite annorlunda när de brunstar.
Har märkt att en del kan bli lite "fjäskiga" när de brunstar.
Alla mina har lagt sig ner när jag klappat på dem och svansen står rätt upp.
En av honorna kunde även kissa på en när hon brunstade. 
Eller som på syrrans kanin, där syntes det väldigt tydligt att hon brunstade utan att man ens tog i henne då hennes svans stod upp konstant.
Det jag är mest orolig för att att jag en dag hittar hanen skadad i buren p.g.a. att hon brunstat utan att jag vetat det, och hoppat på honom.
Jag vet ju nämligen inte hur hon blir eftersom hon bara är tonåring.
Vad skulle du gjort?
#13: I det fallet, om du är såpass orolig för att hanen ska skadas men vill ha dem ihop, så hade jag kastrerat honan också.
Men om man väntar till hon visa tecken på att vara riktigt sur vid brunt, och kastrerar henne först då. Är det säkert att beteendet vid brunst avtar?
Sedan märkte jag idag när dem fick träffas nos emot nos i varsin famn, att hanen högg honan på nosen, hon ryggade såklart tillbaka, och det blev inget sår men då kanske det är bäst att han får flytta in till henne, om han nu är lite "agressiv"? :)