Stannar framför hindret!
Hej. Jag har en kanin som heter Dumle som jag hopptränar med, mitt problem är att när han springer mot hindret så stannar han o sen hoppar han! Det gör att han inte lyckas hoppa lika högt:( dessutom så tar han oxå för det mesta i med framtassarna o hoppar… Snälla hjälp mig.
Jag tror att du skulle kunna få fler och bättre svar om du la ut frågan på kaninhoppninf.ifokus:P
Men jag har lite tips? att komma med. Sänk ner hindrena till typ 10 cm och träna tills han springer och hoppar utan att stanna. Sen kan du höja och så tränar du så tills han hoppar och springer:) Om han sätter upp tassarna så stannar du honom och lyfter tillbaka honom och låter honom prova igen ,gör så tills han slutar.

Håller med 1# och håll dig till låga hinder innan du höjer, det är lätt att vara ivrig ;)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Okej då får jag väl ha lite tålamod o träna tills han kan låga hinder helt perfekt innan jag höjjer…:)
Nu fattar han att han inte ska stanna innan hindret( iaf för det mesta) men när han stannar så tar han i med framtassarn, om jag lyfter ner dom, kanske han tror att han inte ska hoppa??
#5 fortsätt som du gör, låga hinder och om han stannar så korrigerar du. Du kan prova att putta lite lätt på honom när du sätter ner honom.
Tror det mest handlar om tålamod, fortsätt som du gör helt enkelt
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Okej:) jag hoppas att jag kan börja tävla med honom i sommar!!:)
Nu har jag testa hoppa en bana lite, nu stannar han inte framför hindret men han vill inte springa rakt till nästa hinder utan ska hela tiden springa förbi de/vända:( jag kan ju om jag vill hålla tillbaka honom(en kanin är ju inte så jättestark) men jag vill inte dra som en galning i koplet^^ nått tips??
*putt!*
Jag har inte tränat på ett tag så när jag tränade igår hoppade han en gång(10 cm) annars satt han bara framför och rörde sig inte:'( hur ska jag få honom mer pigg och glad på att hoppa. Min andra hade jag inte heller tränat på ett tag emn efter en stund hoppade han på nästan som förr…

kaniner är ett levande djur som gör som den tycker känner och vill, jag tycker bara du ska träna på tillslut kommer det. om det inte gör det kanske han inte är lämplig till hoppning?
du får inte träna för mycket då kan han tröttna rätt snabbt rut 1-2 ggr veckan är bra :)
men som sagt kaniner är också ett djur och ingen maskin så dom gör som dom vill :)
lycka till :)
När min förra kanin blev sådär, så började jag om från början helt enkelt. Först så la jag en pinne över marken, och sa "hoppa", och puttade lätt till henne. Hon sprang fram, nosade, och hoppade över. Jag upprepade det, en gång varje vecka/varannan vecka. När hon lät sig hoppa över det, med full race, så höjde jag lite och gjorde samma sak. Lät henne vänja sig vid höjden. Senare, när hon hoppat den väldigt många gånger så höjde jag, och tillslut kunde hon hoppa snabbt, smidigt. Tvekade nästan aldrig! Försök variera lite med hoppningen, och lät henne/honom vila lite från hoppningen. Jag kräver inte att du ska göra det här som jag skrivit, utan jag skriver bara det jag skulle ha gjort. Lycka till med träningen!
”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D
Det borde jag nog testa med, det får väl ta den tid det tar antar jag…:) hur lång tid tog det för dig?
#13 1-2 månader, men det var det värt!
”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D