Träning?
Jag som inte ens har en kanin ännu.. aja xD
Men iaf, till frågan. När kan man börja träna kaniner med sele, trix, gå på låda osv? Finns det någon speciell ålder eller hur är det med träningen? Och hur går ni tillväga med eran träning? Alltså hur ofta, vad får dom för belöning? Osv..
*Nyfiken* :)
Jag tränar endast mina kaniner på hoppning =)
Seleträning är lagom att börja med när kaninen är tre månader . Vänta gärna längre om du känner att du inte riktigt är vän med kaninen än. Kan berätta att jag började när min dvärghare var 3 månader, men var inte riktigt bra vän med henne. Hon gick inte bra i sele förrän fem månader!
Hoppträning kan man börja med när kaninen är ca 4 månader =)
#1 Hur gör du när du ska få kaninen att hoppa då? Vad ger du för belöning när den gör rätt? :)
#2: Jag ställer fram två hinder "låga, med en bom). Om du inte har hinder kan du köra med t.ex böcker eller filmfodral =)
Jag sätter kaninen precis framför det första hindret, när den hoppar/kliver över säger jag bra, men lyfter inte upp den, utan försöker få den gå mot nästa hinder. Anledningen till det är att jag vill att mina kaniner har drag framåt i banan, och inte stannar mellan varje hinder.
När kaninen kommit över andra hindret klappar jag den och berömmer med rösten =) Inget godis här inte!
När kaninen sen lärt sig hoppa dessa två hinder och går helt fokuserad framåt är det dags att höja. Brukar sätta en bom till på andra hindret. Kaninen kommer säker nosa ordentligt på detta och försöka krypa igenom, under eller på sidan. Nu är det viktigt att du har ordentlig koll!
Låt inte kaninen ta sig under eller förbi på något annat sett en enda gång. Det kommer göra saken svårare. När kaninen dras mot sidan av hindret sätter du tillbaka den en bit ifrån hindret. Om kaninen inte gör ett enda försök så lyfter du den över hindret. Börja sedan om "banan" och försök igen.
Tänk på att inte träna för ofta. I början kan du köra med ca 15 minuter varje dag. Om du märker att kaninen tröttnar slutar du genast och kanske har en paus i en vecka =)
#3 - Okej ^^ Väldigt Intressant! Det måste jag prova när jag köpt en Kanin, fast inte på en gång såklart ;)

Jag tränar min kanin i hoppning och genom att bara gå ut i selen! :) Han är även ute och skuttar i huset när vi är hemma :)
Eftersom du fick en sådan bra beskrivning av Myriis om hoppning ska jag inte säga något om det ;)
#4: Det är jättekul ;)
#5: Hehe, tack ;9
Jag vill fortfarande ha lite fler åsikter om när man kan börja träna kaninen med sele, och hur man går tillväga :)

#7 Vet inte riktigt hur gammal kaninen ska vara, men jag började ganska sent med min kanin. Tror han var 7 månader ungefär .. Men till en början kan man låta kaninen springa med bara sele på inomhus/i sin rasthage.
#8: Många tycker 3 mån är en bra ålder =)

Börja vänja vid sele vid 3 månader ungefär.
Börja med att kaninen få nosa på den och så. Pröva lägg den på ryggen försiktigt. Gör så några gånger under en dag.
Dagenefter: Låt den nosa på selen och sett den på den selen. Beröm den och kanske låta den få en bit banan så den kopplar selen med något bra. Ta sedan av den och en stud senare ta på den ingen och ta ut den i t.ex en Hage så den som glömmar bort selen.
Dagenefter: Ta på selen och låt den skutta ta sedan på ett koppel för följ efter den och beröm den :)
Kom ihåg att aldrig dra i kopplet, ha korta pass och att kaniner kräver tålamod. Lycka till! :)
#10 - Tack för en utförlig förlaring ^^ :)

#11 Varsogod 
:)
*Putt*