Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1293 ggr
Saga-M
0

Tycker ni

Att det är OK att försöka få fram snälla, gosiga och pigga och hoppglada kaniner, utan att man vill åka runt på utställningar och bli medlem i SKAF? Alltså mer ha det som hobby. Tål kritik. Vill gärna veta. Har tänkt om och om igen, och tänker läsa ordentligt på om Avel. Vad tycker ni?

”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D

[h-malm]
0

Ja det tycker jag, det är ju typ samma sak som att fråga uppfödare om de tycker att det är okej att bara avla för att åka på utställningar och få fram vissa färger. T.ex har vissa uppfödare som mål att få fram vissa teckningar och färger, andra uppföadare vill bara få fram bra hoppkaniner och andra uppfödader både och. 

Så ja, jag tycker det är okej, men man måste fortfarande ha koll på vilka raser och teckningar som man kan para för att ungarna ens ska må bra.

MarHai
0

Jag föder upp kaniner för utställning, och för kel. Mina kaniner ska båder vara trevliga/gosiga och fungera att tävla med :)

Bara för att man föder upp för utställning behöver inte betyda att de inte duger för kel, hoppning osv.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[h-malm]
0

#2 Nej absolut inte, de kan självklart duga för hoppning och kel även om man föder upp för utställning.

#1 Jag tycker att det är OK att försöka få fram snälla, gosiga och pigga och hoppglada kaniner, utan att man vill åka runt på utställningar och bli medlem i SKAF.

hjartelyckanskaniner
0

Jadå, det är helt okej. Jag föder själv upp både hoppkaniner och utställningskaniner.

Alla är ju alltid nervösa hur första kullen ska bli och så. Detta är min andra hoppkull och 7:e utställningskull:)

jag har även mina utställningsdjur på hoppbanan och de är helt okej på att hoppa.

De lär ju aldrig bli Gd C (det bästa man kan bli inom hoppvärlden) men det gör inget för de har döskoj på banan!

Mina vädurskorsningar är superduktiga! Men de har ju kroppen, motionen och musklerna för att hoppa.

Sven tex. Han är en liten, rund och småtjock kanin som snor andras kanelbullar på tävlingarna:P man kan inte sluta skratta åt honom för han är så himla söt! Han ser varken glad eller ledsen ut, utan ser ut som juryn i Idol när de ska rösta ut de som de tagit vidare, inte en enda min. Hemma så är han en glad spillevink.

Så nej, har du bara ett mål med din Avel så kör på. Det finns alltid någon som ska stå ivägen för en för sin Avel och till slut slutar man lyssna på negativa personer:)

Lycka till! Om du vill prata lite om kullar och hopptävlingarna, om du inte tävlat innan så är det bara att PM:a:) svarar mer än gärna på allas frågor!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Saga-M
0

#4 Tack för svaret!

”Livet är som en dans ─ när man kan stegen”
Stolt medis på barnens.ifokusSajten för dig som är under 16 år. Är du under 16, och vill ha skoj, säger jag bara: VÄLKOMMEN IN >8D

[Wera]
0

Tycker att det är OK att avla kaniner oavsett vad man ska ha dom till så länge dom inte lider och att man tar ansvar!