Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 735 ggr
Bunny_Tina
0

Någon foder-kunnig?

Jag skall börja göra om Mimmis foder lite till lite mindre mängder och bättre foder till henne eftersom hon är 7år.

Jag har ger henne: (dyrt foder-), kaninpellets, c-pellets, gnagarfoder,luxbla.

ganska mycket tycker jag och kanske lite onödiga saker =/ men jag skall börja ge bara: kaninpellets, (dyra fodert-) och gangarfodret som innehåller: gräs, vete, havre, hö, korn, ärter, majs, soja, örtväxer,torkade morötter, minerale och frukter! räcker detta till henne? alltså innhåller det rätt mat i fodret så det är inget annat foder-innehåll hon behöver?

behöver svar så snabbt som möjligt =/ (mimmi är en dvärgvädur)

Elina.
0

Lämna bort gnagar- & lyxblandningen, kaniner är inga gnagare. Kaninen skulle gott klara sig utan allt "kraftfoder", bara den får ett bra hö och varierande färskfoder.

Bunny_Tina
0

men på paketet står det: en bra fiberlång foderbla. till marsvin, kaniner m,f

[Quellii]
0

Pellets kan du ha kvar, det är bara bra, men vad jag har hört så är gnagarblandningen är bara en onödig "fettkälla". ^^ Nu vet jag inte om det är helt sant, men jag tror att det är så ;)
Ge hellre vitaminrika frukter/växter/grönsaker istället för blandningen :)

Bunny_Tina
0

okey men jag vill gärna ha gngarbla. ;) ser ut att finnas mycket hon behöver eftersom hon är gamal men jag kan ge mer pellets och lite mat, men jag har hört att kaniner skall bara ha jätte lite pellets för annas kan dom bli feta!

myriis
0

#4: Det är nog tvärtom =) DEm blir inte speciellt feta av pellets, men av gnagarblandning brukar särskilt dvv lägga på sig lite, har jag hört ;)

Elina.
0

Ja, myriis har rätt, det är gnagarblandningarna kaniner blir feta av. Allt din kanin behöver som finns i gnagarblandningen finns i kaninpelletsen. Dessutom missfärgar majsen kaninens kött, men det kanske inte spelar så stor roll för dig :) Hur mycket pellets/ganarblandning ger du till henne?

Bunny_Tina
0

jag har börja ge henne imorgon:

1/2dl pellets <- skall öka på om hon bli smal

1/4dl gangarbla. <- skall minska om hon bli tjock

1/4dl "dyrt foder"

KajsaM
0

Man kan gå på för gnagerblandning ser "fint", roligt och nyttit ut. Men helt tvärtom. Ge henne ett bra pellets t.ex Lottie och grönsaker/frukt + hö :)

Bunny_Tina
0

var kan man köpa lottie-pellets?

Elina.
0

Kan tillägga att flera gnagarblandningar innehåller fiskmjöl och om jag inte minns fel även äggviteämnen.

KajsaM
0

#9 Djuraffärer och granngården :)

Bunny_Tina
0

kan du vissa en bild på förpakningen, är jätte tacksam då =D

KajsaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jajamänsan :)

KajsaM
0

En till..

KajsaM
0

Sista :)

Deras hemsida. www.doggy.se

twinnie
0

LOTTIE :)

bilder från www.libraartic.com

twinnie
0

oj, kajsa hann före xD hah

Bunny_Tina
0

okey jag känner igen den bl.a men är det inte foderbla.?

twinnie
0

Nepp. Lottie är pellets i olika smaker

KajsaM
0

#18 Nej det är pellets :)

Bunny_Tina
0

okey jag har sett förpakningarna men var x) åhh..dålig minne´

Bunny_Tina
0

kanske maxi,,hmm

KajsaM
0

Okej :)

amand
0

#22 Lottie finns på Granngården ;)

Tappsveden
0

Jag köper lottie! tycker att det är ett bra foder. kaninerna älskar det och sen så är det så billigt. 7Kg för 90 kr…japps…det bästa åt sötnosarna!

SagaoAlfred
0

alltså, nån som vet om det är mer fett i stampe pellets eller i lottie?
jag hade lottie förut men sen märkte jag att stampe var mkt billigare, men alfred tycker att lottie är mkt mkt godare..

KajsaM
0

1,5 kg kostar för mig 35kr. Och jag tycker det är Ok. Du bestämar om du vill ge kaninerna Lottie eller Stampe :) Kolla på www.doggy.se vilken som har mer fett :)