Sjuk?
Nu i eftermiddags när vi hade vaknat (jobbar natt) så hörde vi att det lät konstigt ifrån hallen och får se vår kanin sitta under en stol och kräkas (?) Hon gjorde precis som vi människor gör när vi kräks, alltså hulkar för att försöka få upp något och hon fick nästan ingen luft där emellan. Det hängde massa slem från näsan och munnen och det kom mer och mer ju mer hon "hulkade".
Är det någon som vet vad det beror på? Ska vi ta henne till veterinären eller kan hon satt något i halsen bara? Hon har nämligen blivit så där minst två gånger förut. När vi varit hemma i alla fall.
Kaniner kan inte kräkas ;O Ta henne till vetrinären direkt!

Ja, kaniner kan inte kräkas. Låter konsitgt ;O Ta henne till vet.!
Har hon vattenskål elr vattenflaska ?
En av mina kaniner prövade jag att ha vattenskål till ett tag, han drack för snabbt och fick sånnadär hostattacker.
Annars kontakta veterinären, hosta låter inte bra.
Hon har vattenskål, men senast när det hände (januari) så hade hon vattenflaska, så jag tror inte att det beror på det… Men fick din kanin så där mycket slem då också? Vår lilla tjej kunde knappt andas för allt slem och snor som ville ut. Jag blev ju helt hysterisk eftersom att man inte kan hjälpa till på så många sätt…
Ska ringa veterinären imorgon. Här får man dock ingen som helst hjälp eller tips? över telefon, utan man måste boka en tid… Även om det bara skulle gälla tovor i pälsen eller något sånt där dumt!
Vet att det kom ut lite slem, men inge snor eller liknande.
Ja absolut åk till veterinären, du får gärna skriva här sen hur din lilla kanin mår! Håller tummarna

Hoppas att allt går bra med henne

FruMolin: Hoppas det går bra med din lilla nin! Berätta vad vet säger!!

Hur gick det? :)
Ringde till djursjukhuset här, men det enda hon sa var att jag skulle komma in med henne. Saken är den att veterinärerna här kan i stort sett ingenting om smådjur. Vi var in med henne för någon månad sedan för att hon tappade balansen och var alldeles yr, men det hela slutade med att JAG fick tala om för vet. vad jag trodde det var för något, medans hon stod läste högt från någon internetsida och fick ringa ner till veterinärer i Sthlm eftersom att hon själv inte kunde något.
Så det känns så himlans meningslöst när de ändå inte vet mer än vad jag själv gör… Ska kika lite på internet och sen ringa till veterinärer på andra ställen imorgon och hoppas att de kan hjälpa oss där.
Alldeles nyss hördes det som att hon "hostade" och när jag kom in så hängde det slem i pälsen, men hon är ju precis som vanligt och äter som hon ska. Kan det vara någon sorts förkylning bara?

Ja, ring veterinärer eller djursjukhus på andra ställen, eller jordbruksverket.. Hoppas du kan få hjälp!!!

Gå in på www.agria.se där finns det en tele.nr till vet. :)
Eller så kan du söka på t.ex. smådjursvetrinär på google, och journummer.
Nu har jag i alla fall ringt runt lite, men ingen kunde ju inte riktigt säga vad det berodde på. Det kunde vara en förkylning eller så kunde det vara slem i lungorna (?) Tror hon sa något sånt. Men det var ändå inte så troligt eftersom att hon andas jättefint mår väldigt bra annars.
Det kan också vara någon sorts biverkning på alla mediciner hon har ätit. (Har haft något sorts virus/bakterie och ätit fyra mediciner om dagen)
Pratade också med någon som trodde det kanske kunde vara att hon fått i sig för mycket päls. Det ligger små tussar både här och där i lägenheten. Kan det bero på att det börjar bli varmare?
Hur som helst fick jag bra hjälp och lite olika teorier, men det är ju svårt att veta när de jag pratat med sitter 20-60 mil bort! Men händer det igen så får jag åka in med henne. Blir ju som bara ett "anfall" och sen mår hon hur bra om helst!
Ville i alla fall bara säg tack så väldigt mycket för era tips?! Agria-sidan var kanonbra!