Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 9287 ggr
Kaninisen
0

Katter lösa?

Har läst en del inlägg nu med kaniner som blivit rejält uppskrämda av katter som går lösa, även av hundar som rymt. Men katter är väl det vanligaste.
Det har själv hänt mig flera gånger och nu kan jag inte släppa tanken; min kanin springer runt på vår altan, på säg 10 kvm, men ändå måste katterna vara just där?

Varför får folk ha sina katter lösa? Folk kan argumentara med att katter inte mår bra av att inte få springa, men vadå, mår kaniner bättre av att bli ihjälskrämda? Och för att inte tala om hur ägaren mår när de ser att deras lilla älskling har dött?
För ska grannens katt få springa hit och skrämma mina djur kan jag väl själv springa och skrämma dem när de ligger och sover?
Ja, lite överdrift men det är så tråkigt att man inte kan ge sina egna djur större frihet bara för att andra ger sina djur ännu mer.

Innan hade vi buren öppen på altanen som hade staket runt så kaninen kunde springa lös, men jag vet inte hur många gånger katter kom in.

Nu är jag lite intresserad, hur tänker ni när det gäller katter? Jag står förstås inte och säger att det är något fel på katter, jag älskar katter, men inte katter som attackerar de jag älskar.

Jag tror inte att man enligt lag får ha sin hund på andras tomter? Men varför får katter det? De är ju så mycket smidigare än hundar, varför får inte katter en Hage om nu kaniner måste ha det?
Kanske omöjligt, jag har ju inte katt men jag vet att jag har en kanin som jag vill aktivera mer under dagarna när jag är i skolan.

Haztparken
0

Har också en del problem med katter här som skrämmer mina kaniner, tyvärr.

Håller med om att varför dom igentligen får springa på våra tomter. Vissa katter får ju t.o.m för sig att gå på toa i ens trädgård och det är ju inte så fint att plocka upp efter någon annans.

Jag förstår inte varför man inte kan ha kaniner som t.ex. en hund. En del har ju det, alltså att den är inomhus men att den får gå ut i koppel eller något, den har ju ändå en kattlåda.

Jag förstår om vissa säger "ahh men asså jag har inte tid å ta ut den." m.m men skaffar man ett djur så måste man ta ansvar för den och om man inte har tid så borde man inte skaffa djur, dom behöver ju tid såsom gosning och sånt!

Det är bara min mening.

imsuchadiva
1

Givetvis så SKA katterna få vara lösa.
Spruta vatten på dem eller kasta tex gamla strumpor på dem så lär dem sig fort att de inte får vara där.

Håll uppsikt över kaninerna!

Vi har katt och han jagar ej kaninerna.

[Wera]
0

Jadu det är en bra fråga, vrf får katter men inte hundar?
Antagligen också dels för hundar är större, det finns folk som är hundrädda och katter brukar vara med skygga, inte hundar. Och dels också för katter är djur som lever bäst lösa utomhus och få bestämma själva.

Jag har både katt och hund och båda får vara lös på vår tomt men vi bor i skogen 2km bort från närmsta granne så för oss är det lugnt. Och vår katt jagar inte kaninerna, han är jätte snäll med dom.

När jag bodde i radhus hade jag kaninerna i sina gårdar, det kom aldrig katter till oss men det fanns en hund som smet från grannens hus och kom till våra kaniner, dock bara 1-2 gånger. Men vi var ute då. Innan vi hade kanin gick det katter och sket i våran sandlåda som vi skulle leka i när vi var små - inte mysigt.

Så vi fick lov att ta bort vår sandlåda p.g.a några förjävliga katter! Så ska det inte vara tycker jag.

Men sen är det så att jag är en som är emot inomhuskatter! Jag gillar inte att se katter sitta inomhus dag ut och dag in, ibland komma ut i sele några minuter och sen in igen. Katter vill ha frihet, jag känner till x antal inomhuskatter som verkligen vill vara utomhus och de t.o.m rymmer från huset så fort de får chansen!
Det visar ju att de verkligen vill vara ute.

Jag tycker inte man ska stoppa katter att låta dom bara sitta inomhus, det är grymt enligt mig. Synd om stackarna, tänk alla dessa "lägenhetskatter".

Ha koll på kaninerna när de är ute… Mina kaniner blir aldrig, aldrig rädda för en liten katt! Haft jäätte många olika kaniner hemma hos mig och ingen har varit katträdd, knappt hundrädda heller!

thexclub
1

Jag har aldrig riktigt förstått varför man inte kan ta ut en katt i koppel? Om man inte tycker att katten ska sitta inne hela dagen så kan man väl gå ut och gå med den i några timmar, ha en lina ifall de vill röra sig ordentligt eller något. Eller släpp katten och ha uppsikt över den.
Känner flera med innekatter och de katterna mår prima, får komma ut på sommaren på landställen och sen i koppel hemma i stan.
Och jag förstår mig verkligen inte på folk som tycker att det är OK att katter är lösa utan uppsikt dygnet runt men gnäller såfort någon släpper sin hund lös på en promenad.

Själv har jag dock inga problem med katter här, hundarna jagar bort de såfort de ens sätter sin tass på tomten. Men för ett par år sen hade en katt hoppat in i Roxys Hage och det hade blivit en fight emellan dem två, "lyckligtvis" var det katten som råkade mest illa ut och den kom inte tillbaka efter det.

Kan ju även passa på att nämna att jag var katträdd när jag var yngre, jag blev jätterädd varje gång en katt kom i närheten. Det är precis lika illa som att vara hundrädd om inte ännu värre eftersom hundar oftast är kopplade medans katter går lösa.

the vanity, it becomes insanity

TereseE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har katt och förstår mig verkligen inte på folk som släpper ut sina katter vind för våg. Vill man ha sin katt ute kan man bygga rastgård eller gå ut med den i koppel.

En katt som bott inne hela sitt liv mår inte alls dåligt av det. Skaffar man sig djur så ska man ta ansvar för dem. Skulle aldrig någonsin vilja ha min katt springandes ute och inte veta vad som händer honom eller vad han hittar på.

Har man innekatt får man lov att anpassa sitt hem så att det blir en aktiverande miljö för katten, skaffa klösmöbler och leksaker mm.

Idag var vi ute på promenad i koppel förresten -funkar fintfint!

lottapelle
0

Det är tyvärr så att katter inte anses ha samma status som en hund. Hade de haft det hade nog fler hållit reda på sina katter.

Som #5 säger så klarar katter av att lära sig gå i koppel. Jag har haft mina katter inne alternativt i koppel.

Den katten jag hade som gick i koppel hade även varit utekatt. Det fungerade utmärkt, hon stod vid dörren och talade om när det var dags för "promenad". Jag förstår inte att man vågar släppa ut sin katt i tätbebyggt område med mycket trafik. 

#5 Vilken liten skönhet!

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

Kaninisen
0

#3 Jag förstår verkligen vad du menar, men det är väldigt svårt att veta när en katt kommer och trots att vi sprutar vatten kommer de tillbaka, troligen för att de hinner såringa iväg innan vi hinner komma fram med vattnet.
Men kaniner tvingas ju också bo inne. Istället för att springa på 10 kvm på dagarna får min dvv "springa" runt i 1,5 kvm.
Det minsta man kan göra tycker jag är ju att lära katten att inte jaga djur, precis som din katt lärt sig.
För vissa förstår nog inte vilken smärta de kan orsaka genom att släppa ut sin katt!

#5 Så fin h*n är!

#6 Precis, varför ska hundar ha koppel men inte katt i så fall? Hundar är ju (oftast) lydigare!

Zvintos
1

Jag gillar INTE lösa katter.
Personligen är jag av den åsikten att om man vill ha katten lös bör man ej bo i tätbebyggt område.
Inte bara för att katter faktiskt förstör, kan riva upp rabatter osv.
Utan även för katternas egen säkerhet.
Bilar, bussar, och tyvärr ibland även ungar som får för sig att vara elaka.

Har själv varit med om att katter gått in i vårat hus.
Och VI ska inte behöva ha staket eller hålla alla dörrar stängda, för att slippa ANDRAS katter.
Det är inte trevligt att få in andras djur, speciellt inte katter, då både jag och pappa är riktigt allergiska mot katt…

TereseE
0

#6-7 Tack, han är min lilla älskling!

RabbitLower
0

Jag tycker att katter ska få gå lösa om man bor på landet för sej själv och inte har grannar så nära då e de okej….men om man bor i stan eller ett samhälle så kanske den skrämmer och kan göra saker mot andra och drf borde man vänja dom vid koppel isf

men egentligen så tycker jag katter att de e bättre dom går lösa en kaniner för de e inte så många djur som kan ta katter eftersom den e snabb och smidig….men kaniner är ett välit lätt byte för andra djur :(

katt?kanin älskare<3

Lole
1

Jag tycker att katter ska få gå löst! De trivs inte att vara inomhus hela dagarna utan vill bestäma själva. Det blir som ett fängelse för katten om h*n inte får springa löst som den vill.

Sen om man tänker på kattens egen säkerhet, med bilar, bussar mm. Så visst, det finns en chans att katten blir påkörd men jag tycker att det är viktigare att katten får ett bra liv med frihet osv. och kanske ett kortare liv än att den ska behöva sitta inlåst i ett hus hela livet, det är nästan på gränsen till djurplågeri, enligt mig.

Sen tycker jag också att det kan vara jobbigt om katter kommer och förstör, jag har kaniner men inga katter kommer hit. Skulle en katt komma och förstöra mm. får man spola vatten på den eller något liknande, då försvinner de flesta!

Hundar får ju inte gå löst, men hundar och katter fungerar INTE likadant. De är olika! Hundar har inte samma behov som katter att göra som den vill och går man ut tillräckligt ofta går funkar det bra. Eftersom det finns hundrädda personer och hundar gärna kommer fram och hälsar på folk är det svårt att ha hundar lösa. Annars hade det varit bra! :) Katter är mer skygga av sig och mycket färre är "katträdda"!

Lole
0

Ett tillägg:

Jag tycker att det går bra att ha katter i koppel, men då krävs det att man går ut ofta och ger dem så mycket friet som möjligt! :)

Kaninisen
0

#11 Så då ska vi istället ha kaniner i burarna? De vill väl ha lika mycket frihet de med?

[Caaassie]
1

Jag avskyr lösa katter och även lösa hundar. Eller rättare sagt deras ägare som låter de vara lösa.

Jag som bor i en villa ska fan inte behöva ha ett fet jävla fängelse stängsel pga oansvariga djurägare. Om man inte kan sätta på sin hund eller katt ett koppel när de ska rastas/whatever ska man inte ha djur enligt mig. I alla fall inte i bostadsområden.

I vintras var min kanin THIS CLOSE till att bli ihjälskrämd av en stor honhund som löpte. Ägaren hade inget koppel på så den kunde springa in på våran tomt hur lätt som helst och ägaren stod bara som ett fån och tittade på?  

Sålänge man inte har ett stängsel runt huset som katten inte kan smita ut genom ska de hållas inne eller vara kopplade, alltid.

MORR

Kaninisen
0

Och kan tillägga att det är inte lätt att vara redo med vattnet.
Här hemma kan jag knappt gå ut med kaninen, sist jag var ute låg en katt i busen EN METER BORT och var redo att hoppa fram, hade jag inte sett den hade det kunnat gå riktigt illa.
Det är inte okej.

bblomquist
0

en gång kom det in 2 katter in i vår lägenhete när vi hade balkongen öppen. dom var i vårt badrum i 2 dagar och vi fick inte ut dom. tillslut fick ja gå in å bära ut dom, shit vad mkt kls jag fick ;O
jag tkr inte man ska låta andras katter gå in i nadras hus. visst, tomter e ju inte heller acceptabelt med det e värre att ha en katt i nån annans hus ;P

[Caaassie]
0

#15: Nej jag håller med dig! Man måste nästan gå runt med en stor hink hela tiden för att hinna hälla den över dem och det har man ingen lust med direkt.

Kaninisen
0

#17 Nej precis, jag gillar katter och hur kul är det då att tvingas dränka dem? Det är ju inte alls deras fel men alla kattägare borde veta vad katter gör eller inte gör, och bör stoppa de dåliga saker. Som bajs i lådan… Ska deras katter få bajsa hos oss så får jag väl bajsa hos dem? Oskyldig

[Caaassie]
0

#18: Hahaha, där har du en poäng ;)
Nej självklart kan inte katterna förstå vart de får vara och inte men det blir ju dem som får ta smällen (eller i detta fall, vattnet på sig). Men man är ju tvungen om man inte vill ha dem drällandes på sin tomt.

[Wera]
0

#11 Håller med :)

#13 Då får man helt enkelt ha säkrare gårdar med nät som tak så inga djur kommer in, och ett skydd där kaninen kan ta sig in utan att få en skymt av katten som skrämmer den.

Vårt hus som vi har kvar där jag bodde förut är radhus och vi har höögt stort staket runt hela tomten så inga djur kan ta sig in (utom där öppningen är nu för vi har inget där för vi flyttade innan det hann bli klart)

Kaninisen
0

#20 Men då kommer vi till det som NinniH skrev, ska vi som INTE har katter bygga staket och stänga dörrar? Vi har ju aldrig skaffat katt. Vi har ju all rätt i världen att låta våra kaniner springa lös på tomten, vi betalar faktiskt för att ha just en egen tomt.

thexclub
0

Förstår inte om folk inte ser felet i att någon måste vakta sina kaniner/andra djur/möbler/whatever som en hök  för att en granne eller så vill att deras katt ska gå lös. Varför har just katter rätt till att förstöra saker men inte andra husdjur?

[chriistina]
0

Jag tycker varken katter eller kaniner ska behöva hållas i små utrymmen.
Men samtidigt är det mycket lättare för en kaninägare att skaffa en säker bur än det är för en kattägare att stänga in sin katt.
Vissa katter mår dåligt av att vara instängda och då ska dem inte behöva vara det.
En kanin vill ofta kunna springa runt, gräva lite och hoppa upp och ner på en stock eller liknande. Vilket inte är så jätte svårt för en kaninägare att fixa inom ett säkert område. Det är mycket svårare för en kattägare att skaffa en säker inhägnad där alla kattens behov tillgodoses.
Sen skriver många hund och katt. Men har ni inte tänkt det minsta på rovfåglarna som lätt dödar en kanin? De finns iaf här nere i bostadsområden och jag är mer rädd de ska döda mina djur än en hund eller katt.

TereseE
0

Man har lika stort ansvar för att hålla sin katt under uppsikt som man ska hålla sin hund underuppsikt och detta är enligt lag.

Att snacka om att det skulle vara djurplågeri att ha innekatt måste jag säga är ren bullshit.

thexclub
0

#23:  "Sen skriver många hund och katt. Men har ni inte tänkt det minsta på rovfåglarna som lätt dödar en kanin?"
Jag kan inte riktigt se hur det är relevant? Jag behöver säkra och ha tak på mina hagar oavsett vad då mina kaniner tar sig ut annars och i nuläget skulle ingen katt kunna ta sig in i mina hagar/burar hursomhelst. Men det gör det knappast mer rätt att katter ska få chansen att ta sig in ens.

[Wera]
0

#21 Det måste man inte :)
Men det är lätt att ordna en stor säker och bra gård till kaninerna, t.ex. en hundgård, det har jag. Eller någon annan gård, inte spec. många som har sina kaniner lösa heller.

Kaninisen
0

#26 Vi har som sagt en stor altan som har ca en meter högt staket runt. Katterna kommer upp där. Så när inte ens det räcker, då börjar man undra hur mycket man måste hålla på att isolera sig. Jag måste hålla på att bygga och slita för att få ha kanin, bara för att andra vill ha katt. Det blir så konstigt.

lottapelle
0

Katter som inte trivs eller som mår dåligt visar det. Och det gör de tydligt. Hade alla som har innekatter haft problem med kiss, nervösa katter mm så hade det inte funnits innekatter.

Att katter är ute på landet är inte samma sak som att katter är ute inne i tätort. I tätort riskerar de, förutom att bli överkörda, att råka ut för människor som inte tycker djur har något värde.

Djurskyddslagen säger bl a: Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. samt Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn.

Att visa respekt för andra människor borde också vara en självklarhet. Jag kan inte ta för givet att andra älskar min katt lika mycket som jag gör.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

[BonnieL]
0

Jag blir jättearg på ägare som låter sina hundar och katter vara lösa! En gång kom det in en hund i vår trädgård som nästan skrämde ihjäl Soda, hon skrek! Tycker man borde ta lite ansvar då deras hundar kommit in x antal gånger i vår trädgård..

MissAngel
0

Katter är ett egensinnigt djur som ska vara fri så jag håller inte med…katter ska inte vara i koppel och dem ska få vara ute..om man går med en katt i koppel så kan man inte ge den det behov den behöver i och med att katter behöver och oftast vill ha mycket och långa..då menar jag långa vandringar. min åsikt, men jag håller med om att det är tråkigt att många katter är på kaniner men det sitter ju i kattens instinkt.

Kaninisen
0

#30 Det kan jag acceptera, men ska inte kaniner också kunna vara fria?
Det känns som om jag kör samma argument om och om igen.

Men om man ska köpa hund, då måste man tänka på att kunna ta ut den på promenader, då kanske man ska tänka efter lite innan man skaffar katt också? Eftersom den nu måste ha så mycket frihet (dock tror jag inte en sekund på att innekatter mår dåligt).
Nu menar jag inte att alla med katt bara går och köper en, men man kanske ska tänka lite på hur man bor osv.

MissAngel
0

Kaniner är ett bytesdjur och om man släpper ut en kanin fritt så är jag rädd för att den springer iväg.

Katter har den instikten att dom kommer tillbaka om dom känner sig som hemma.

Ja håller med till 100% att man ska tänka efter hur man bor och man ska absolut tänka på kattens bästa.

Kaninisen
0

#32 Hade ne kanin som höll sig nära mig/mormor när han var lös. Har även läst artiklar där någon hade sin kanin lös på tomten. Men visst, jag skulle inte våga låta min kanin vara helt lös på tomten. Men har man staket ska det räcka.

MissAngel
0

Ja jo min kanin håller sig nära mig när jag är ute…jag menade att man släpper ut den helt utan tillsyn.

Då kommer den förmodligen inte tillbaka.

TereseE
0

#28 Bra svar!

niklin
0

Detta med lösa katter har ju debatterats mycket och man kan väl lite förenklat sammanfatta vad som gäller på följande sätt:

Katter får springa löst utan uppsyn och jämställs i princip med vilda djur. En kattägare har däremot skyldighet att ta hand om sin katt och ge den mat, omvårdnad osv. Men ägaren hålls inte ansvarig för ev. problem deras katt ställt till med.

Däremot har man som djurägare alltid rätt att freda sina husdjur mot andra djur.

MEN man har som kaninägare samtidigt en skyldighet att hålla sin kanin så skyddad att den inte kan bli angripen eller tagen av andra djur. Och blir ens kanin alltså tagen av t.ex räven eller en katt så har man som kaninägare brustit i sitt ansvar.

Så att släppa ut en kanin (som räknas som ett bytesdjur) någonstans där rovdjur (katter t.ex) kan komma åt dem är inte okej enligt djurskyddslagen, utan då måste du vara där på plats och bevaka och skydda djuret mot ev. faror. Kommer då en katt in och börjar jaga din kanin då du är där har du rätt att försvara kaninen med våld om så behövs…

Hundar däremot är det alltid dess ägare som är ansvarig för, oavsett om hunden rymt eller är ute med någon annan än ägaren osv.

Personligen har jag två katter som inte får vara ute på egen hand, mer än i en rejäl rastgård som de kan gå ut och in i efter eget behov. Dels för att jag är rädd om mina katter och dels för att jag inte vill att de ska ställa till något för andra…

TereseE
0

#36 Katter jämnställs INTE med vilda djur. Det har kommit ut tydligare regler från Jordbruksverket. Kollade igenom dem senast igår.

Ni som vill kan gå in på Jordbruksverkets hemsida och kolla upp Författningarna för katt för att se vad som gäller.

Kaninisen
0

#36 Okej.. men rävar går oftast inte in i andras hus heller.

niklin
0

#37: I princip skrev jag. Självklart är katten ett husdjur och har ganska många djurskyddslagar och sånt som reglerar deras skötsel och omvårdnad. Det är alltså framförallt lagarna om djurskyddet för katten som ändrats mycket senaste tiden, medans lagen om tillsyn av hundar och katter fortfarande säger att:

Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Och katternas "natur" tillåter dem att springa lösa och bete sig som det rovdjur de är…

#38: Det händer väl inte lika ofta. ;) Och det är också därför tillåtet att ha kaniner lösa inomhus eftersom huset i sig ska erbjuda ett rimligt skydd mot rovdjur. Men ställer man upp dörren så är ju huset åtkomligt för alla.

niklin
0

Här är länk till lagen om tillsyn av hund och katt.

LÄnk

Kaninisen
0

#38 Men kaniners naturliga ställe är ju utomhus, och jag förstår allt ni säger om att det finns andra rovdjur som kan tänkas ta kaninen men står jag en meter från min kanin är chansen oftast väldigt liten att de hoppar fram eftersom de är rädda för oss. Katter däremot är ju vana vid människor så de behöver ju bara koncentrera sig på kaninen… Jag tycker det är mycket obehagligt just för att jag inte vet om det är någon katt i busen, de smyger och helt plötsligt är de där.

TereseE
0

#41 Jo visst kan det vara obehagligt, men man måste ju alltid ha ordentlig koll på sina djur. Även om man är ute med sin hund i koppel och möter en annan hund i koppel.

Så man kan ju inte skylla allt på lösspringande katter. Glad

Lole
0

Många här säger att det är katternas fel att ni inte kan ha era kaniner ute, löst utan uppsikt mm. och tycker det är orättvist att en katt får gå löst men inte en kanin.

Hade ni (om det garanterat inte fanns några lösspringande katter) släppt ut era kaniner och haft dem lösa utan uppdikt?

Finns det inte VÄLDIGT många andra djur som kan ta en kanin? Jo, det finns det. Och just därför kan man inte säga att det är pga katterna man inte kan ha sin kanin löst, så som katter!

En kanin fungerar inte likadant som en katt och kan därför inte göra som en katt…!

#28 Många innekatter mår inte bra av att vara inne, och skulle mycket hellre vilja vara ute!

Katter är inte människor och ska inte tvingas vara det heller, Som att vara innomhus mm. En katt är gjort för att springa löst på stora ytor, jaga och upptäcka saker, inte att ligga inne hela dagarma!

Kaninisen
0

#43 Nej min kanin skulle inte springa lös på tomten, men jag har en hög altan med staket där varken räv eller hund kommer in. Andra djur har vi inte här. Det är bara katterna som hoppar så högt.

"Katter är inte människor och ska inte tvingas vara det heller, som att vara innomhus mm." - är kaniner människor då?

Lole
0

#44 Nej kaniner är inte människor, och ska inte göras till det heller. Men eftersom kaniner är "bytesdjur" måste man skydda dom, eller hur?

Man gör inte en kanin till människa bara för att man skyddar den, då man ser till kaninens behov! En katts behov är väldigt svåra att tillfredställa då de behöver stora ytor och nya saker att upptäcka.

Man kan inte ha kaniner löst utan uppsigt eftersom det finns så många faror, vilket man kan med katter.

Kaninisen
0

#45 Jag skyddar ju kaninen mot alla faror utom just katter, det går ju inte! För även om jag sätter galler som tak också kommer katten så där och stressa kaninen! Så hur man än gör är den där och stressar kaninen, och kaniner är ju väldigt lättstressade.

annaforsgren
0

Katter borde kunna springa fritt, men bor man i tätbefolkade områden så tycker jag att man ska ha större koll på sin katt eftersom att det troligaste är att den då ränner runt på andras tomter.
När jag är hos pappa som bor i villa brukar våran grannes katt alltid komma och spana på mina kaniner. Det är ju jobbigt att man alltid ska behöva stå där och kolla så att de inte gör någonting´mot dom.

min kompis katt kom en dag hem med en död kanin i munnen och åt den under deras köksbord. Förhoppningsvis var det en vildkanin, men det kunde lika gärna ha varit någons tamkanin. Det kan hända vem som hellst.
Så jag tycker absolut att kattägare borde hålla koll på sina katter.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Lole
0

#46 Jag förstår dig, har själv kanin hemma.

Jag tycker dock fortfarande inte att en katt ska vara instängd utan få vara lös, eftersom det blir ett väldigt tråkigt liv för en katt som ligger inne.

Man får som ägare (till ett djur som är så pass utsatt och "bytesdjur") anpassa sig efter omgivningen.

Man har tråtts allt själv valt djuret, kanin, och får anpassa sig efter samhället. Det finns många andra sorters djur att välja mellan som inte är ett "bytesdjur".

Är lite klyven i frågan, man kan se detta från 2 håll, från kattens och från kaninens. Frågan är vad som väger tyngst…

Kaninisen
0

#48 Jo, det är väl kanske det jag borde skrivit. Att ska man ha katt får man som ägare kolla ifall det funkar, för det går inte att ha katt i tätbefolkat område om man inte har koll på katten. Inte bara för att det finns kaniner utan för att barn har sandlådor, husen står öppna osv osv.
Katt är så "enkelt" att skaffa, det är inte som en hund att den måste rastas regelbundet på samma sätt, lite kel och sedan öppna dörren så klarar sig katten själv (OBS detta ska inte låta som något nedlåtande, jag älskar katter) därför skaffar sig många familjer en katt men man tänker helt enkelt inte på grannarna, eller katten heller ibland med tanke på att det kan finnas mycket bilar…

Men samtidigt, vad kan vi göra? Utom att önska alla med katt att ha bättre koll?

MissAngel
0

#43 mycket bra svarGlad

BeccaL
0

Vi har katt och kanin. Katten är ute lös och jag skulle aldrig tänka tanken att ta in henne! Hon har varit ute hela sitt liv och skulle inte må bra av att vara inne!

Samma sak gäller med kaniner,dom trivs inte häller att bara sitta i buren hela dagarna  dom måste också komma ut. Men eftersom kaniner är ett bra byte för tex katter,rävar,fåglar m.m så måste man ha en större koll  på  dom änn tex katter som är ett rovdjur och kan försvara sej mer.

Varför katter går lösa och inte hundar. Är kanske för att katterna är mindre och inte lika hotfulla?

Om ni vill ha era kaniner ute och är rödd för att katter eller andra djur ska komma, varför fixar ni inte ett bättre stängsel ?

Now stay with me cause I'm quite quick 5 6 7 8 :) 

[ninnakm]
0

Katter mår bäst av att få vara ute och gå lösa…

Om man släpper ut sin katt är det ju inte för att man inte vill ta ansvar  för den! Man vill bara att den ska må bra… och katter mår inte särskilt bra av att gå i kopppel…Visst om man bor i en lägenhet men inte i ett villaområde… Det är mera oansvarsfullt att inte låta sin katt få vara ute fritt är det någon som håller med mig??

Kaninisen
0

"Varför katter går lösa och inte hundar. Är kanske för att katterna är mindre och inte lika hotfulla?" Mindre och hotfulla? Chiuauor (stavning?) är mindre än katter och oftast mycket lydigare, så det argumentet håller inte. Och mindre hotfulla? Jag har då aldrig sätt en hund hoppa på ett 1 m högt staket som är 1 m ovanför marken?

Vadå att katter inte mår bra inne? Nästan ALLA raskatter är innekatter, som får gå ut i sele och jag skulle våga säga att många av dem mår bättre än de katter som sitter och väntar utanför huset i timmar innan husse/matte öppnar dörren…

BeccaL
0

# 53  Jag syftade på dom lite större hundarna ;) Och om en katt skulle komma imot dej blir man inte så rädd men om en hund kommer imot en är det lite skillnad ! Visserligen kan katter göra stora skador om den attackerar men hundar gör större ;>

"Jag har då aldrig sätt en hund hoppa på ett 1 m högt staket som är 1 m ovanför marken?" Det är juh för att katter är mindre och smidigare!

Jag syftade på MIN katt,som har varit ute hela sitt liv.Jag VET att vissa katter trivs inne och har inget imot att dom är inne, men vissa katter trivs värkligen inte att bara vara inne !

Kaninisen
0

#54 Okej, nja beror samtidigt på vilken katt. Har varit med om katter som attackerar mina fötter eller t.o.m. katter som hoppat på farmor och farfars BOXER.
Men jag förstår att de flesta katterna vill vare ute lösa, det förstår jag mycket väl, men det måste finnas någon gräns. För de är inte ok att de tar sig in i hus eller tar ens djur.

BeccaL
0

# 55   men det måste finnas någon gräns. För de är inte ok att de tar sig in i hus eller tar ens djur.

Nej det är juh inte kul,men vad kan man göra? om katten är ute så har nån juh inte så stor koll över vart den är  :/ Men har för mej att det ska finnas nån spray som lockar bort katter ? eller är jag helt ute och cyklar ?

imsuchadiva
0

Så det ni egentligen menar är att de djur som fanns här före oss, som levde fritt. Nu ska bli instängda bara för att ni är rädda för lite kattbajs eller för slöa för att göra ordentliga burar åt kaninerna?
Eller nej förlåt, så som ni tänker så borde ju era kaniner alltid springa lösa..

Låt djuren leva som de är skapade för att göra!

Lole
0

#57 Håller med dig till stor del!

Jag tycker att katten ska vara lösa, då dem (nästan alla) inte tycker om att vara inne. Vill man inte ha besök av en katt får man försöka fixa staket eller annat. Har man kanin är det ens eget ansvar att skydda den mot faror som katter.

"Låt djuren leva som de är skapade för att göra!" Jag håller med dig! Men det är svårt att låta en kanin leva som den är skapt för, eftersom de ganska snart skulle innebära döden för den (om man t.ex. släppte ut den…). Därför får man göra det så långt det går, dvs att man gör stora burar där de kan springa och hoppa mm.

Och jag tycker verkligen att katter ska få springa lösa!

#50 Tack ;)

#55 Se till att "skydda" dig bättre mot katterna, så de inte kan komma in och ta era kaniner!!

Kaninisen
0

#57 Okej, men fiskar, ödlor och sådant då? De är helt enkelt inte lika mycket värda?

#55 Varför ska jag skydda mig mot någon som någon annan inte har koll på?

Lole
0

#59 Eftersom katter inte mår bra av att vara innomhus och att vara innekatter (i alla fall de flesta) bör de slippa vara det, eller tycker du man ska tvinga en katt att vara inomhus hela livet, som bara vill ut?

Det tycker inte jag.

Man kan mycket lättare se till en kanins behov trots att detta sker inom en ganska "litet" område, vilket är väldigt svårt för en katt. Därför tycker jag att man ska se till att skydda sina kaniner ordentligt (inom ett område där kaninens behov blir tillfredställda) och låta katter vara lösa. Då kan BÅDE kaninens och kattens behov tillgodosedda!

Du förstår?!? ;)

Kaninisen
0

#60 Okej, låt oss tänka att jag inte har kanin då. Ska det ändå vara ok att katten kommer och skiter på min tomt, sitter utanför huset och tigger mat (har hänt en gång, jag kände mig jättedum), osv osv?

Zvintos
1

Jag har inget emot katter, så länge det är katter som sköter sig.

Problemet är ju att se till så katten sköter sig.
Är det verkligen OK att katten får ställa till med saker, bara för att det är en katt?
Är det OK att vissa katter bajsar i sanden på lekplatser, river upp folks rabatter, går in i folks hus osv?
För min del är svaret enkelt.
Det är lika lite OK som det är för en hund att göra så, i mina ögon.

Personligen tycker jag katter hör hemma där man kan ta hänsyn till deras natur.
Dvs mer lantligt, eller åtminstone inte mitt i centrum och i tätbebyggt område med mycket folk och trafik.

lottapelle
0

#43 Ja, det finns en del katter som inte trivs med att vara inne Det är de katter som jag syftar till visar att de inte trivs. Ofta får de förhoppningsvis bli stallkatter eller liknande. 

Och som jag skrev så märker man om en katt inte trivs, då får man ju hjälpa den att hitta en bättre miljö som den trivs i. Jag håller inte med om att katter mår dåligt om de är innekatter. En gång trodde jag det, men jag har nu haft så många katter och det går inte att undgå att märka om en katt mår dåligt eller inte trivs. 

Håller med Ninni att det är ingen skillnad på om det är en hund eller katt som oönskat kommer in i min trädgård/mitt hus/mitt hem eller bajsar i sandlådan. Spelar ingen roll om jag är allergisk eller om jag bara inte gillar att främmande djur kommer in.  Jag vill inte heller ha in en orm, ödla eller annat pikant husdjur som vissa har hemma idag.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

Lans
1

Förstår mig absolut inte på folk som har sina katter lösa inne i stan. Vad är det för mening att ha en katt, om den ändå är på min tomt 24/7?

Man kan faktiskt ha ute katter  även om man inte har dom lösa. Inte tusan har folk sina hundar rännandes på gatorna utan uppsikt….

Såklart finns det andra djur som kan skada kaniner, men bor man inne i stan så är det inte direkt troligt att det kommer något vilt djur in på tomten. och sen är det inte direkt kul att ha katter kissandes på gården och som springer in i huset om man har dörren öppen. Hade katter varit vilda djur hade det varit okej, men nu är det så att dom inte är det. Dom är ägarnas anvsar!

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Lans
0

Vad hade folk sagt om man skaffat en hund som man sedan släppte lös och fick springa fritt i kvarteret utan tillsyn?

Priser och info:

niklin
0

#65: Det är ett lagbrott, så det säger man ju ganska mycket om…

Katter däremot får ju springa lösa och utan tillsyn, så länge ägaren sköter om katten. Det är ju där en del av problemet ligger. :)

Lole
0

#64 Så tama djur ska inte få ha det lika bra som vilda? Du säger att det är ok att vilda katter kommer in på din tomt och springer löst men inte en tam katt!?

Det är inte samma sak om en katt går löst och om en hund gör det.

¤ De flesta människorna är vana vid att katter är lösa.

¤ Katter är inte lika sociala (dvs att de inte kommer fram på samma sätt som en hund och vill ha uppmärksamhet mm) och håller sig lite mer i bakrunden.

¤ Många är hund rädda, och få människor är katt rädda!

¤ Så det är ganska stor skillnad mellan en hund och katt som springer löst!

thexclub
0

#67: Du menar alltså att de människor som är katträdda inte har lika mycket rätt som hundrädda att känna sig säkra, eftersom de är färre? Verkar inte så logiskt imo.

Och givetvis ska man försöka se till att tama djur har det lika bra som vilda, men det är inte okej att förstöra för andra igenom att låta katter ta sönder utemöbler, skrämma djur eller dylik,

[Kaninfluff]
0

Jag tycker katter ska få gå lösa. Mina kaniner skrämmer katterna

Lole
0

#68 Nej jag tycker inte att katt rädda människor ska behöva vara rädda och inte är lika mycket "värda" som hund rädda. Men det är väldigt få som är katträdda och katter är inte lika sociala som hundar och springer inte fram för att hälsa utan håller sig mer i bakrunden!

Jag tycker inte katt rädda är ett skäl nog för att stänga in katter! Är man katt rädd kan man lätt gå undan om det skulle komma en katt gående, eftersom katter inte vill hälsa och följer efter på samma sätt som en hund! 

Någon som förstår mig? 

#69 Hihi, tuffa kaniner ;)

Kaninisen
0

#67 Men hur ofta kommer vilda djur in i ens hus till skillnad från tama katter? Och håller sig i bakgrunden? Ja, om bakgrunden är en buske 1 meter ifrån mig och min kanin, redo att attackera, är bakgrunden så ja då håller de sig allt i bakgrunden hela tiden!

#70 Varför? Alltså.. vad ska man säga. Mindre rädd…? Alltså… Är spindlar sociala djur? Förstör de saker? NEJ! Men ändå skriker jag lika högt varje gång en spindel befinner sig 10 cm ifrån mig eller mindre, men de får jag mosa? Men katter ska få härja fritt trots att de förstör och skrämmer folk? Bara för att de är katter?

Dessutom är hundar tränade till att inte bita/riva folk, skulle det mot förmodan göra något sådant avlivas de. Katter däremot, de kan klösa hr mycket som helst på ens ben utan att någon reagerar?

[Wera]
0

#71 _"Dessutom är hundar tränade till att inte bita/riva folk, skulle det mot förmodan göra något sådant avlivas de. Katter däremot, de kan klösa hr mycket som helst på ens ben utan att någon reagerar?"
_
- En hel del katter avlivas p.g.a de är elaka.
Har aldrig träffat på en katt som anfallit mig/någon annan eller börjar klösa på mig, om jag inte ska försöka ta den förståss.

#70 Jag förstår dig! :) Och instämmer.

Förstår inte ens varför man ska ta upp den här diskussionen :) Man kommer ändå inte kunna göra något åt det känns det som. Tror inte man kommer börja hålla katter instängda/gå i koppel med dom.
Många har katter för de är lätta att ha som husdjur, de sköter i princip sig själva. De "rastar" sig själva, håller sig rena själva, det man gör är att kela/gosa/umgås med dom och ge dom mat+vatten (och såklart veterinärvård osv..) men de är inga djur som behöver t.ex. en box/bur, promenader och massa sånt som hund, häst och andra djur.

Lole
0

#71 Men du kan ju inte jämföra en sprindel med en katt! Visst, i teorin går det men absolut inte i praktiken! Det finns måånga människor som är speciallt rädda för spindlar, som har fobi för dem, Men oerhört få som har det med katter! Hur många skriker av rädsla när de ser en katt? Ingen, man kan inte jämföra en katt med en spindel ;)

Jag tycker INTE att katt-rädda är ett tillräckligt starkt argument för att låsa in sina katter (som sagt).

Nu tror säkert du att jag har någon speciell kärlek till just katter och därför jag tycker som jag tycker, men det har jag inte. Katter har aldrig tillhört något av mina absoluta "favorit djur", så det är inte därför jag försvarar katternas "rättigheter", vill bara att alla djur och människor ska ha det bra ;)

"Dessutom är hundar tränade till att inte bita/riva folk, skulle de mot förmodan göra något sådant avlivas de. Katter däremot, kan klösa hr mycket som helst utan att någon reagerar?"

De där stämmer inte ;) Det är låångt ifrån alla hundar som är uppfostrade till att inte riva/bita någon. Även om många hundar inte skulle göra det, så skulle de flesta springa fram och hälsa, pussas om de fick chansen. Detta är dock väldigt hotfullt för den hund rädda! Katter springer sällan fram och rivs och klöser någon, uter håller sig i bakrunden. 

Hundar och katter är inte lika, man kan inte behandla dem likadant eftersom de fungerer på olika sätt!

#72 Håller med dig, men det är kul att diskutara och argumentera för sin åsikt ;)

thexclub
0

#70: Jag vet inte vart du bor men en del katter här är långt ifrån osociala. Sitter du ner på marken eller en bänk eller bara står still kommer de fram och stryker sig emot ditt ben, ingen fara för mig eftersom jag inte ogillar katter men andra tycker säkerligen inte det är lika trevligt.

Dessutom, hur tusan vågar man ha sin katt lös utan uppsikt om den kan gå fram till människor? Jag skulle vara livrädd att den skulle bli stulen. För att inte tala om riskerna att den blir påkörd, dödad av ett djur eller skadad på något annat sätt.

niklin
0

#74: Här har du hitta lite av kärnan till problemet. Precis som du säger så är risken stor att katter som springer fritt ute råkar ut för elände. Överkörda, jagad av katthatare, tagen av andra rovdjur och skadad i slagsmål med andra katter osv osv.

Så är man rädd om sin katt så släpper man såklart inte ut den på vinst och förlust. Men katter har otroligt låg status och många har dem som slit-och-släng djur som man kanske gråter en liten skvätt över om de plötsligt inte kommer hem och så skaffar man en ny dagen efter.

Vi som har raskatter och kanske betalt upp till 10000 kr för våra katter värderar oftast våra katter lite mer och det är också därför stor andel av rakatter inte springer fritt ute.

Det finns visst såna som har gratiskatter och skyddar dem på bästa sätt också, så man behöver ju inte köpa en dyr katt bara för att vara rädd om den.

Utekatter har en betydligt kortare medellivslängd än inomhuskatter.

Kaninisen
0

#73 Min syster skriker av rädlsa när en katt kommer fram till henne?

Och om nu alla katter är så osociala som du säger, varför har folk sådana då? De är visst sociala och kommer fram, det är ju de man har katter till (hoppas jag) - att vara social med.

[Wera]
0

#76 Vår katt är super social men enbart med mig och min syster, och de i vår familj då som han är van vid. Inte främlingar! :)

[ninnakm]
0

Katter mår bäst av att vara ute så är det bara!  Som kattägare måste man ta risker….t.ex katten kan bli stulen om den går fritt och katten kan bli på körd….men mina katter går fritt somm alla andras gör där jag bor. Jag tar dom hära riskena för att en katt mår bäst av att gå fritt…Vad mår en katt bäst av? 5år med en ägare som släpper ut don när den vill…eller 5 år av fångenskap, där den bara får gå ut i koppel?

Lole
0

#78 Håller med dig!!

#76 Det är fåå som är så katträdda som din syster. Och jag tycker inte att man ska låsa in sina katter bara för att några få är katt rädda. Och risker får man ta (som #78 sa), så är det med allt!

Skulle en katt komma fram kan man bara fösa bort den, det är liksom inget stort att haka upp sig på ;)

Min katt är ute och får gå fram och tillbaka som han vill. Skulle jag få för mig att inte katter ska vara lösa och låsa in honom, skulle han dö av deperition (eller hur det stavas)! Min katt ska snart fylla 12, vi har haft honom sedan han var 1 år.

Lole
0

#76 Jag menar att katter är sociala (oftast) mot dem katten känner. Jämför man en hund med en katt så är katten "osocial". Katter är mer självständiga och vill sköta sig mer själv, inte som en hund som springer fram och ska hälsa mm.

Lole
0

#80 det blev lite fel så ja, jag skriver lite tillägg xD

Katter är för det mesta inte väldigt sociala mot folk dem inte känner (inte där jag bor i a f) utan mot sin familj, husse, matte.  

+

Jämför man en hund med en katt så är katten "osocial". Katter är mer självständiga och vill sköta sig mer själv, inte som en hund som springer fram och ska hälsa mm.  

Katter mår inte bra av att vara inne 24/7 och komma ut i koppel några ggr om dagen…! Tyvärr gör dem inte det.

niklin
0

Här är två länkar för den som är intresserad att läsa mer om inne- och utekattsfrågan.

LÄNK - Agria

Länk - Katterian

Rafflan
0

Katter ska gå lösa, dom har sånt rörelse behov och hjälper till att hålla råttor och möss och andra små djur vi inte vill ha i huset borta från gatorna, våra katter tar även flugor, spindlar och andra små kryp som kan komma in under sommaren.

Våra grannars katter funkar bra med mina kaniner, dom ligger bara och kollar (har bur med nät på sidorna, tak och botten pga att inte katterna ska kunna komma in), tycker jag dom blir för närgånga släpper jag bara ut hunden, han är katt van och vill bara hälsa men det fattar inte katterna ;)

lottapelle
0

#75 + #80 Sorgligt att ett djurs värde räknas i pengar av många. Jag har tagit hand om katter som inte haft något hem, funderade på att skaffa raskatt, men tänkte att det finns så många som behöver ett hem så på den vägen är det. De har varit underbara, vissa sociala och andra mindre sociala.

Jättebra länkar, nyanserat om att ha katt. Allt är inte svart eller vitt. Det viktiga är trots allt att katten trivs och mår bra. Och det gäller alla djur.

Så länge vi har den lagstiftning vi har om husdjur så kommer inte kattens status att höjas. Se bara på alla sk sommarkatter. Nu kommer snart nästa generation att gå en dyster framtid till mötes. Ett fåtal av dem kommer att ha tur att komma till någon som ger dem mat och vård. Och i det läget så tror jag katten föredrar att få leva, oavsett om det blir ute eller inne. Idealet är ju om man bor så att man kan ha en uteplats, men det är inte alla som har möjlighet till det.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

thexclub
0

Om man verkligen tycker att det är jätteviktigt att katter ska få gå lösa och samtidigt bor i stan så tycker jag inte att man ska ha katt. Det "bästa" är väl om man bor ute på landet, där kan katten säkerligen ströva fritt utan alla risker, förutom att bli tagen av ett djur då.

imsuchadiva
0

Men rådjur, harar och sådana djur som äter upp blommor o dylikt i rabatter. ( Det är ju irriterande.. ) Hur ska vi göra med dem?

Zvintos
1

#86: Vilda djur är en helt annan femma, då man inte kan styra över dessa.

Jag personligen anser att har man skaffat sig ett djur (oavsett om det är katt eller något annat) tycker jag man bör se till att djuret inte orsakar skada eller annan oangelägenhet hos någon annan.
Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag ex hade katt och fick reda på att den gått in i någon annans hus, eller förstört rabatten.

För övrigt håller jag med #85 att utekatter hör hemma på landet, eller åtminstone en bit utanför stan.

Lans
0

#83 "Katter ska gå lösa, dom har sånt rörelse behov och hjälper till att hålla råttor och möss och andra små djur vi inte vill ha i huset borta från gatorna, våra katter tar även flugor, spindlar och andra små kryp som kan komma in under sommaren."

Ja, små djur, som tillexempel mina kaniner! Glad

#67 Klart tama djur ska få ha det bra. Men under ägarens uppsyn!
Vad jag vet finns det inga vilda katter här.

*Spelar ingen roll om folk är vana med lösa katter, tycker inte att det är kul iallafall!
*Kaniner är inte heller som hundar. Har ändå koll på mina djur.
*Vet fler människor som är katträdda än hundrädda.

Tycker iallafall inte att det är kul när jag har mina kaniner ute i koppel och det kommer katter och attackerar dom….

Om nu katter mår så himla bra av att vara fria, släpp ut dom i skogen då!
Jag vill iallafall inte ha katter på min gård.

#81 Finns hundar som inte heller mår bra av att bara vara ute i koppel någon gång per dag.

Priser och info:

Rafflan
0

#88 det är ditt ansvar att se till att din kanin är säker! Kan lika gärna komma en rovfågel och ta kaninen så tak bör man ha på rast hagen.

Sen undrar jag för dom som blivit av med en kanin pga en katt, hur har det gått till, har kaninen grävit sig in eller har katten tagit sig in?Inte speciellt säker bur i sånt fall.

Som ägare är det ditt ansvar att se till att djuret är säker, månge katter kan gå lösa i villa områden utan risk, men man bör inte ha katten lös nära stora vägar eller centrum.

Samma sak med kaniner, men kan ha sin kanin ute om man har en säker bur, det är inte bara katter dem ska skyddas imot, även mot rymmda hundar, vilda djur (fåglar/illrar/rävar) och vild katterna finns ju också.

[Tovab]
0

Min hermelinhona går lös med våran katt. Och det funkar itmärkt! Dom låter varandra vara och går ifrån om någon kommer för nära :)

Lole
0

#89 Håller med dig.

Man kan inte lägga allt ansvar på katter utan måste ta ansvar själv och se till att ha bra burar till sin kanin.

Katter mår i regel inte bra av att vara inomhus och därför kommer aldrig min (och min familjs) katt att behöva vara innekatt. 

#88 Det finns såklart hundar som inte trivs med det! Säger det någonting om att katter ska få ha det så? Nej det gör det inte, man får väl försöka göra det så bra som möjligt för så många som möjligt och inte "haka" upp sig på småsaker ;) De hund raser som inte trivs med att vara inne och gå ut i koppel då och då har oftast ägare som ger hunden mer än bara några promenader om dagen. Man vet ju vilka raser som kräver mer och vilka som inte gör det… ;)

Dessutom klarar de flesta hundar sig på att ta några promenader per dag. Hundar är flockdjur och håller sig till oss och bryts inte ner av att vara inomhus delar av dagen så som många katter skulle göra.  

Hinner inte skriva mer nu så, ja, jag gör det senare ;)

[Tovab]
0

jag har både katt och kanin, men katten får inte gå ute eftersom jag bor mitt i stan. Det känns som att man riskerar för mkt då. Han och min kanin är kompisar och dom leker tillsammans :)

Kaninisen
0

#89 Men herregud… Du babblar på om att vi ska hålla våra kaniner säkra, vad tror du att vi gör? Men någon gång måste jag låta kaninen springa på tomten och då är ju katterna där!

Men kattägarna som låter katterna gå lösa i stan då? Hur tänkte du då?

Lans
0

#89 Så kaniner ska få sitta i en bur hela dagarna? Mina skulle bli tokiga om jag aldrig tog ut dom.

Det är inte bara det att ha en säker bur, katter kan skrämma ihjäl en kanin även om dom inte tar sig in i buren.

Priser och info:

Rafflan
0

#93 då tar du ut den i en Hage, en sån stor Hage att du tycker är bra.

#94 Nej du kan som sagt ha jätte stora hagar om du ska ha dom ute eller varför inte ge dom hela huset att skutta i inne? :)

Ja men om du då i buren har ett stort hus ditt kaninen kan gå och gömma sig så slipper den katten, sen även som ditt djur är i en super säker Hage ska du ha uppsikt över den så att sånt inte kan hända!

[ninnakm]
0

#95 och alla andra som tycker att katter ska gå lösa…..jag håller med er katter ska få gå lösa…Jag bor på en gård och mina katter är rädda för kaninerna så dom kan vara ute och skutta fritt på tomten när jag har tid att kolla på dom…ibland om det kommer en katt springer en av mina hon kaniner fram till katten och jagar bort den.

huldisen
0

Ingen har sagt att ni måste ha kaninerna instägnad .. ni får släppa ut dom  om ni vill :) så kan dom också springa lösa ?:) .

Denna kommentar har tagits bort.
Zvintos
0

#96: Jag tycker också katter ska få gå lösa.
Men någon gräns måste det väl ändå finnas för vart man har katten lös och vad katten gör.
Eller är det bara jag som tycker det?

Personligen, som jag skrivit redan, anser inte jag att utekatter hör hemma i lägenhetsområden, i tätbebyggt område eller vid tungt trafikerade vägar.
Vi bor bredvid i villa i tätbebyggt område, nära flera lägenhetsområden, samt att vägen utanför vårat hus är relativt tungt trafikerad (går x antal bussar förbi varje dag tex).
Men ändå ser jag katter överallt, som dagligen riskerar att bli överkörda flera gånger varje timme
Och vi har t.o.m. haft katt som går in i vårat hus och lagt sig under soffan…
(Och nej, vi ska inte behöva stänga våran altandörr och ha en bastu under sommaren, bara för att någon inte har koll på sitt husdjur. Och ja, jag hade tyckte precis likadant om det varit hund eller annat husdjur som någon faktiskt äger!)

På landet däremot, eller iaf utanför staden, där tycker jag absolut att katter kan få gå lösa.
Där gör katterna mycket mer nytta och slipper riskera livet på samma sätt.

Lans
0

#95 Får inte ha mina kaniner inomhus så det går inte.
Okej, så jag ska sitta och kolla på mina kaniner 24/7 och kattägare ska aldrig behöva ha koll på sina katter?

Vill som sagt kunna gå ut med mina kaniner i sele/hoppa med dom, utan att de kommer katter flygandes. Ska jag bli tvingad att göra det i en kattsäker Hage också?

#96 Bor man på en gård och inte inne i stan tycker jag att det är helt okej att ha sina katter ute.

Priser och info:

Rafflan
0

#100 så katterna är inget problem för kanin ägarna på landet då?

Svårt att ha koll på ett djur som går helt löst om dom går långt bort, dom flesta katterna håller sig dock nära ägarens gård.
Lösa kaniner eller kaniner i sele går ju bara på gården, lite lättare att ha koll på :P

Har du din kanin i sele och tränar hoppning borde du ju se katten sitta å lura i buskarna typ, annars kan man ha kompost galler runt. Dock har alla katter jag träffat smygit sig fram och då hinner man se dom.

Och personligen gillar jag inte att gå med kaniner i sele, om det inte är för att hoppa, känns så onaturligt, och när man kan ha dom lösa i en stor Hage så föredrar jag det då det är mer narutligt.
(bor man i lägenhet kan man ju inte ha dom löst i en stor Hage och då är koppel bästa allternativ)

[Kaninfluff]
0

Har någon av er faktiskt sett en katt anfalla en kanin och döda den? Jag har då aldrig sett det, ändå var det helt främmande katter hos mina kaniner varje dag.

[nneo]
0

inte anfalla och döda en kanin.
Men försökt sticka in tassen igenom gallret för att få tag på kaninen och suttit utanför och skrämt upp stackarn, ja.

Det är rätt mycket bara det för ett litet kaninhjärta.

Rafflan
0

#103 kanske du ska skaffa ett stort hus där kaninen kan hoppa in å gömma sig i så den slipper katten?

[nneo]
0

#104,
jag har stora hus till mina djur :)

detta problemet med katter har jag dock inte längre. Men hade det där jag bodde förut.
Min grannes katt kom över, skrämde kaninerna och gick in i vårat hus.
Min granne förklarade det hela med " men han vill ju bara leka"

Sure, katten vill bara leka. Men det fattar inte kaninerna, och att ha in en katt när familjen är allergisk, inte det bästa som finns.

Håll era katter på eran tomt så håller jag mina djur på min.

Zvintos
0

#105: Vi har haft samma problem.
Katten skrämde dock inte kaninerna, men gick in i vårat hus och lade sig under soffan.
Här är vi två allergiker, pappa är dock "värre" än jag.

Rafflan
0

#106 ja det är ju dock ett problem, att man får in oönskade katter, men det händer även för katt ägarna, fick in en onöskad katten genom kattluckan, välte ner saker ur fönstret och från bord, inte kul.

Ungefär lika kul som allt hundbajs som ligger överallt eller hästskit mitt på vägen, vårt samhälle är som det är.

Men som sagt främmande katter vill man inte ha i huset.

Zvintos
0

#107: Men bara för att det "är som det är", betyder inte det att det är acceptabelt eller att det inte går att lösa. =)

Rafflan
0

#108 nej man tycker det är ett ynkligt problem med tanke på vilka problem som igentligen finns ;)

Och det är ett problem som ganska lätt går att lösa.

Stor säker rast Hage med stort hus ditt kaninen kan skutta in och beta för att slippa ev katter och annat som kan finnas runt ;)

kaninsnobben78
0

jo katter få vara lösa men om katter  inte gå irabaten hos granar eller sandlådor  för barn leker i  man kan ha citron doft i rabatten katter gillar inte citron.Jag håller med er flästa  3# mer  Hundar få inte vara lösa i område om man bor lägeheter  kan skräma barn,katter,kaniner,vuxna  me

flästa hundägare fata inte de.Jag har en grane som har lös hund jag bor i läghet .Mina kaniner blir skrämta  :men jag har katter mina kaniner blir inte skrämta dom här snälla

Kaninisen
0

#104 Skaffa ett hus? Ska JAG skaffa ett hus för att mitt djur ska få vara ifred? Om det är allergiker hemma då? Så att jag måste ha kaninen ute?
Jag, 15 år, måste alltså köpa ett till hus? Wow… snacka om skulder jag kommer ha innan jag ens är 20! Men allt för era katter, visst?

Nej, ska man ha katt måste man ha en livsstil som passar det. Antingen är man ute i koppel mycket eller så bor man ute på landet. Precis som med hund, har man ett skadat ben så man inte kan gå kanske man inte ska ha hund för man kan inte tillgodose dess behov? Varför då skaffa katt för att släppa ut den där den kan bli skadad + orsaka stor skada?

Rafflan
0

#111 Ja det låter helt sjukt att du ska köpa ett eget hus för att ha kaninen ifred eller hur, kan inte vara så att du misstolkat då?

JO DU MISSTOLKA MIG SÅ KLART!

Låter nåt helt sjukt i dina öron kanske du kan be mig förklara inte gå igång och vara sarkastiskt och bara allmänt dryg?

Jag menade att om du tar och anstänger dig för din kanins skulle och bygger ett stor säker Hage och ett stort hus att ha i hagen så kommer en katt ditt kanin din kanin hoppa in i huset och fortsätte äta ifred.

Varför inte bygga en Hage som är 2x2 meter och ett hus i som är 1x0,5 meter? :)

eller varför inte en Hage som är 4x4 meter? hur stor hagen du kan bygga beror på hur stor gård du har som du kan ha hagen på :)

Rafflan
0

#111 Och den "för era katter" jag har 1 katt som bor på landet och den är ute katt, långt till närmsta ganne och lämnar sällan tomten så den stör ingen annan och katten jag har här är en inne katt. Så nej mina katter går inte ut och stör grannarna men grannarnas katter kommer hitt å stör mina kaninern och då bygger jag en säker och bra och trygg Hage åt dem! Jag tar mitt ansvar för att mina djur ska må bra och skiter i vad min granne gör med sina! (så länge det inte är djurplågeri såklart, då måste man ju göra nåt)

Så att det funkar att ha både kaninerna i sin Hage och grannens katter på gården, bara att jag får anstränga mig och göra det säkert för mina djur. (dock hindrar det inte katterna ifrån att bajsa i morsans rabatter ;P)

Varför envisas alla med att katter ska bo på landet, på dom närmsta 14 husen i mitt kvarter finns det sammanlagt 7 katter som lever och går runt här bland hundar och trafik i villa området utan problem, dom har anpassat sig till detta liv, vet aldrig om att någon katt blivit skadad.

Dom anpassar sig, och även om vi "blir av" med dom kommer vi klaga på annat, försvinner katterna kommer sånt som råttor och möss flytta in på gatorna och föröka sig i mängder och då kommer ni klaga på det, och dessa råttor och möss kommer smitta våra tam djur med skabb och bara gud vet vad. Nej tänk i längden, katterna håller skadedjur borta.

Och om det inte är katterna ni klagar på är det nåt annat, folk är då aldrig nöjda.

Inse det bor för många katter i stan som går ute och det finns inget ni kan göra åt det (mer än att klaga och spruta vatten på dem när dem kommer in på gården) kanske dags att kanin folk också börjar anpassa sig som många andra fått gjort?

Sofia-s
0

(Ej läst hela tråden) #2 Att kasta strumpor är ingen bra ide men att spruta vatten kan funka. Jag tror inte att man kan lära en katt att inte gå utanför gränserna på tomten.  Men jag håller med dej att det är irreterande. Min grannes katt som nu dött var här hela tiden och skrämde mina kaniner! Speciellt när man inte såg för att den katten var rätt så rädd för människor han inte känner så jag kunde ju inte skrämma iväg han alltid.

Du kan inte sätta nåt så att katterna inte kommer in?

Lole
0

#13 Håller med dig ;)

Kaninisen
0

#112 #113 Dryg och sarkastiskt? Så var det i alla fall inte menat.

Jag kan skatta mig lycklig med stor tomt och en pappa som kan bygga en Hage. Och den är säker. Men det hindrar inte katter för att stå vid sidan och stressa katten.
Och detta gäller förstås inte alla katter, det vet jag mycket väl, hade en katt här som verkade komma bra överens med min kanin. Men sedan finns de en del katter som ger t.o.m. mig panik när de stryker runt och kommer ut och in.

Jag klagar inte på någon specifik utan jag säger rent allmänt så att kattägare kan ta del av hur andra, som faktiskt kan vara deras grannar, känner.
Och jag anstränger mig så gott jag kan för att uppfylla min kanins alla behov samtidigt som göra det så säkert som möjligt. Jag vet att det inte går att göra allt helt säkert, eller att min kanin kommer kunna gå lös. Tro mig, jag vet.
Men eftersom mitt största problem, som bor i ett tätt villaområde, är alla katter. Och då undrar jag hur det kommer sig att jag ska bygga som en galning, springa runt och kolla i buskar så katter inte är där, inte kunna ha min kanin i hagen utan uppsikt i en timme (för tro mig, så är det) för att någon annan har ett husdjur?

Att någon skaffar katt blir ett sådant stort ansvar för andra!

Rafflan
0

#116 har du en säker bur och ett stort hus där den kan gömma sig för katterna kan du ha den där utan uppsikt!

Sen är det otroligt svårt att ha en inne katt och bara gå med den i koppel, det är ingen hund eller kanin, det är en jagar som fortfarande har mycket av jakten kvar och måste få röra sig massor, folk med inne katter bygger ju då ute hagar åt katterna, och ja visst det skulle funka men ändå för litet enligt mig! Dom behöver såna ytor att röra sig på.

Dessutom om att katterna ska ut på landet, fler katter dör på landet än dom gör inne i stan, på landet finns stora vilda djur som tar dom när dom är unga eller börjar bli till åren!

Lole
0

Menar alla ni (som säger att katter ska vara inne) att man ska stänga in alla katter som är vana vid att vara ute och trivs med det? Det skulle vara djurplågeri, enligt mig. Och det skulle INTE fungera. Och ska man skuta alla vildkatter?

En katt behöver stora ytor annars mår den i regel inte bra. Den behöver mycket större än en kanin som nästan alltid mår bra i en lagom stor Hage

Har man en säker rast-hage som ingen katt kan ta sig in genom räcker det, man behöver inte sitta och bevaka den 24/7. Skulle katter komma och vara utanför buren skaffar man ett hus till kaninen där den kan krypa in och gömma sig. En kanin som har katter runt omkring sig tycker efter ett tag inte det är läskigt längre och kan ibland rent av bli komips med katten.

Man får hjälpas åt och som kaninägare måste man också kunna anpassa sig. Man har trots allt gjort ett val, att skaffa sig ett bytes djur (alltså en kanin) ;)

Att stänga in alla katter är inget alternativ, tyvärr…

[Alexandrae]
0

Men herregud. Min katt skulle må jättedåligt av att aldrig få vara utomhus. Katter är rovdjur! De har ett behov att få vara ute och springa.

Blir så trött på sånna här åsikter. Det grundar sig bara på att man är okunnig om katter och deras beteende.

I min familj har det alltid funnits kaniner och katter, och ingen av kaninerna har blivit ihjälskrämd eller stressad av katterna…

[ninnakm]
0

#119 Håller med….Jag har aldrig varit med om att en katt stressar upp kaniner.

[Alexandrae]
0

Sen vad alla verkar glömma är att har man sina kaniner utomhus så får man räkna med att det finns faror, INTE bara katter och hundar utan också vilda djur! Lägg inte allt ansvar på katt- och hundägarna!

[ninnakm]
0

#121 Håller fullt med dig

Kaninisen
0

#120 Men du har väl inte följt alla katter? Jag har då sett flera katter skrämma upp både folk och kaniner.

#121 Absolut inte, vi kaninägare har det största ansvaret att skydda kaninen. Men det hindrar ändå inte katterna..

Rafflan
0

#123 JO, om du gör som jag säger skyddar du din kanin från alla hundar, katter och vilt!

Zvintos
0

#124: Men även om man har en säker bur så att rovdjuren inte kan ta sig in, kan kaninerna mycket väl bli ihjälskrämda av bara lukten/åsynen.

Rafflan
0

#125 ja, och därför;

*säker hage med finmaskigt nät så katter inte kan få in sina kassar eller liknanade
*stort hus, ca 100x50, ditt kaninen kan hoppa in och gömma sig och fortsätte beta ifred även om det stryker runt katter utanför

kaninsnobben78
0

mina katter  rör inte  mina kaninerna  är lite nyfikna på kaninerna

alla katterna på gården jag bor på  dom brysig inte om mina kaniner  dom är nyfikna bara   katterna  dom smyger lite på  kaninerna  vill bara lykta på dom   om katterna kommer nära mina kaniner  då jaga mina kaniner bort katterna  :SEn  så har jag mina kaniner  in hägade  jag har skaket utanför mitt lägthet.Men hunadar få inte  vara lösa område  då kan   små barn blir rädda , vuxna med och kaniner me då kan hjärtan stanna på kaniner  .Har inte hört  att barn,vuxna blivit biten av kamphundar

men jag har en  grane som har lös sin hund hela tiden hennes hund jagar katterna och mina katter me även mina kaniner me  även jag håller dom i armem hon lysnar inte på mig eller.Men hon har ingen kamphund det är en whippet  hon gå inte så långa promnader med hunden

om man bor på landet  ,gårdar  så få man den lös

Kaninisen
0

#126 Läs igenom vad NinniH skrev igen "Men även om man har en säker bur så att rovdjuren inte kan ta sig in, kan kaninerna mycket väl bli ihjälskrämda av bara lukten/åsynen."

Även om de inte tar sig in kan de fortfarande skrämma kaninen. Förstår du?

#127 Det är bra att du har så lugna katter och även tuffa kaninen, men katterna här där jag bor har jag inte samma upplevelser av. EN luktade försiktigt på min kanin, de andra har varit mycket otrevliga, eftersom t.o.m. jag blir osäker när jag går på min egen tomt med min kanin.
Ang. hunden så får den väl inte vara lös bara för att ni bor på landet? Eftersom den ändå orsakar skada genom att skrämma djur och barn som jag uppfattat det? Pröva att ringa polisen och se vad de säger.

sotlynx
0

Jaha, ännu en intressant diskussion.. Vet ni vad som mer kan skrämma ihjäl kaniner? ALLT! Gräsklippare, skator, kråkor, hökar, illrar, minkar, mopeder, småbarn, skrikiga grannar, motorsågar, bilar, traktorer, flygplan, fulla tonåringar, militärövningar, möss, osv osv. Kaniner är bytesdjur och det kommer vi aldrig ifrån. Däremot är det vårt ansvar att skydda våra småttingar så att inget farligt kommer åt dem rent fysiskt. Många glömmer tyvärr bort det psykiska. Det är faktiskt vårt ansvar att träna våra små gulliga bytesdjur på att vara säkra även mentalt. Hoppkaniner behöver som alla vet lära sig att applåder, hundar, prassel, högtalare och annat oväsen inte är farligt. Samma sak gäller för alla kaniner, även de som bor i en låda på en altan. Om kaninen är trygg och van vid oljud, folk och fä, slipper man många problem. Och hur många kaniner har EGENTLIGEN dött av att grannens monsterkatt krafsat på buren? Om kaninen är så vansinningt rädd för omgivningen kanske det finns flera orsaker till det. Kanske är det dags att lägga lite mer tid på annat än att mata och gulla med sin kanin. Som jag ser det är det till stor del ens eget fel om man låter sin kanin bli hysterisk och livrädd. Samma gäller för alla djur, katter också. Jämför gärna med skotträdda hundar eller hästar som ska användas i jakt eller kravaller. ( Kanske känner kaninen av din reaktion och aversion mot just katter och lär sig av det. Sådan matte, sådan kanin…) Jag har själv hatat hundar länge efter en vidrig olycka med ett par av mina kaniner, men jag vinner mer på att låta dem lukta på grannens terrier, mina innekatter och illrar i lugn och ro, med mig lugnandes bredvid. Nästa gång grannens katt, räven eller en vildillern springer genom trädgården kanske dom inte blir rädda alls! ( Och tamkaniner som inte beter sig som bytesdjur, betraktas inte ofta som det heller..) Visst finns det undantag, givetvis, men de flesta kaniner kan lära sig saker, om man börjar på rätt sätt. En bra början kan ju vara att man skaffar sin kanin hos en uppfödare där kaninungen fått stanna hos sin mamma tillräckligt länge och är van vid människor och kanske till och med vid andra djur..

Mvh Katt&KaninKerstin ( som alltid säger vad hon tycker..)

Rafflan
0

#128 inte om den har ett hus att hoppa in i å gömma sig så den slipper vad som nu är utanför!

[nneo]
0

#130, jag citerar igen då du inte verkar förstå.
 "Men även om man har en säker bur så att rovdjuren inte kan ta sig in, kan kaninerna mycket väl bli ihjälskrämda av bara lukten/åsynen."

Spelar ingen roll om kanin då sitter i ett hus i sin Hage.

Allen
0

Min moster passade min kusins kanin och min moster har 3katter så när kaninen var lös på tomten kom en av katterna, och kaninen fick spratt och sprang efter katten och försökte bita den. :P Det här hände om och om igen.

Katten var rädd för kaninen

Kanien ville äta katten xD

Väldigt sällsynt tycker inte ni det?

Rafflan
0

#132 haha låter ganska unikt XD

Våran gamla han-kanin försökte para sig med våran katt. Det hände efter att han fått träffat en svart hon-kanin, sen när hon-kaninen åkte hem började våran hane försöka para sig med våran svarta katt. Hon var ganska förvånad och gillade det inte alls XD

Och den katten funkade jätte bra med våran kanin ;)
Har bild där dom ligger tsm på köksmattan :')

[ninnakm]
0

Hallå! #129 sa något….det är inte b ara katter som skrämmer kaninen utan mycket annat också det är sant…om man håller koll på kaninerna ser man ju om det kommer en katt och då kan man vell sprute vatten på katten eller nått annat

Zvintos
0

#134: Fast jag gillar inte tanken på att jag ska behöva freda mina djur och vårat hus från någon annans husdjur, och det gäller oavsett djursort.
Att vilda djur finns är sådant man får räkna med och det gör jag.

Jag har redan haft tillräckliga problem med en grannes hund och det tycker jag räcker.
Som tur är har jag inte haft några problem med att någon katt skrämt kaninerna ännu, men som sagt däremot en katt som fått för sig att gå in via altanen och lägga sig under våran soffa.
Jag kände av katten i flera dagar (allergisk mot bla katter).

Någonstans tycker jag gränsen går.

Rafflan
0

hihi en intressant tanke bara, ni som ogillar att katterna är i stan ni kanske borde flytta ut på landet då där det är långt mellan närmsta granne, har ni tur kommer ingen katt hem till er :D

(bara en tanke eftersom en tjej skrev att hon tyckte att alla med katt skulle flytta ut på landet, finns nog fler folk MED katt än dom som ogillar katterna^^)

Zvintos
0

#136: Personligen skulle jag väldigt gärna bo ute på landet.
Och det beror inte på att det är långt till närmsta granne och risken för kattpåhälsning är mindre.
Utan helt enkelt för att jag trivs att ha nära till skog osv.
Men tyvärr är det inte möjligt.

Tror inte den här tråden kommer komma någon vart.
Det enda vi kan komma överens om är att vi inte har samma åsikter.

Kaninisen
0

#129 Jag kan förstå vad du menar, samtidigt är det väl kanske lite svårt att jämföra en gräsklippar och en katt? En katt kan komma från ingenstans och skrämma vem som helst ju, gräsklippare är OFTAST inte lika hastigt och lättare att som sagt vänja kaninerna med. Hur ska jag vänja en kanin vid en katt? Kasta saker mot den så min kanin inte blir rädd för snabba saker?

Då tycker jag kattägare bör vänja katterna vid kaniner också, vilket jag tror många gör men inte alla!

#136 Eller så flyttar alla med katt ut till landet? ;)
Nej, men jag förstår absolut hur du tänker, men har svårt att se att jag ska flytta för att någon annan skaffar en katt.
Men som NinniH säger, diskussionen kommer ingenvart för alla tycker olika.

sotlynx
0

Heja Darwin…

Tisdus
0

Jag har en kanin och en katt och på området kryllar det av katter. Katterna gör inget mer än att titta på min kanin, men min kanin vill mer än gärna leka med katterna, något som inte de är fullt så intresserade av, utan bara flyr när hon kommer nära (min kanin är dvv). Själv tycker jag att hundar är ett mycket större problem då de verkligen är kapabla till att bita ihjäl en kanin, katter kan som mest klippa till kaninen (som kan försvara sig och jag lovar, då stannar inte en katt kvar…)

Tisdus
0

Apropå promenad med katter - med de flesta funkar det jättebra, om man lär dem från början. Katten vi har nu flyttade in till oss som vuxen och han blir livsfarlig i koppel, han känner sig trängd och blir rädd, så man kan inte gå i koppel med alla katter!

Förresten, om du vill aktivera dina kaniner när du är i skolan, bygg en rejäl Hage med gömställe så slipper du oroa dig. Hade du tänkt ha kaninerna i kompostgaller eller vadå?

kaninsnobben78
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag är inte emot katter som springer lösa  jag älskar katter  jag själv har katter  .Men  hundar  jag är emot hundar som springer lösa  i område men jag gillar hundar  me dom få inte springa lösa i runt  hus

på bilden kan ni se  vad jag bor 

jag skulle vilja bor på landet  gård då skulle jag  ha fler kaniner mer andra djur

Denna kommentar har tagits bort.
imsuchadiva
0

Det känns som ni kanin ägare som är imot katter i själva verket inte passar era kaniner ordentligt..

Kaninisen
0

#144 Det är ju det vi gör. Men det är lite svårt att bygga galler runt, över och under huset så att inte andras husdjur ska ta sig in.

Jag är inte emot katter som husdjur utan jag är emot hur vissa beter sig mot de kaniner jag har/haft.

[Alexandrae]
0

Tror att det hela bara är ganska överdrivet. Klarar era kaniner inte av att se en katt utan att dö på fläcken så är det nåt allvarligt fel…

Kaninisen
0

#146 Det finns kaniner som blir rädda? Det finns kaninser som blivit ihjälskrämda. Tar inte ditt hjärta några extra skutt om en katt komme från ingenstans och flyger fram mot dig? Mitt gör det i alla fall!
Och även om de inte dör är det trist att min kanin ska bli skrämd lite då och då, och att vi ska känna oss hotade av katter i buskarna när vi är på promenad?

Hundar är ju i alla fall kopplade.

sotlynx
0

#147 Vaddå alltid kopplade?! Dom flesta som springer omkring här har varken koppel eller människa i närheten! Blä!

kaninsnobben78
0

då kan föräldrana   koppla sina småbarn  dom skräma ijäl kaniner  som springer mot kaniner  dom bilr skrämda  och liv rädda även  för hundar

Kaninisen
0

#148 Nej precis, och det är ju fel. Men att en katt kommer och skrämmer en är helt "okej"?

#149 De kan ju åtminstonde uppfostra sina barn.

Men okej, om du fortsätter så här då på diskussionen; har någon något tips? på hur man håller katter borta? Fladdrande saker? Någon doft de inte gillar? Kanske finns något smart knep?

[Alexandrae]
0

#150 det går inte att jämföra kopplade hundar med lösgående katter…

"De kan ju åtminstonde uppfostra sina barn." Jo men kan inte barnen för det springa fram till kaninen??

Tycker ärligt talat att det här börjar bli lite långsökt, som sagt så får man faktiskt räkna med att det finns faror om man har sin kanin utomhus!

Kaninisen
0

#151 Ja, det vet jag. Men det är otroligt tråkigt att någon annans husdjur ska vara ett hot mot mina kaniner!

[Alexandrae]
0

#152 men katter får du ju ändå räkna med, du kan inte gå runt till alla kattägare och be dem att stänga in sina katter… En del katter skulle må jättedåligt psykiskt om de aldrig fick gå ut, så det är faktiskt bara att rätta sig efter djurens behov.

Kaninisen
0

#153 Nej men man kan tycka att om man nu ska ha katt bör man väl tänka efter hur man bor. Om man nu bor i tätbefolkat område och mycket vägar, som jag gör, kanske man ska ha inne katt för både grannars och katten skull?

[nneo]
0

#153, "En del katter skulle må jättedåligt psykiskt om de aldrig fick gå ut, så det är faktiskt bara att rätta sig efter djurens behov."

Så jag ska rätta mig efter katten då eller?

Zessan
0

#155 jag tror hon menade nog inte så riktigt;) Hon kanske tänkte också på att tänk om kaniner knappt fick komma ut från sin bur o så eller likande:)

Själva så bryr mina kaniner inte så mycket om grannens katt… Lillefot jagade katten en gång:P Men visst tycker jsg att katt ägare ska iaf ha lite bättre koll på sina katter…

[poppen]
0

#5 Vilken gosig liten man:)

Vad är han för ras?

flikkan77
0

Har inga direkta kattproblem själv faktiskt. Här är det kaninerna som bestämmer. Har två vuxna kaniner och 4 katter, plus att grannen har 2 katter med. Bor på en gård och honkaninen bor ute medans hannen bor inne.

När hannen är lös inne så får han bara vara i ett rum annars jagar han katterna för mycket.

Har inga problem med honan när hon är i rasthagen heller. Katterna kan smyga hur mycket de vill på henne. Hon bryr sig inte det minsta. Tror de vänjer sig vid katterna faktiskt. Har nättak över rasthagen eftersom vi har en hel del rovfåglar här med. Så det är ingen risk att katterna hoppar in.

Ser inte riktigt problemet med att bygga uterasthagar som gör så att katterna inte kan komma åt kaninerna heller. Tror aldrig någon kan få till så att alla katter ska bo inne utan man får helt enkelt göra det bästa av situationen. Finns det katter i området så får man nog bara acceptera det.

"You just have to belive…"

Kaninisen
0

#158 Jag har inga problem med att bygga hagar heller, men min kanin springer lös på altanen ibland och då är de där. Eller om vi är ute på promenad i sele på tomten.

Hade katterna inte varit ute efter att jaga så hade jag inte haft samma problem med att de går på vår tomt.

flikkan77
0

#159 Är du säker på att katterna verkligen är där för att jaga? De är inte bara nyfikna. Vet inte vad du har för ras på dina kaniner men en kanin på runt 2 kilo är rätt stor för en katt som inte är van jägare.

Det finns medel att köpa på djuraffärer som katter inte tycker om. Testa att spruta sånt på staketet och stolparna på altanen. Då kanske de slutar hoppa upp där. Du kan testa med kaffesump också. Det fungerade i ett land där jag inte ville att katterna skulle kissa.

Är du på promenad med kaninen i sele så utrusta dig med en blomspruta med vatten, kanske iblandat citron. De flesta katter gillar inte citrus så då kan de hålla sig undan ett tag sedan. Du får nog vara lika envis som katterna är men även en katt lär sig hålla sig undan om man fortsätter spruta vatten på den.

flikkan77
0

Kom på en sak till. Varför inte sätta nät ovanför staketet till altanen? Då kommer katterna definitivt inte in. Nät behöver inte kosta så många kronor. Kanske inte så snyggt men det kan väl kaninen vara värd. Glad

kaninsnobben78
0

jag håller med #153+ 155  och så  är det  inte alla föräldra som inte uppfostra sina barn eller inte  allfal  utlänska barn kan inte  svenska regel.PÅ min gård  där springer barn  utlänska  när jag är ute  och hoppa med kaninerna  så springer dom fram  till kaninerna  och jagar kaninerna  vill klappar kaninerna .Så mata dom kaninerna utan att fråga  ,min kompis har kanin när hon gick inte så  kom en utlänska barn  tog upp kaninen från buren hennes  kanin  när hon kom till backa ut såg hon de ,

jag tycker det är jobbit  när  stör kaninerna

Zessan
0

#158 jag tror ingen har så stort problem med att bygga en Hage men kaninerna kan bli väldigt uppskrämda om dom inte är vana vid katter (alla vänjer sig ju inte heller):)

flikkan77
0

#163 Dubbla staket är ju inte så svårt att fixa heller om man har en så Rädd kanin. Det är ju himla tråkig om kaninen skulle bli skrämd till döds av en katt.

Zessan
0

#164 ne precis;)

flikkan77
0

#163 Fast jag undrar lite över hur en så lättskrämd kanin mår egentligen…

Kaninisen
0

#160 Tack för tipset!
Har själv inga problem med dubla staket men föräldrarna har. Så när kaninen går lös på altanen har vi koll på henne nu eftersom vi vet att det kommer katter, vilket vi inte visste förut och då kommit på katter tränga in kaninen i ett hörn. Har dessutom en ung dvärgvädur så jag känner väl mig lite extra mammig över att hon inte kan försvara sig! Men ska testa de sakerna du skrev, tack så jättemycket!

#162 Först och främst, utländska barn… jag vet inte vad jag ska säga. Klart de vet regler? Svenska regler? Vad är de? Blir lite orolig när du säger att utländska barn inte kan regler, det är inte barn som kan reglerna från barjan, det är föräldrarna.

Och ja, precis. Jag säger att man ska lära sina barn att inte springa fram till djur precis som att man ska lära sina husdjur att inte göra det om de nu måste gå lösa. Att klaga på barn är tydligen okej men inte andra djur?

[ninnakm]
0

#167 Håller med utslängda barn?+ finns det??

kaninsnobben78
0

ursäkta  jag ska  för klara om urlänska barn   här hemma hos mig  dom är   dumma mot djur  dom slår och spraka katter ,kaniner  jagar dom  så  ta dom andra grejer  som står  vid utanför    när jag hoppar med  mina kaniner  så  står dom för nära hinderna  så kaninerna inte orkar hoppa  dom stör kaninerna   så hoppar barnen  över mina hinder de ska man inte göra  hinderna kan gå sönder me.Så har inte urlänska barn  några cyckel hjälmar på sig  .

.Jag säger till dom men dom lysna inte  heller . Så lysna inte några hundägare eller   en grane  har sin hund lös  i områden  hemma hos mig  hon har hunden lös altid   .När jag är ute med mina kaniner  då springer  hunden mot kaninen  skrämer den   om man  bor  lägheter   så få man dom lösa  men om bor i på hästgårdar  eller hus så få man dom lösa .Jag säger till hundägare men hon säger bara man få ha hunden lös

jag hoppas ni förstår de?

jag  gillar hundar me

Kaninisen
0

#169 Nu blir det lite OT kanske.

Men barnen, vet inte vad man kan göra, testa att prata med föräldrarna annars är det väl polisanmälan. Det är trots allt djurplågeri det de gör!

Hundarna är det samma.

[h-malm]
0

Idag kom grannen och plingade på. Hon sa att grannens katt hade hoppat in i hagen där kaninen var, fast hon hade skrämmt iväg katten. Jag sprang ut till en LIVRÄDD kanin. Har aldrig sätt en kanin räddare, han såg uppstoppad ut, rörde sig hackigt och hoppade till för varje litet ljud han hörde. Jag vågade inte stoppa ner handen till han först, jag var rädd att han skulle bita mig eller nåt. När jag hade suttit och pratat med han lite rörde jag han, jag kände hur han stelnade men jag fortsatte och sen slappnade han av. Jag tog upp honom och tröck honom intill mig. Jag kollade igenom honom, men inte en skråma hade han. Jag pussade på han och sen fick han hoppa in i buren. Bella hoppade runt i den andra hagen och såg inte alls berörd ut, tur att katten inte gick på henne också.

Tänk om mina älsklingar skulle dött, av rädsla eller blivit skadade! Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv. Vill inte ens tänka på hur jag skulle mått… Nu har dom fått extra god mat och sitter belåtna i sina burar. Jag vet att jag inte kan skylla på katten, den har rätt att springa lös ute, men jag hatar den ändå. Imorgon ska jag börja bygga en ny Hage, med TAK.

[Emma--]
0

#171 Det är inte kattens fel, det är ägaren som har katten som bär ansvaret egentligen.

Tur att din kanin klarade sig. Tyvärr kan en katt stressa upp en kanin även om den inte kan nå kaninen.

Lady-X
0

Jag är en av dem som anser att katter INTE ska gå lösa i tätorten. Varför ska det vara ok att andra katter springer på MIN TOMT och gör sina behov där och i mina barns sandlåda, skrämmer i hjäl mina kaniner osv. Jag har köpt min tomt, jag äger den. Lika lite som jag accepterar främlingar och hundar på min tomt ska jag behöva acceptera andras katter där. Nej, bor man inte på landet får man banne mig ha sina katter i sele eller bygga en rastgård. Funkar utmärkt, har gjort så själv när vi hade katt. Argumentet att det strider mot kattens natur att inte springa lös är bland det dummaste jag hört! I så fall strider det mot ALLA djurs natur att hållas i fångenskap. Det gör det säkert oxå, men varför i hela friden hålls hundar, kaniner, hästar, undulater och alla andra husdjur under ordnade former utan att någon tar strid medan just katter till varje pris ska få springa lösa? Usch, blir upprörd av sådant här. Jag jagar dagligen bort grannarnas sådär 4-5 katter som ränner över våran tomt och gör sina behov!

[Emma--]
0

#173 Håller med dig. Jag kan inte ens ge mina djur en säker utemiljö pga andras utekatter. Det är tragiskt att man ska måsta skydda sig mot andras husdjur. 
Tycker bara det är fel att kattägare inte har samma ansvar som man har med andra djur.

[h-malm]
0

Ja, asså egentligen skulle man kunna släppa ut hunden och låta den springa som den vill på andras tomter. Men gör man det? -Nej. Undrar vrf? :/

Workingdog
0

Jag är en av dom som inte gillar lösspringande katter. Jag har mina hundar lösa, ja, men jag har koll på dom och dom sticker inte från mig, och om vi möter hundar får dom gå vid min sida eller kopplade, beroende på vart vi är. Men jag skulle ALDRIG låta min hund gå fram till en människa eller hund.. Inte heller låta dom springa in någon annans tomt, ALDRIG. Dom får gå där jag säger att dom får gå..
Vi har haft katter som har kissat på våran balkong, och det är inte roligt! Då kattpiss stinker..

Om katter är rovdjur, och man ska hålla sina kaniner borta från dom, då ska man hålla sina katter borta från hundar då också.. eller? Då hundar också är rovdjur, och dom jagar gärna katter.. Då måste ju alla kattägare hålla sina katter säkra fårn hundarna.. Nä juste för hundar får inte göra en fluga förnär mot något…

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Westham
0

Katter som inte brukar passera tomten har börjat dyka upp sen vi skaffade kaniner. Jag gillar det inte. Dom gör utfall mot kaninerna fastän vi sitter med kaninerna..

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

imsuchadiva
0

Har endast läst första inlägget, tänker inte läsa resten.
Jag tycker att katter ska få gå lösa, våran gör det. Han funkade inte att han som innekatt.

Våra kaniner är inte ett dugg rädda för katten. Visst, ligger det en katt i en buske och lurar o sedan slänger sig över kaninen kan jag tänka mig att den blir rädd. Men alla har ju uppsikt över sina kaniner så det lär ju inte hända.

Kaninerna lär ju bli lika rädd för en räv som smyger förbi?

Skärp er, alla djur är lika mycket värda !

[Emma--]
0

#178 Alla djur är lika värda ja, så då borde kattägare ha samma ansvar över sina katter som med alla andra djur. För alla andra djur aktiveras på kontrollerade sätt. Där man som ägare håller koll och har kontroll.

Och det är skillnad på vilda djur och husdjur.

Så alla utekattsägare kanske skulle börja respektera att det finns dom som vill kunna ge sina djur en säker utemiljö. Man ska inte behöva skydda sig mot andras husdjur!

[Becca-]
0

Har vid ett flertal tillfällen per dag sett katterna i området komma på besök till kaninerna. Står hela tiden beredd med sprayflaska eller hink, men ingen av dem ger sig.
Bland dem finns det en stor Norsk Skogskatt som väldigt gärna hoppar över kompostgallrena. Finns även en ungkatt som nyss kommit till området.
Enligt h*n kan jag inte gå ut med kaninerna i sele utan att h*n ska vara där och skrämma.
Min ena hanen vart så rädd att han slet sig.

[Kaninlycka]
0

Här är en till som tycker det är väldigt obehagligt, onödigt och oansvarigt att ha katter som springer lösa utan uppsikt. Vi bor liksom "mitt i centrum" i vårt samhälle så det är vägar och grejer runt omkring. Och trots det så springer andras katter i vår trädgård, känns inte kul med tanke på att vi ska bygga kaninrastgård till nästa sommar.

Kommer självklart bygga så att ingen tar sig in eller ut, men om någon katt kommer och smyger så kan ju det räcka för att skrämma kaninerna rejält. Trist att man ska behöva skydda sig och de sina mot andras djur… Grannen på andra sidan gatan har en katt som springer här och använder våran trädgård som toalett, det är ju himla mysigt. Inte.

Samma sak gäller ju även folk som skryter över att de inte behöver ha koppel på sina hundar "för de är så lydiga"… Eller hur, hur lydig är hunden när den ser en kanin komma hoppande i sele? Inte så värst.

Haztparken
0

Jag tycker inte att man ska låta sin katt springa löst. Hade dom inte fått göra det hade jag inte varit så orolig varje gång mina kaniner är ute i hagen.

Visst att katter kanske inte är lika tama å sånt som kaniner men då får man ju tämja dom?

Om man kollar i tidningar å sånt. Vilket djur är det som är mest bortsprunget? Jo katter. Visst kan en katt komma hem igen när man släppt ut den men man har ingen garanti på det. Och rätt vad det e så dyker den inte upp. Å då får vi en massa katter som är löse utan hem, som jagar helt fritt, blir påkörda m.m

Sen är det itne bara att dom är på kaninerna. Skiter gör dom ju också, i rabatter och barns sandlåda. De var en katt som kräkte hos oss också.

Varför kan inte folk gå ut med den i koppel som t.ex. hundar? Eller någon slags kattgård? Alla andra djur får ju ha det! Ser en massa skyltar med att man måste ha hund i koppel, varför bara hundar och inte katter?

Jag älskar katter, det gör jag. Men hade jag haft en hade det varit en så kallad innekatt.

hjartelyckanskaniner
0

Tycker att man ska hålla koll på sina djur.

Min pappa är extremt allergisk mot katter. En katt hade då lagt sig på våra dynor till uterummet och han höll på att få andningsproblem.

Ska vi inte kunna ha våra saker ifred utan att katterna ska ha det som

deras eget? Har de inte en ägare som kan köpa mysiga saker till deras djur istället för att vi ska må dåligt?

Jag är riktigt nära på att försöka fånga in katterna och gå till deras ägare och säga att om de inte håller koll på deras djur, så kan jag oxå släppa ut mina i deras trädgård. Den lär inte vara snygg och prydlig efter 1 timme. Några meters hålor i marken, knappt ett enda fint grässtrå utan bara jord och sand.

Som när min mamma, syster och bror bodde i trelleborg. Då hade de en sandlåda. Gissa vem som gjorde sina behov där? Jo katten! Mima syskon lekte ju där och hade händerna i ansiktet och så. Slutade med att de hade hemska utslag. Brorsan hade värst då han är hyperallrgisk mot djur. Kan måste åka till sjukhuset direkt om han kommer i kontakt med pälsen. Då tog mamma mina syskon i handen, gick över till grannen och ringde på. Hon sa att om hon ser den katten en enda gång till så går hon över men mina syskon så att de gör sina behov i deras trädgård och att hon skickar över räkningen för undersökningen av deras utslag. De såg aldrig den katten mer utan den var innekatt sedan dess.

Jag tycker det är helt okej att ha katt när man bor på landet. Då har den flera kilometer att springa på utan att någon granne kan klaga på kattskit i rabatterna. Hur ofta är det bilar på landet jämfört med ute i stan? Vet inte hur många överkörda katter jag sett runt om oss. Vi bor mitt i stan, 50 och 70 vägar och det bara dyker upp katter hux flux. Man har ju ingen chans att stanna innan den är under däcken.

Då får man skylla sig själv som ägare om man släpper ut katten, tycker jag.

Det är ju inga vildsvin som gör märken i bilen när man kör på de. Vildsvin blir ju tunga som betongklumpar när man kör på de.

Jag älskar katter och tycker att de är fina att kolla på men jag vill inte ha de i min trädgård om jag inte äger de själv.

Tror inte att man som ägare till en 20.000kr katt bara släpper ut den utan är noga med att den stannar i trädgården för att den inte ska komma bort eller bli överkörd. Varför ska man som ägare till en 100kr katt inte vara lika noga med livet på den katten?

Det är ju inte bara att man retar grannarna med en lös katt utan även att man kan ju mista katten oxå.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[ninnakm]
0

Mina katter går lösa dock bor jag på landet. Mina katter skulle aldrig klara sig utan att få vara ute, men bor man mitt i stan kanske man inte ska låta dom springa lösa eftersom att det finns mera faror där…min katt har just nu inte varit hemma på ja över 2 mån. Även om jag är ledsen över det att hon inte finns hos mig och även om hon inte finns längre, så vet jag att hon hade det bra det först året hon levde..:( Jag bryr mig minst lika mycket om mina katter som min hund, hästar och kaniner, bara för att dom får vara ute lösa betyder det inte att dom inte har mycket kärlek mjuka sköna soffor kuddar leksaker mm som dom får använda.

Min katt sov alltid med mig lämmnade ALDRIG gården, om vi inte gick ut i skogel eller nåt för hon följde med. Jag ärlskar henne om hon inte finns längre så vet jag i alla fall att min lilla bebis hade det jätte bra i sitt liv!;)

[Emma--]
0

#184 men varför inte bygga en stor rastgård istället? Då tar man bort dom största riskerna på en gång och katten får ändå gå ute. 

Jag kanske är hemsk, men jag tycker det blir så fel att alla säger att "min katt var i alla fall lycklig så länge den levde". Spela roll om den bara fick leva 6 månader när katter lätt kan bli 15-20 år.
spela roll vilken död det än blev? Finns katter som hinner få ligga och lida ett bra tag efter de blivit påkörda av en bil. Är det värt det? Är det värt att släppa ut katten för att man själv fått för sig att det är det bästa?

Är det inte bättre att ge sina katter kontrollerad utemiljö precis som alla andra djur? Att aktivera sin katter för att den ska få utlopp för sina instinkter precis som man gör med sina hundar?

Kristall
0

Vi har utekatter, som får gå ute när vi är hemma och kan hålla uppsikt över dem. De kommer när vi lockar på dem och håller sig på gården. De stortrivs så, får dra rejäla spurter över gården som de inte har möjlighet till inomhus (hur många har typ 100 m raksträckor inomhus? :p), klättra i träd osv och man riktigt ser hur de njuter av friheten. :)

När vi hade hund lät vi även henne gå lös på gården (dock är vår gård inhägnad), och mina kaniner får också springa av sig ordentligt helt lösa ibland. Så varför inte katterna? Dock släpper jag aldrig ut en katt (eller annat djur) utan att ha såpass bra kontakt med den att den håller sig nära en och kommer när man lockar.

Sedan är det ju skilt om man har noll koll på sina katter, dvs om de far iväg till andras hem, förstör utemöbler eller skrämmer andras husdjur etc. Det är enligt mig oacceptabelt.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Emma--]
0

#186 Men då har du ju ändå en viss koll på katterna. Finns många som gör på ett liknande sätt men fortfarande har innekatter då typ. 

En innekatt innebär ju inte att man låser in katten och den får aldrig känna av utemiljön. För vissa katter är det säkert så, men dom flesta har ju antingen så katten får vara på balkong eller att man är ut och rastar den. Vissa med koppel, vissa följer bara med och har koll.

Det viktigaste är ju ändå att man ska ha koll på sin katt.

[ninnakm]
0

#185 men min katt kännbart aldrig gården. Visst du kan få försöka med en jätte stor fastgörs till mina katter, funkar inte det har viredan testat. Vad vill du jag ska säga då? Min katt hade deg inte alls bra nu vet jag inte om hon lever? Ska jag ljuga? Min katt hade det jätte bra men sen va jag inte hemma på en vecka sen va hon borta, nu vet jag inte om hon lever men jag hoppas och det går inte en sekund utan att jag tänker på henne

[Emma--]
0

#188 Jag vet inte riktigt om jag förstår vad det står i början. Ni har testat bygga en stor rastgård? Med vilken aktivering osv? Vad fanns det inomhus? Det finns mycket att fixa för att en katt ska trivas, dom kräver minst lika mycket aktivering som en hund för att må bra. 

Jag säger bara att jag tycker det låter fel att, eller att det låter som att man helt enkelt tar bort sitt ansvar för katten genom att säga att den ändå hade det bra så länge den levde. Lite mer så jag menar.

[ninnakm]
0

#189 Mm mycket aktivering inomhus hade hon även massa annat…

Jag förstår med då missförstår du mig för det är inte så jag menar. Jag tar ju inte bort mitt ansvarför min katt bara för att hon får vara ute på dagarna? Hon är en blandras mellan norskskogskatt och bondkatt, alla hennes släktingar har liksom gjort det, hon är mera som en "vildkatt" eller vad man ska säga. Fast det är hon ju inte men hon måste det, hon är en väldigt aktiv katt och satt nästan aldrig still bara bus o lek så om hon hade gått i en rastgård hade det inte funkat, vilket vi har testat på förut. Jag vet inte ens om hon lever, men hon kan bara ha vandrat långt bort och kommer tillbaka sen.

alwiz
0

Tycker katter ska få gå lösa som dom gör.

Självklart vill jag inte att dom ska röra mina kaniner, elr någon annans. Men jag tror inte det går att lösa så att dom inte ska få gå som dom vill. Helt ärligt så har nog inte en katt lika roligt i en rasthage som om den för gå lös naturligt.
Och ja, dom kan förstöra osv. men jag tycker en katt ska få leva ute som en katt. Lycklig.

Rabbitzz
0

Har själv en kisse, men det är bara jag i det området som jag bor i som har kanin.

Men vi kattägare ska väl kunna släppa ut våra katter utan att folk ska kritisera det, och anse att vi är dåliga djurägare?
Visst, om man nu bor i ett jättetätt område där det är fullt med allergiska människor och fullt med djur, så kan man väl försöka att använda koppel, men om man nu som jag gör bor i ett ganska glest område, där det är mycket skog och långt ifrån husen, så kan väl man släppa ut sina katter?
Vi katt-ägare har precis lika rätt som er kaninägare att ha våra djur lösa ute, det finns ett stort avlångt land som vi ska samsas över!

alwiz
0

#192 håller med-

[ninnakm]
0

Håller helt med er Alwiz och Rabbitzz

Westham
0

Dom som gillar att ha sina katter lösa. Får gärna komma och plocka upp all kattskit ur våra sandlådor och på gräsmattor samt alla halvätna djur som lämnas på min tomt. Ni får oxå väldigt gärna kemtvätta våra barnskläder och tvätta deras händer när dom är fulla av kattskit.

Kanske ska dumpa mina kaniner i kattägarens morotsland/örtland så får vi se.

kattskit som jag får ta hand om skickar jag in på grannens tomt utan att tveka, då dom inte fattar bättre vad deras djur gör på min tomt. Lika så fågelungar med uppätna huvuden, möss med tarmarna utanför kroppen, slungas in på ägarens tomt. Jag vet vems katterna är då dom så fint är märkta med namn och adress. Vänta bara till kattskiten ligger i deras brevlåda.

MVH John

Westham
0

MEN katter på landet har jag inget emot. Det är tätbebyggtområde dom inte ska gå löst

MVH John

Rabbitzz
0

#196 Där har du en poäng. Självklart ska katter inte gå lösa i tätbebygt område, nej det är på landet katter ska gå lösa.

[Emma--]
0

#190 Det var inte så jag menade heller. När man har ett djur så har man ansvar över det. Och där ingår även att skydda från onödigt ont. Och hur ska man kunna göra det om man inte håller koll på katten?

Och dom flesta säger då att katten hade det i alla fall bra, och får då alltså bättre samvete. Lite så ser jag det.

#191 Klart en katt kan ha lika roligt, bara man ser till att ha bra med aktivering både i rasthagen och inomhus. Varför ska man inte ha koll på sin katt när man har koll på resten av sina djur? Kan man inte lägga ner samma tid på sin katt som på sin hund?

#192 Men som du resonerar så får katten större rätt än alla andra djur. jag kan inte ens få ge mina djur en säker utemiljö trots att jag väljer att använda koppel på både mina kaniner och mina katter. Just pga andras katter.

Och det är bara en av alla orsaker varför kattägare måste ta mera ansvar. Håller man inte koll på sin katt vet man inte heller vad den gör. Den kan skapa problem för andra bland annat. Så har man grannar ska man absolut ta sitt ansvar att kolla med varenda granne innan man släpper ut katten. Och det är ett ganska stort område det handlar om.

Och sen riskerna man utsätter sina katter för genom att "bara" släppa ut dom. 

Nej ge katterna en säkrare utemiljö istället. Ta samma ansvar som alla andra djurägare.

[ninnakm]
0

#198 Men jat tar ju ansvaröver mina katter? Jag ser till att dom är ute lösa med mig. Jag får inte bättre sammvete av det om du tror det. Hur kan bara en sån liten sak få mig att få bättre samvete när jag inte vet vad min katt är? Jag kunde inte gjort något åt att hon är det, för att jag va inte hemma. Jag va på ridläger, hon va med min familj då, sen gick hon ut på natten, genom en kattlucka, som tydligen inte va stängd.

Men stallkatter då? Hur ska man göra med dom? Dom är ju oftast bondkatter, dom kan inte gå i sele, dom måste få jaga möss, våra stall katter föredrar det dom fångar en maten vi ger dom…hur lätt är det för dom att jaga om man går i sele?

Jag är hästägare, hundägare, kattägare och kaninägare. Jag tar ansvar över alla mina djur och alla har olika behov. Du kan inte jämföra en katt med tex en kanin, hund eller häst. Katter har andra behov, dom vill jaga.

Fridaaaa
0

En katt har stort rörelsebehov så jag anser inte att man ska hålla katter som innekatter helt och hållet. Jag menar, en kanin kan bli skrämd av en räv och andra vilda djur.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
0

#199 Det förstod jag inte att ni gjorde så. 

Det går alldeles utmärkt att ha bondkatter i koppel också. Alla mina vänner har huskatter och det funkar fint ändå. Sen kan jag tycka att det är en bra lösning att katter som inte går att anpassa till ett inneliv får bli stallkatter. Men jag tycker inte man köper en kattunge som ska bli en stallkatt. Det går emot vad jag tror på. 

#200 En hund har stort rörelsebehov. T.o.m en hamster har ett stort rörelsebehov. Något som vi människor ser till att dom får samtidigt som vi håller koll på dom. Man kan göra samma med katter.

Så för att en kanin kan bli skrämd av en räv och andra vilda djur så gör det inget om katter också skrämmer dom?

[ninnakm]
0

##201 Du kan ju få kommna hit och testa på våra bondkatter om det går. För jag vet att det inte går på våra. Men nu förstår jag inte. Du tycker det är okej med stallkatter som går lösa, som ite gått att anpassa efter koppel får gå lösa. Men mina katter som får vara ute och gå löst fast dom bor inne är det inte okej.

Rafflan
0

#201 vad tycker du om en kattunge som skulle avlivas (oansvariga ägare av katthonan), att den "räddas" till att bli stall katt. Är det fel?

[Emma--]
0

#202 Koppel är något man måste vänja katter vid. Gärna börja tidigt dessutom.
Nej jag menar att det kan vara en lösning. Men då tycker jag ju självklart egentligen man ska bygga någon slags rastgård så inte katten kan gå överallt. Om det funkar. Men tyvärr finns det ju en hel del hemlösa som knappt kan anpassa sig till att vara bland människor. Och jag tycker heller inte bara man kan avliva dom. Dock i vissa fall kan det bli nödvändigt. 

Men jag tycker att alla kattägare ska ta ett större ansvar. Att man ska ha lika bra koll på sin katt som sin hund. 

#203 Då räddar man ingen katt. Då stödjer man den oansvariga ägaren som antagligen kommer fortsätta vara oansvarig och det kommer komma fler och fler kattungar som behöver "räddas". Så ja, jag tycker det blir fel. Det är hårt men tar man hand om såna katter så kommer den oansvariga ägaren aldrig lära sig. Då vet den att den kommer få bort ungarna tillslut ändå.

[ninnakm]
0

#204 Jag försökte med alla mina katter vid tidig ålder när dom va ca 18 veckor, då dom vänjit sig vid hemmet. Men jag skulle filmat så skulle du fått se. En bara stod ville inte röra sig en annan slet sig hela tin. Jag bor på landet så jag anser att jag kan ha mina katter lösa och att jag är en ansvarig kattägare som vill kattens bästa lika så med alla mina djur.

[Emma--]
0

#205 Okej. Började ni med att vänja dom med selen inomhus? Det tar ett tag att vänja dom ordentligt med sele. Sen kräver katter mer eller mindre, och vissa kan behöva mycket aktivering. Både inomhus och utomhus. Och jag kan tänka mig att vissa behöver en stor rastgård också.

Varför ha en kattlucka om katterna bara är ute med er förresten? Känns ju lite riskabelt.

Rafflan
0

#204 då är det ju lika dumt att rädda alla dessa hemlösa/sommarkatter/vildkatter? För då kommer folk ju bara fortsätta kasta ut dem/lämna dem efter sommaren i vetskap om att någon annan tar hand om dem?

[Emma--]
0

#207 Tyvärr kan jag inte tycka att det är samma sak att ta in en hemlös katt som behöver hjälp än att ta en kattunge från en oansvarig ägare. 

Blir stor skillnad att stödja en oseriös "uppfödare" än att rädda en hemlös katt från kyla och svält osv.

Rafflan
0

#208 ja och på så viss är det okey för folk att bara kasta ut sina katter för andra tar ju hand om dem?

Det e ju en annan sak om du tar den för avlivning så den inte lider, då är det ju samma som att inte ta emot kattungen från den oansvarige ägaren.

[Emma--]
0

#209 Nej. Men på vilket sätt tycker du det är samma sak att ta en kattunge från en oseriös "uppfödare" och att hjälpa en hemlös katt?

Och hur får du det då till att det blir okej att kasta ut sina katter för att det kan finnas andra som hittar den?.

Det finns ungefär hundratusen hemlösa katter i sverige idag. Långt ifrån alla kommer från hem dessutom. Från början ja, men nu föds det en hel del i det vilda också. Finns även dom som bara rymmer och gått vilse, och som inte blivit utslängda, och som genom katthem kan få en chans att hitta hem. Eller att hitta ett nytt hem. 

Så hur man än vänder och vrider på det blir det inte samma sak att hjälpa en hemlös katt, som att ta en kattunge och samtidigt stödja den oseriösa ägaren/uppfödaren. Eller tycker du då man ska skita i alla katter som är ute eftersom det kan ha varit någon som medvetet slängt ut katten? Ska man låta dom få fortsätta lida? Tycker du alla dom ska avlivas för att det kan ha varit någon som slängt ut dom?

Jag kan inte se hur man skulle kunna arbeta på det sättet, hur skulle det hjälpa katterna? 

Men tar man från en uppfödare som inte är seriös och som dessutom hotar med avlivning. Då stödjer man detta och ägaren ser om och om igen att det fungerar. Och är man så oseriös att man hotar med avlivning efter att man själv har låtit sin hona gå ute fertil, så kommer man helt klart fortsätta med det också. 
Så på sätt och vis räddar man inte katten, man stödjer den personens oseriösa Avel som kommer att fortsätta. Precis som med djuraffärer, man räddar aldrig ett djur därifrån. Man stödjer dom så att dom kan fortsätta med att sälja djur.

I vissa fall beroende hur den oseriösa ägaren kommer göra kan det istället sitta bra med en anmälan.

[ninnakm]
0

Det måste ju inte vara en oseriös "uppfödare" man kanske har fått en oönskad kull innan man han kastrera. Det hände våra grannar, vi köpte där i från.

[Emma--]
0

#211 Rymde deras katt?

[ninnakm]
0

#212 nej, men det kom två okastrerade hanar dit och dom hade inte kastrerat en men alla fick hem och så.

Rafflan
0

#210 ja idag kör ju folk och dumpar sina katter utanför katthemen i lådor. Eller släng uten dem på en bongård eller släng ut dem i ett villa område och låt dem bli mager. Vid katthemmet löser katthemmet det, vid bondgården får den dela på sakerna bondkatterna har, i villaområder är det någon som reagerar när katten blir mager och tar hand om den/kontacktar katthem.

Jag tycker fortfarande det är samma sak då folk låter andra ta hand om sin skit. Dock e den oseriösa uppfödaren "snällare" då den iaf avlivar katten istället för att låta den lida. Men en sån katt kan bli hjälpt av ett katthem lika väl som en vildkatt.

Nej, det ahr jag ju inte sagt? :S

Men att rädda kattungen från avlivning är samma sak som att rädda den övergivna katten vid sommarstugan enligt mig. Folk kommer fortsätta ta nya ungar och folk kommer fortsätta lämna sina sommarkatter.

Man måste jobba från andra änden, man ska försöka få folk att sluta slänga ut/lämna sina katter, och få slut på kattungarna som föds i det vilda.

Dem hotade inte, det var mest "ja om ingen tar den får vi avliva den då vi inte kan ha fler katter".

Sen tjänar djuraffären pengar när dem säljer sina djur.

[Emma--]
0

#213 Det kallar jag oseriöst. 

#214 Är det snällt av en sån uppfödare att medvetet utsätta sin fertila hona för alla risker en kull innebär när man inte ens är redo för att ta hand om en kull? När man föder upp katter får man ju nämligen räkna med att behålla de katter man inte får sålt. Och sen då efter att medvetet låtit katten vara fertil så hotar man sedan med att avliva kattungarna. Sen eftersom den uppfödaren resonerar så, tror du då den kommer åka till veterinären för att lägga ut pengar på att avliva? Knappast. Och den kommer heller knappast att kastrera sin katt och det kommer att komma nya ungar som sedan kommer ha ett avlivningshot över sig.

Där kommer vi inte vara överens, för jag ser verkligen inte hur det blir samma sak. 

Sen måste det jobbas på många sätt för att lösa situationen med alla hemlösa. Och bland annat måste folk sluta köpa från oseriösa uppfödare. Och enbart kanske välja från katthem eller alternativt om det finns dom som avlat seriöst och säljer sina katter vaccinerade, idmärkta, avmaskade och veterinärbesiktade. Man ska inte köpa katterna som bara är avmaskade och säljs eller skänks bort. Det hjälper inte alls att öka kattens status.

Djuraffären tjänar pengar, och den oseriösa uppfödaren tjänar på att bli av med katterna.

[ninnakm]
0

#215 Av våran granne? Det fanns ingen tid för kastrering då vad skulle dom göra?

[Emma--]
0

#216 En katt ska hållas inne tills den är kastrerad. Att skylla på att det inte fanns nån tid till kastrering låter som ett väldigt dåligt skyll.
När man skaffar katten vet man på ett ungefär när den blir könsmogen, man bör även veta att risken finns att det händer tidigare.
Och man bör även vara medveten vad som händer om man låter en fertil och könsmogen hona vara med två fertila hanar.

Så ja det är väldigt oseriöst av eran granne. Man låter inte det hända om man inte vill ha en kull.

[ninnakm]
0

#217 Men dom kunde inte ha dom inne eftersom att dom har 2 jakthundar i huset. Men dom lät inte honorna vara med hanarna, katterna hade ett eget "hus" eller bod, dom hade tagit sig in i den.

[h-malm]
0

#216 Deras hona hade väll fått ungar inna också?

[ninnakm]
0

#219 Nej eller när den hade Paris kull blev hon dräktig igen, när hon fortfarande hade dom.

[h-malm]
0

#220 Juste, det var så det var ;)

[Emma--]
0

#218 Då kan man ju undra varför dom ens har katt. Och då skulle dom ju ha fixat en tidig kastrering. Och det var alltså deras hanar också, då skulle dom ju definitivt ha kastrerat dom.

[ninnakm]
0

#222 Det va inte deras hanar!

#221 Japp:)

Rabbitzz
0

Ni som tjatar på andra att dom ska ha katterna i koppel;
Tror ni att Ni kan få oss att ändra åsikt?
Nej, för vi har egna åsikter om katter.
I allefall jag.

[ninnakm]
0

#224 Håller med dig jag kommer inte ändra mig

[h-malm]
0

Undrar vad ni säger om era kaniner skulle bli dödade av era egna katter

Rabbitzz
0

#226 Det kommer inte hända, för jag har lärt mina katter att vid kaninburen är det strängt förbjudet att vara.

louise-ariel
0

Men om man köper en katt för 600kr säger vi.

Sen så släpper man ut den!

Då älskar man ju inte den eftersom det finns bilar som kan köra över katterna och sånt!

Jag skulle ALDRIG kunna släppa ut min katt hon trivs här.

Hon gosar med oss och när hon vill gå ut kommer hon och mjauar på oss och så får vi följa med henne till dörren och sen så går hon och jag ut i sele och koppel!

Jag älskar min katt över allt annat!

Hon kom till mig för 5-6år sen och då var hon 12 veckor hon hade blivit utslängd från någon familj , och då fick hon mat och vatten av oss.  Så satt vi ut lappar , skrev i lokal-tidningen men ingen ringde så nu bor hon hos oss och har det bra.

När hon kom till oss var hon sjuk också.. Gråter

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

Rafflan
0

#226 det händer inte då jag har koll när vi går i koppel (mina katter gör inge men grannarnas katter är nyfickna) och har säkra rasthagar.

[Emma--]
0

Det är synd att det finns så många som vägrar ta sitt ansvar bara för att dom själva har en åsikt om att katter måste få gå fritt för att må bra. Det är väldigt egoistiskt i många fall. Hur många har kollat med alla sina grannar där det finns en risk att katten kommer att gå? Och om du inte har det, varför inte?

Varför ska vi andra måsta skydda oss mot era husdjur? Vart är logiken i det?

#223 Okej. men honan var ändå deras ansvar. Och vilket roligt liv att inte ens få vara med familjen och vara instängd i ett "hus"/bod.

#224 Men det förstör för andra när folk låter deras katt går fritt. plus att man utsätter sin egna katt för risker. Varför kan inte alla djur har lika stor rätt som du själv skrev? Det spelar ingen roll att du har lärt dina katter det, dom kan lika gärna vara mer nyfikna på t.ex andras kaniner. Om du inte har koll på din katt hela tiden så vet du heller inte vad den gör. Vad ger dig rätten att göra så egentligen? Varför ska man som kattägare inte ha lika stor koll som med alla andra djur?
Varför förtjänar inte katterna en säkrare miljö som alla andra djur?

Workingdog
0

Vi hade fått ett brev som satt uppe i porten i veckan där det stod att dom hade fått in klagomål för lösspringande hundar, djuren får inte störa andra boende osv.. men katter da? dom stör oss as mycket, går in på våran baksida. Grannens katt satt och spanade på kaninerna i onsdags utanför staketet. Alla ni som säger att det är bara skaffa en säker bur.. Men dom kan ju bli ihjälskrämda? Och det är bara spruta vatten på dom. Joo för jag vill verkligen stå där med en vattenspruta och vänta på katterna! Nej det är kattägarnas ansvar! Katter mår bra av att vara fria och jaga. Ja det gör hundar med! Hundar är också rovdjur. Jag kanske ska släppa ut min hund så den får jaga katterna? Den mår ju bra av det då den är skapt till att jaga..

Jag älskar katter. Om vi inte hade massa andra djur skulle jag säkert kunna tänka mig att ha en, men inte utakatt. Tycker det är oansvarigt att bara släppa ut katten, man är inte 100% säker på att den kommer hem igen. Man kan gå ut med en katt i långt koppel på en promenad, följa den om man nu vill att den ska få gå vart den vill. Ja men gå efter den da! Jag måste ju gå ut med mina hundar i koppel och gå ut med dom och aktivera dom. Jag kan ju lika gärna bara släppa ut dom så dom får jaga, springa och allt dom tycker är roligt och naturligt för dom..

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Julia-H
0

Inte läst hela tråden

Jag tycker det är helt okej att ha lösa katter.. Jag själv har både katter, kaniner och hundar.. + Att det är fullt med andra katter runt om där jag bor.Så det är ca 15 katter tsm bara runt om mig:P.. Jag har inga problem med det, jag har uppsikt över mina kaniner när de är ute i rasthagarna.

Alltså, jag tkr absolut att katter har rätt att vara ute och jag påstår inte att någon annan har påstått att de inte har det.

Och sedan är det skillnad på att ha katter lösa och kaniner. Kaniner är växtätare och blir lätt tagna av fåglar m.m, så det skulle vara rätt omöjligt att (även om man inte fick ha katter ute lösa längre) ha de lösa på samma sätt som katter.

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

Rafflan
0

#230 lika roligt liv som att bo i ett stall/ladugård utan tillgång till bostads huset? ;)

#231 ibland blir jag riktigt orolig för era djurs stress nivå och menatlitet. Är aveln på väg helt åt skogen eller är det ägaren som pjoskar för mycket med djuren?

Mina kaniner ligger i sin säkra utebur med 3 katter på buren och 2 katter bredvid, där ligger mina kanin och solar, äter eller bara slöar på sidan emot gallret med katten på andra sidan.

Dem brydde sig inte om när min släktings jack russel smitter upp på mitt rum, rakt fram till buren och bröjar krafsa på plast kanten, bryr sig inte om när våra katt sitter å tittar på dem å nosar på varandra genom gallret.

Jag tycker verkligen ni bör göra era djur mer stress tåliga, för att dem ska kunna må bra och känna sig trygga i alla miljöer, tex en bil åker förbi, eller ni flyttar till lägenhet med högljuda grannar å skällande hundar bredvid, motor trafik utanför fönstret, osv.

Kaniner är flyktdjur, därför måste man förberedda dem när dem är unga på dem läskiga saker dem kan möta sum vuxna. Hästar är ju också flyktdjur, dem vänjer vi vid trafik, höga ljud, mycket folk, osv, för att man ska kunna rida ut/tävla med dem. Man vänjer dem även också ofta vid hundar, och ofta vid skrickande, tjoande och busiga ungar, och inte att glömma dessa cyklar ;)

[Emma--]
0

#232 Men dom som blir störda av dina katter då? Eller vad anser du om riskerna du utsätter dina katter för?

katter må vara köttätare men det finns rovdjur som tar katter också. 

Och dina katter kanske skrämmer ihjäl andras husdjur. Eller stör andras husdjur. Vet t.ex en tjej som hade två innekatter. Sen kom det en katt och började märka revir på deras bro. Det resulterade i att hennes två innekatter blev stressade och började slåss. Dom kunde aldrig mer komma överens och fick då sälja en av sina katter. Bara för att någon valt att ha sin katt ute utan att hålla koll på den. Är det rätt?

bara att det finns 15 katter är en stor risk eftersom de lätt kan börja slåss om revir osv.  

Varför inte bara hålla koll på sina egna husdjur istället?

[Emma--]
0

#233 Ja om jag inte uttryckt mig tillräckligt bra så tycker jag det är fel att skaffa en katt bara för att ha den som stallkatt. Däremot kan jag se det som en lösning för de katter som är skygga och blir otroligt stressade av att vara runt människor.

men hallå, kaniner kan skrämmas ihjäl. Och det gäller alla kaniner. Mina kaniner är vana med mina katter och bryr sig inte om dom alls, utan är snarare nyfikna på dom.
Däremot när min ena kanin blev jagad av någon annans katt så höll han på att skrämmas ihjäl. 
Och hur man än gör går det inte förbereda kaninen på en sån situation.

ska man ens behöva förbereda dom på att bli jagade eller skrämda av andras husdjur?

Rafflan
0

#234 var båda innekatterna könsmognad? kasterade? hur länge hade dem bott ihop? hur gamla var dem? inget annat nytt som hänt i huset, tex nya möbler, nu människa, möblerat om, osv? inget annat som var annorlunda som kan ha orsakat nya lukter?

[Emma--]
0

#236 Båda katterna var kastrerade och hade bott ihop länge. ca 5 år om jag inte minns helt galet.  Och nej, dom hade bara en utekatt som var där och störde utanför, som märkte revir på deras bro. Inget annat nytt. Och det finns fler med innekatter som haft det problemet. Vet att det ska finnas en tjej på katter iFokus som haft ett liknande problem, men hon har hittills inte behövt sära på sina katter helt.

Rafflan
0

#237 provade dem feliway?

[Emma--]
0

#238 Jag vet inte allt vad dom prövade, men dom prövade under ett längre tag och det gick aldrig att få katterna att bli sams igen. 

Men det hade aldrig ens behövt hända om personen som hade utekatten hade tagit sitt ansvar istället.

Synd att det ska finnas så lite respekt bland folk. Jag skulle aldrig tvinga på någon annan mina djur.  Jag skulle aldrig förvänta mig att alla andra ska acceptera det och skydda sig mot mina djur om dom inte vill ha något med dom att göra.
Och sist av allt så skulle jag aldrig vilja utsätta mina katter för den stressen det kan innebära att vara utekatt. Samt alla farorna. Varför skulle jag när det går att ge dom ett säkert alternativ?…

har du nåt bra svar till #235 då?

Julia-H
0

Jag tycker att katter ska få gå lösa (anser inte att nån säger något annat).

Jag tycker det är okej att ha mina kaniner under uppsyn i hagar och att det räcker eftersom man kan sätta in massor av roliga saker till kaninen.

Detta är vad jag tycker, jag anser inte att någon annans åsikter är fel eller rätt.

Sedan är det sista jag vill säga att jag kanske hade tyckt helt anorlunda om jag bott på något annat ställe. För runt om mig har nästan alla katt och ingen klagar, so.

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

[Emma--]
0

#240 Jag ser det som en självklarhet att hålla koll på alla mina djur. Men i somras höll min kanin på att skrämmas ihjäl av en utekatt trots att jag gick med honom i koppel. 
Jag hade inte en chans att reagera, eftersom Gizmo upptäckte katten långt före.

Det är vad du kan utsätta andra för när du inte håller koll på din egna katt.

[Emma--]
0

Har läst igenom lite av dom gamla svaren här inne. Det är tråkigt att det finns dom som ser katter som ett lätt djur som inte behöver aktiveras, för det är ju verkligen så fel. Varför tror ni att katter vill ut i såna fall? Såklart för att kunna aktivera sig själva.

Klart att en katt skulle bli galen om den inte har tillgång till någon aktivering. Då är det ju inte konstigt om katten inte skulle trivas, men det är ju i såna fall ens egna fel och man måste hitta en bra lösning. Och man måste ju själv se till att katten får använda sin hjärna lite grann, att få använda sig av sina instinkter. Man får anpassa en hel del efter katten.

Katter mår inte bäst av att vara ute, men ska som dom flesta djuren få friskluft ändå. Precis som innehundar. För det är samma sak som innekatter. En innekatt blir inte inlåst i ett fängelse. Den har en säker hemmamiljö och får komma ut under kontrollerade former. Och de aktiveras så mycket så att dom mår bra. Precis som en hund, som förövrigt också behöver mycket aktivering för att må bra. Precis som alla andra djur.

Att en katt vill ut, betyder inte att den ska gå ute själv. Min ena katt vill ut hela tiden på sommaren, men det betyder ju inte att jag ska släppa ut henne själv. Nej, utan då får jag aktivera henne på det sättet hon behöver, och alltså gå ut på minst 2 promenader varje dag.
Tyvärr förstörs de möjligheterna en hel del för att det finns utekatter här. Vilket gör att jag kanske tillslut helt enkelt får försöka flytta till ett lämpligare ställe, men det blir svårt eftersom folk har utekatter överallt.

Men det verkar ju så att dom flesta tar till sättet att släppa ut katten på en gång för att man själv anser att katter trivs bäst så. Utan att egentligen tänka på kattens bästa, och man tänker i princip aldrig på människorna som bor i närheten. Jag vet inte någon som ens frågat grannarna innan. Och det är väl också en viktig del?

Sen vet jag att det inte är samma sak med hund och katt, men grunden är samma. Dom behöver båda aktivering av olika sorter för att må bra. En hundägare ser inga problem med att kanske vara ute och gå i 2 timmar med sin hund. Och leka med sin hund, och utmana den att få använda sin hjärna osv. Och det anpassas mycket efter vad just den rasen har för instinkter. och vad den har för behov för att må bra.
Om alla bara skulle aktivera sina katter på samma sätt, så skulle inte katten heller ha samma behov av att måsta aktivera sig själva.

Det handlar inte om att skaffa ett djur för att det sedan ska klara sig själv, skulle man göra det med något annat djur alls? Skaffar ni en kanin för att den sedan ska få sitta i en säker bur där inget djur kan ta sig in?
För så låter det ju på en del att man ska göra med sina kaniner. Att skaffa en säker bur där ingen kan ta sig in. Men för att kunna ge kaninerna det dom behöver då? Hur ska man göra då?

Jag hade min kanin i koppel. Jag kollade hela tiden runt mig för att få syn på eventuella faror. Men jag hann inte med, helt plötsligt kom en katt springandes och min kanin fick panik. Så hur ska man göra?

Är det inte mer rätt att alla borde hålla koll på sina egna djur?

[Becca-]
0

Håller med #242 angående detta med att man måste aktivera sin katt.

Har man skaffat sig en katt, måste man ta ställning till kattens behov. Är det en aktiv katt man skaffat, får man kanske gå ut med den i koppel, precis som vi med kaniner och hundar.
Förstår mig inte rikigt på kattägare, som tror att det är helt okej att släppa ut en katt mitt i stan.
Tycker inte man tar sitt ansvar som kattägare när man låter sin katt aktivera sig själv. Har man skaffat en katt, måste man vara beredd på att tillfredsställa dess behov.

Och man vet aldrig med katter. Jag säger inte att man inte kan lära katter att låta bli, men tyvärr går ibland instinkten först.
Och då kanske man inte alltid är beredd, så man kan tyvärr inte stå och säga att ens katt inte bryr sig om kaninerna i området, för det kan man aldrig riktigt veta.

[ninnakm]
0

Det beror väl lite på vart man bor. Mitt i stan skulle ja personligen aldrig släppa ut en katt, men nu bor inte jag i stan utan på landet. Tycker det är skilldnad. Mina katter är rädda för kaninerna, förutom Paris som va vän med dom.

[Becca-]
0

Detta var inte riktat till er med katt på landet, det är nämligen en helt annan sak :)

[ninnakm]
0

#245 svarade inte till dig heller bara skrev;)

[Becca-]
0

Nej, jag svarade inte på ditt inlägg heller, utan la bara till det eftersom jag såg att jag glömt det x)

[ninnakm]
0

#247 Aha trode det eftersom jag precise skrev att jag tyckte det va okej på landet…;)

[h-malm]
0

Även om katten får va ute för att den bor på landet drabbas fortfarande andras kaniner av det. Som mina som har blivit jagade av katter i sina egna burar!

[ninnakm]
0

#249 Mina håller sig bara på tomten så. Eller gården.

Jag vaktar alltid mina kaniner när dom är i sina hagar, det är ju inte bara katter om man säger så, känner många vars ka niner blivit tagna av fåglar.

[h-malm]
0

#250 Nej det gör dom inte, du har själv sagt att era katter är borta en månad i bland och är ute och vandrar, då är dom ju knappast på gården hela tiden.

Det finns många kaniner som har blivit tagna av andra djur än katter, men nu är det en tråd som handlar om katter så då kan man ju prata om det  ;)

[ninnakm]
0

#251 Det är skilldnsad på stallkatter och innekatter….jag bara menar att du skrev att du va inne när en katt va hos dina kaniner, då får man ju "skylla sig själv" om man inte passar dom.;)

Ni som tycker att dom som har sina katter ute utan koppel och att det är oansvarigt då borde det ju vara oansvarigt att inte vakta sina kaniner i hagen..;)

[Emma--]
0

#252 Vad för skillnad?

Och vad tycker du gäller när man är och vaktar sina kaniner. Eller när man går med sin kanin i koppel och kaninen nästan håller på att skrämmas ihjäl ändå?

För det är vad som kan ske när nån vägrar hålla koll på sin katt.

Jag undrar vad som har hänt med respekten i den här världen, den verkar ju inte finnas. 
Och jag förstår inte varför folk inte kan välja att hålla koll på sin katt och vara med och aktivera den själv.

Annars om man ska ha katt ute trots alla risker som finns bör man dessutom bosätta sig långt ifrån där någon annan bor. Och finns det folk där så ska alla tycka det är okej.

[Nalle-]
0

Jag har inte läst hela tråden, men jag tycker att det är fel att ha sin katt ute. Man utsätter både katten och djuren runt omkring för fara.
Jag förstår inte varför jag inte kan ha min kanin lös på min gård utan att att vara rädd för att andras katter ska komma och skrämma min kanin? Yuki är inte särskilt lättskrämd, jag har åkt buss med honom in till stan ett flertal gånger utan att han har blivit skrämd på något sätt. Men kommer det en katt springande kan jag lova att han reagerar!
Min kanin är mitt ansvar, och jag ser efter honom. Varför är det annorlunda med era katter?
Och ja, det finns andra faror som kan drabba kaniner, tex fåglar och andra vilda djur. Men de är vilda och är alltså inte någon annans ansvar, därför tycker jag inte att man kan jämföra det med katter.
Jag gillar verkligen katter och skulle halt klart tänka mig en innekatt i framtiden. Många av mina vänner har innekatter och de lever livet!
Kan tillägga också att jag inte bor i stan utan i en by, men jag stör mig lika mycket på utekatterna ändå. Inte bara för att jag är rädd för att de ska skrämma Yuki, utan för att de stör min hund (som sitter inne) när de stryker runt våran bro, de använder vår sandlåda som kattlåda och de lämnar roliga presenter i form av döda fåglar och möss med avbitna huvuden på vår gård. Min mormor bor i ett radhus område, och där har hon och andra stora problem med att snras katter kissar på deras broar. Och det luktar! Hon har provat det mesta för att hålla katterna borta men ingenting hjälper, och när hon pratar med ägerna säger de att "neeej, vår katt gör inte sånt!". Usch.

[h-malm]
0

#252 jag har inte sagt att jag var inne? Katterna sitter och spanar på kaninerna hela dagarna när dom är ute i hagarna. Dom går säkert upp till kaninburarna på dagen när vi inte är hemma också. Men ni som säger att era katter aldrig skulle göra era kaniner illa, hur vet ni det? Ni säger själva att dom har en jakt instingt och måste springa av sig och jaga, vrf skulle det då inte hända att dom går på era kaniner?

[ninnakm]
0

Då måste jag missförstått tyckte det stod det, för det stod ju att din granne plingade på…? Mina katter eller paris låg och gosade med dom. De andra är rädda för dom, så jag kan garantera att dom inte skadar dom. Tex när kaninerna är lösa ute så en av honorna va skit förbannad på en av våra stallkatter som va säkert 100m i från.

Om vi inte ska ta upp att kaniner kan bli skrämda av andra djur tex rävar, fåglar, i denna tråd varför tar ni då upp hundar, hamstrar och hästar? Att hundar har stora rörelsebehov, lika som katter? Hästar med…

Zvintos
0

#256: Antagligen för att det är skillnad mellan vilda djur som ingen äger och har ansvar för, mot husdjur som faktiskt har en ägare.

Är det bara jag som inte längre ser någon mening med att diskutera i tråden?
Dels kommer den ingen vart då "båda sidor"  håller på sina argument, och dels börjar den bli väldigt lång och segladdad.

[ninnakm]
0

HHåller med dig NinniH vi kommer ingen vart med den här tråden….;)

Zvintos
0

Nej, jag tror helt enkelt vi får vara överens om att vara inte vara överens om man säger så. Tungan ute

[Becca-]
0

Ja, alla har olika åsikter, och det måste man acceptera. Låt dem hållas, och så löser sig problemen nog efter hand :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.