Kläder efter sjuk kanin
Min kanin hade ju antagligen pasteurella och var väldigt sjuk för några dagar sedan. Har tvättat bur och allting med virkon.
Men hur är det med kläder? Räcker det med att tvätta dom i maskin så är det lugnt sen? Eller kan man spraya virkon på dom med?
det räcker väl med att tvätta dom det gjorde jag när en av mina kaniner hade kvalster.
Du ska tvätta kläderna i minst 60 grader, helst 90

Tack för svaren. Har tvättat kläderna i 60 grader nu. 90 vågade jag inte. Men hoppas det räcker så.
Kör annars ett virkonbad?

#4 Virkonbad?
Jag har kastat dom kläderna jag hade på mig dom sista 2 dagarna när han va jättesjuk och jag hade honom uppe i knät hela tiden. Så det är kläderna jag haft på mig dagarna innan det, då jag mest lät honom vara ifred och inte höll på med honom så mycket som det handlar om.
Virkon är ett desinfektionsmedel. Dock brukar man inte tvätta kläder i det eftersom virkon inte tränger in tillräckligt bra i fibrerna på kläderna (vad jag har hört) utan därför ska man tvätta kläderna i hög temperatur. På sådant där bakterierna osv ligger "utanpå" kan man använda virkon, som stövlar, burar, golv m.m
#5 man kan lägga kläderna i ett "virkonbad" för att få bort en del av bakterierna. Dock måste du självklart ändå tvätta kläderna. Om du vill få bort alla bakterier är de ju koka kläderna som är ända alternativet ;)