Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1567 ggr
Mumsing
0

vad ska jag göra?

Min kanin har börjat lossa päls, i MÄNGDER.
borstar honom så mycket jag kan innan ja måste gå för att de bara rinner ur ögon o näsa. (små allergisk )
varför gör han det?
lossar päls, alltså.

Mumsing
0

( spelar ingen roll hur mycket jag borstar, de kommer mer o mer. o han bor inomhus. inte ute )

Zvintos
0

Han fäller av sin sommarpäls.
Även kaniner som bor inne fäller.
Fällningsperioderna beror inte enbart på temperaturen utan troligen även på solen.

Mumsing
0

aha, då vet jag. men de verkar aldrig sluta, men de är bara o fortsätta borsta då? :)

Zvintos
0

#3: En del kan fälla ganska länge.
Så det är bara att bortsa på.
På familjens hona som fällde riktigt mycket, skippade jag faktiskt borsten och använde händerna istället.
Fick bort mycket mer på det viset.

Mumsing
0

okej tack för tipset :)

[h-malm]
0

Jag kan också bara använda händerna så lossnar det hur mycket som helst på min hane, det verkar som att det aldrig slutar. Min hona fäller inte alls. :/

lukasfelix
0

Min hane har också fällt sommarpäls nyligen, det flög omkring stora tussar i lägenheten och det gick inte att ha honom i knät :P Ett tips? är att använda en furminator, som drar bort allt löst hår. Mycket effektivare än vanlig borste!

Sussii92
0

Jag har problem ang. fällning också så lånar din tråd lite :) Min 8årig kanin har i hela sitt liv varit innekanin men i sommras beslutade jag mig för att låta henne bli utekanin istället då hon trivs så himla bra ute. Nu har hon varit ute sen början av augusti men nyligen upptäckte jag att hon börjat fälla, hitta en del lös päls i buren och hennes ny inskaffade vinterpäls har börjat trilla av mer och mer. Börjar bli lite orolig för henne då hon aldrig bott en vinter ute och det börjar verkligen bli kallt nu, har varit frost ute redan och är kallt i princip hela dagarna.

Vad ska jag göra?

Hon bor i hennes egenbyggda utebur med bra höjd från marken, hon har halm i buren och vi har ett fullt isolerat rum och på fönstret i öppna delen har hon plexiglas utom längst upp för ventliation och gången ner till underdelen.

Jag är kanske lite onödigt orolig i och med att jag redan tidigare har gjort allt för att se till att buren ska vara isolerad och varm men vill bara veta säkert att min älskade kanin klarar vintern trots att hon nu börjat fälla och varför hon gör det? finns det något mer jag kan göra för henne i vinter mer än de normala sakerna för att hjälpa henne ?

tacksam för svar. ledsen för den långa texten i din tråd :P hoppas det inte är några problem.

Sussii92
0

Skrev ett eget inlägg istället så ts kan ha tråden till sitt problem istället :)