Stamtavla & ringmärkning?
Jag har lite funderingar kring det här med stamtavla.
Om vi säger att en 13årig tjej föder upp tex. lejonhuvade kaniner, och hon vill ringmärka dom för att ställa ut (?), det går väl inte? Hon måste väl vara över 18 år för man ska väl gå nån kurs eller så?

(Visste inte riktigt vilken grupp)
Nej, man behöver inte gå någon kurs. Dock måste man ha uppfödarnummer för att få ringmärka.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
För att få skriva stamtavla krävs som sagt ingen kurs eller liknande.
Det enda som behövs är att man är medlem i SKAF och har ett uppfödarnummer.
Vill man däremot registrera sin kaningård måste man vara över 18, ha fött upp för utställning i minst 3 år, gått kurs osv.
Okej, tack! :)
Jag har en hermelin som jag ska öronmärka hos veterinär, men jag har inte fött upp honopm utan hämtade honom förra veckan. Hur ska jag bära mig åt när jag ska öronmärka då? Räcker det med om jag tar reda på förra ägarens uppfödarnummer och sen går till veterinären och talar om nummrena eller hur ska jag göra?
Jag ska även skaffa en hona och byta inriktning på min uppfödning till hermelin. Men då kan jag alltså inte föda upp ungar med stamtavlor och ringmärkning, utan måste först föda upp hermeliner och sälja med t.ex härstammningsbevis? Förstår inte riktigt, det finns så mycket regler. Tacksam för svar.
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
#4 du får inte öronmärka en kanin som du inte födit upp själv, dessutom får bara behöriga märka kaniner!
#4 Du måste vara medlem i SKAF och skaffa ett uppfödarnummer, sen är det bara att skriva stamtavlor och ringmärka. :) Du behöver inte ha fött upp för utställning i 3år för att få skriva stamtavla, utan för att få registrera din kaningård, men det är en helt annan sak.
Hör med uppfödaren hur ni ska göra med öronmärkningen. H*n vet säkert. :)
>Sstorm, jag vet att man inte får och jag har inte ens en tång så det hade jag självklart inte tänkt göra. Jag menade vem av oss, (jag eller uppfödaren) som måste ta kontakt med veterinär.
>>Lill-jarven, Okej tack! :) Jag ska ringa uppfödaren imorgon och hoppas att allt löser sig. Vill gärna kunna ställa ut min kanin. :)
// Tove
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
En uppfödare säljer ju oftast inte en omärkt kanin om den är tänkt till utställning.
En omräkt kanin säljs oftast billigare än en kanin med stamtavla (märkt kanin)
En omärkt kanin säljs till kel och ej utställning av olika anledningar, kanske har fel färg, sotning, dålig bottenfärg, långa/korta och felställda öron, winerteckning mm.
Men kolla med uppfödaren, kanske kaninen är utställningsbar men omärkt pga. kostnaderna för märkning hos vetrenär.
Sedan blir man medlem i Sveriges Kaninavelsförening från oktober i år så har man medlemskap hela 2011 också. Därefter söker man uppfödarnummer, kostar 100 kronor tror jag.
Har man uppfödarnummer skall man sedan avla efter SKAF´s mål och enligt standarden och man märker och skriver stamtavla endast på de kaniner som följer standarden och som kan ställas ut.