Pasteurella
Hej!
För några veckor sen hadde jag funderat på att köpa en flickvän åt Alfons & frågade t.o.m här på iFokus hur jag skulle sammanföra dem på bästa sätt, men för en tid sedan fastställde vår vet att A bär på kronisk pasteurella (med 90%-säkerhet) i form av ständigt pipande anding. Jag sumpade mina planer tills jag fick reda på att man kan skaffa en kompis åt en pasteurellabärande kanin - den nya får då oxå smittan, men kan, beroende på om det är frågan om en "stark" individ elr inte, antingen inte få några symptom alls, elr insjukna allvarligt..
Jag har 2 frågor:
#1 - Tänk er i min situation - skulle ni skaffa er nin en livskamrat, med risk för att denna får allvarlig pasteurella, eller låta er kanin leva ensam för resten av livet?
#2 (dethär hör inte egentligen till ämnet, jag är bara allmänt intresserad) - om ni hade en ensam kanin, och ett kaninpar som levt tillsammans nästa ända sedan födseln, skilt för sig, skulle ni prova på att sammanföra dem (om allihopa var ung. i samma ålder, och kaninparet, säg, bestod av en kastrerad hanne+hona och den ensamma kaninen var en kastrerad hane…)
Tack jättemycket för svar!
//
Om risken för att få en sjukdom är så stor skulle jag ju inte skaffa en till, för den nya kaninens skull.
Dessutom är kaniner inga flockdjur så de mår inte dåligt av att bo ensamma.
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Jag skulle absolut inte skaffa en kompis till en pasturellabärande kanin.
medarbetare på allergier.ifokus .

Hur smittar pasteruellan?
Har själv en hona som har pipande andning och hon bor vägg-u-vägg med hennes tänkta sambo. Vet då inte om jag vågar sätta ihop dem :( hur lätt smittar det?
MVH Erika :)
Jag skulle definitivt inte gjort det då kaniner inte är i behov av att bo med en annan kanin.
Jag skulle inte heller riskera ännu en kanins liv.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Håller med 4# tråkigt men så är det tyvärr :(
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Kan inte annat än att hålla med #4, tyvärr :(
Håller med #4 , tråkigt men det är ju så det är ;(

ok, tack så mkt iaf 
#3 - undrar oxå HUR det smittar…
har nån svar på fråga nr.2?
Det lär nog smitta främst via direktkontakt med det smittade djuret i sig, men kan överföras via oss människor också.
Till exempel om man klappar den sjuka och sen direkt den friska.
Det borde även kunna smittas genom att man ex använder samma skyffel att göra rent med till alla.
Som jag förstått det brukar pasteurella vara ett helsike att bli av med.

Saken är den att kaniner pga av att de i naturen är bytesdjur, gömmer sina sjukdommar och skador väldigt väl så risken är stor att kaninen/kaninerna mår väldigt dåligt utan att visa det.
Skulle själv i din situation välja att låta kaninen fara till kaninhimlen och då är jag ändå väldigt emot att avliva i onödan.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

HEJ
Jag har pratat med min veterinär här om just Pasteruelle
Specalist på smådjur Bo Runsten Blå stjärnan
Han säger att pasteruella är kaniners bakterier samma som katter har
Det ligger latent hos kaniner och kan bryta ut när kaninen har sämre immunförsvar
Hade jag vart dej så hade jag pratat med en duktig veterinär
Jag vet bara att på min gamling då 10år var sjuk och hade då utbrott av den bakterien ..Skulle precis i den vevan hämta hem en ny kanin,men veterinären avrådde mej att göra det
Lycka till

(#11 - är pasteurella alltså oxå en kattbakterie, elr menar du att katter har en liknande variant??)
#10 - MIN vet garanterade att Alfons inte kommer att lida av sina "andningsproblem" - jag frågade säkert 100 ggr, för jag skulle såklart inte ha gått hem ens med A som jag älskar över allt om det fanns minsta chans att han kanske kommer att lida…och då pratar vi om Finlands "smådjursexperter"…
hjälp, borde jag kontrollera med en annan vet för säkerhets skull???

#12 Ush, svår sits du är i. Men om jag var du skulle jag i alla fall inte utsätta ännu en kanin för samma sjukdom.
Lycka till med Albert!
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Snor tråden lite…
Jag har ju då inte varit till veterinär med min hona så jag vet inte om det är pasteruella hon har. Men hennes kompis fick avlivas för 4 månader sedan pga av en stor knöl som veterinären inte visste vad det var.
Jag hanterar aldrig min hona eftersom hon är livrädd för mäniskor och bara blir stressad. Men när man lyfter upp henne så kan man höra ett pipande från henne, vet inte om det är pasteruella eller om det är för att hon är stressad.
Iaf hennes tilltänkta kompis och hon har redan träffats och såg att pasteruella smittas vid närkontakt så jag antar att det redan är för sent för mig att undvika smittan om det nu är pasteruella hon har.
Hör henne aldrig pipa annars än när jag lyfter henne.

#13 ok, jag får ge upp tanken på en ny kann, men kanske jag iaf borde uppsöka en annan veterinär, för säkerhets skull..?
#14 När du säger att du aldrig hanterar din hona, sitter hon bara i buren då elr? Endast nyfiken på hur du kan underhålla henne utan att hantera henne ;d

#15 hon får hoppa in och ut ur buren så mycket hon vill. Men hon är som sagt livrädd för mäniskor så hanterar henne inte så ofta. Men hon får komma ut i sele nu när det börjar bli varmare ute och det uppskattas förutom när den ska tas på och av då.

Så gott som alla kaniner bär på pasteurella. Det ger symptom om kaninens immunförsvar sviktar. En del kaniner får aldrig symptom. Jag hade köpt en till kanin eftersom den säkert redan bär på bakterien i alla fall. Det är så vanligt hos kanin att den räknas som en del av den normala bakteriefloran.