Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1671 ggr
[aammE]
0

Vad kan det vara?

Om ni minns så gjorde jag för ett tag sedan en tråd om att min grannes kaninungar hade mystiskt dött i kramper med blod ur nosen o.s.v.

Nu har pappan till kaninungarna också dött, han magrade av ORDENTLIGT och dog kort efter. Nu har även mamman till ungarna blivit som ett skelett, verkligen BARA skinn och ben, jag har gett dem maskmedel och avmaskar henne + de andra kaninerna varje dag (trots att jag inte sett någon mask eller så…). Men… Kan det verkligen vara mask? Mamman vägde tidigare strax under 2kg och nu väger hon under 1kg. Jag vet inte hur länge de har varit sjuka innan hon har reagerat på detta. Hon vill inte gå till veterinären.

Jag har gett familjen som äger kaninerna lite av mitt hö (de hade sådant ICA-hö) och så har de fått lite av min pellets (de hade ICA-pellets) utifall att det är fodret som det beror på.

MarHai
0

Skicka in till obduktion, det är det enda sättet att få reda på vad det är.
Själv gissar jag på coccidios.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Westham
0

Är det en parasit oxå? Coccidios asså.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

[aammE]
0

#1 Jag har inte råd att skicka in andras kaniner på obduktion… Hade det varit mina så hade det ju varit annat men, nej.

[Emma--]
0

Men hur kan dom inte gå till veterinär :/ Låter inte som att dom egentligen borde ha djur. 1 kg i viktnedgång är ju rätt så mycket.

[aammE]
0

#4 Ja, det är hemskt att tänka på att hanen fick svälta ihjäl… :c Har ingen aning om varför de inte ville gå till veterinären.

[Emma--]
0

#5 och att honan antagligen är på väg mot det också

Kristall
0

Det är olagligt att inte ge sina djur veterinärvård när det behövs, för att inte tala om totalt omoraliskt.. förstår inte ägarna hur viktigt det är att kaninerna får vård!? :(

Gissar också på coccidios eller ngt liknande.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Kaninlycka]
0

Ush för oansvariga ägare!

Men du är väl nogrann med rengöring/sanering innan du pysslar om dina egna kaniner så inte de blir smittande?

[aammE]
0

#7 Uppenbarligen så gör de inte det, eller så har de inte råd.

#8 Håller med! jag är jättenoga med att tvätta mig osv NU när jag vet om att det har dött en kanin (visste inte detta då) men innan så har jag lånat ut en hane till henne. Gråter

Men kan det verkligen vara coccidios? De har inte uppblåsta magar, de äter med god aptit och de är INTE dåliga i magen.

Jeppo
0

Jag har oxå en vän som detta har hänt med o: ungar har dött och 1 vuxen hona…