rex hoppare?
hejsan!
jag behöver hjälp med att hitta en uppfödare som föderupp rexar till hoppning,
har letat i typ 3 veckor nu "/ behöver lite hjälp :)
Jag kommer få en kull Liten rex nästa år, mamman kommer att tävlas i hoppning, pappan är oklart vem de blir ännu

#1 åh kul :)
men orkar intevänta så länge :S ska få den som en julklapp :P
Hej!
Jag har en kull just nu där mamman är rex och en jätteduktig hoppkanin. :) Det är hennes första kull. Pappan är en vädur, också han jätteduktig på att hoppa!
Annons finns ute på Sveriges Kaninhoppares Riksförbund (Skhrf):
http://skhrf.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=36612
Kaninungarna är inte rexpälsade men de bär anlag för rex så om du köper en unge och parar den med en rex så kommer ca 50 % av ungarna bli rexpälsade.
Ungarna är otroligt positiva och glada och har massor av energi så jag tror de kan bli duktiga hoppkaniner! :) De hoppar upp på allt de kommer åt: upp på dynlådan, upp i fönstret, upp i knäet, upp på kompostgallret etc.
Om du vill ha bilder på dem kan du maila mig på: a.branderud@gmail.com
Jag har massor av bilder!
Jag bor i Täby, ca 2 mil norr om Stockholm men leverans brukar gå att ordna. :)
Jag känner inte till någon annan som föder upp rexkaniner till hoppning. Det finns några till hoppande rexar men främst hanar, inte så många honor.
Jag kommer att ta kullar där båda föräldrarna är rex också men det blir först tidigast till nästa höst.
Hör gärna av dig! :)
Jag bifogar en bild på en av ungarna. :)
Annika Branderud
Hästängens Hoppkaniner (hemsida på gång)
Till salu är även:
Hästängens Uppsnärjd i Det Blå "Grävling", viltgrå hane. Här kommer en bild på honom. :)
Eventuellt finns även Romeo, en svart hane, till salu men det vet jag först i veckan eftersom hon som eventuellt tingat honom ska komma och titta på honom. :)
Annika Branderud

#3 ja dom är verkligen jäätte fina! :)
jag var ju med och hämta de virvla med frida för en vecka sen snart.
jag är lite sugen på en sån, men har du några honor kvar? :)
Jamen gu, förlåt! Förstod inte att det var du. :)
Ja, det har jag. :) Både Leka, Regna och Rejsa finns kvar. Rejsa är eventuellt tingad. Regna var tingad till Norge men nu har jag inte hört av henne på länge fast jag försökt få tag på henne så jag ska lägga ut henne till salu igen. Hur det blir med Rejsa får jag förhoppningsvis besked om snart, det beror på om Michaela lyckas övertala sina föräldrar.
Om du vill kan jag maila över lite bilder? Jag skulle även kunna filma dem och lägga upp på YouTube så du får se hur de har utvecklats. :)
Himla glada och härliga är de hela bunten! :)
Leka är lite mer försiktig än sina syskon men jämför man med kaninungar från andra kullar så är även hon väldigt framåt. Hon är den av ungarna som jag tror kommer får hängande öron. Regna är otroligt häftig och henne vill jag jättegärna ska få komma ut och tävla, vid 3 veckor klättrade hon längst upp på kompostgallret, hon var först med att hoppa upp på huset, först upp i höhäcken etc. Väldigt tuff och framåt! Hon är större än de andra och helt klart den som dominerar. :) Rejsa är en urgullig, härlig och positiv tjej som tillsammans med Leka är de av honorna som är gosigast och mest sociala. Både hon och Regna har mycket fart på marken. :) Leka har en otrolig studs i tassarna men hon springer inte riktigt lika mycket som syskonen.
Jag har tänkt fota dem idag så då ska jag lägga upp lite nyare bilder på dem. :) Vore jättekul om du ville köpa en!
Jag bifogar en bild på Regna, Hästängens Förhoppningar och Regnbågar.
Om du skulle köpa en av honorna är det självklart upp till dig vad hon skulle kallas för något. :)
Annika Branderud

haha xD
ja dom är riktigt charmiga! :)
ska snacka mer med mamma, för jag har ju velat ha rex hela tiden men dom här är så extremt fina helt underbara i humör och temerapent, men jag åter kommer antingen nu ikväll eller i morgon :)
#8 annars har sandra gustavvson på igenbäckens en Rex hona till salu som är mkt livlig av sig :)
#8 Gör så, det blir super. :) Ja rexar är ju verkligen underbara, men de här känns som rexar i temperamentet fast de har annan päls bara. :) :) En fördel med att de är normalpälsade är att rexarna blir väldigt varma när de hoppar på sommaren eftersom deras päls är så tät, men det är ju inget större problem förstås. ;)
Men jag är verkligen jättenöjd med den här kullen och det känns toppenbra att jag ska behålla en själv. :)
Bifogar en till bild på Kär i En Ängel "Leka". :) Så söt!
Annika Branderud

#9 jaha åh :) jag hittar inte den :S
#10 ja mamma tycker det är okej :D mejlar dig:)

#10 har lite besluts ångest nu :S för tjejen jag egentligen skulle köpa en dalmatin rex av fick bara hanar, men nu när hon kollade igen var en dalmatin en hona, så liite svårt att välja :S men ska sova på saken återkommer i morgon :)
#12 Gör så. :) Det är viktigt att det känns rätt. :)
Har du svårt att bestämma dig får du köpa två och se om de går ihop. ;) hehe. Nä, skojar bara. :)
Men hör av dig du när du funderat lite! :)
Annika Branderud

#14 åh vad fin!! :)
men jag vill hellst ha en unge men hon var jätte fin! :D
Hon är bara fem månader så så gammal är hon inte
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

#16 aa jag såg det sen :$ men nu ska jag köpa en av annika (Branderud) hehe
men tack endå :)
TACK ALLA SOM HAR HJÄLPT MIG ATT HITTA UPPFÖDARE OCH SÅ :D

#18 tack tack :)
hon är heelt underbar redan nu :) hon sitter och äter på en liten kvist och undersöker exakt allt, farten i henne kommer nog om någon dag när hon är mer van, världens sötaste kanin :)
åh vilken fin bild :)

#20 ja :) nu är det full fart som gäller hät också hon springe fram och tillbaka, just nu har hon lärt dig att hoppa/klättra upp i soffan så man ser en kanin som hoppar upp och nu hela tiden xD hon är så sööt!:)
åh vilka fina bilder :) fast dom öronen har hon inte kvar dom har ramlat ner nu :P
men hon är helt underbar går jätte bra ihop med min lilla hår boll också !:)
jag är riktigt nöj av att jag köpte en kanin av dig :)
#22 Åh vad kul att höra!! :) :) Tror verkligen hon kommer gå långt inom hoppningen för hon har en sån energi och så mycket kraft i sina ben. :) Hoppar upp på allt hela tiden! :D
Ibland blir det så när de flyttar in att de fäller öronen. :) Som jag förstått är det många hermelinuppfödare som tar kullar på vintern för att de får bättre stående öron då och samma sak så är det vissa vädurar som föds på vintern som får flaxöron medan en kull efter samma föräldrar kan ge hängande öron på sommaren. Vet inte riktigt vad det beror på dock. :P
Jag är verkligen jätteglad att det går så bra med henne och att du är så nöjd!! :) Hur fungerar hon ihop med din andra kanin? :)
Du är jättevälkommen hem till mig och träna sen så småningom när det är dags! :)
Annika Branderud

#23 aa det tror jag också :)
jaha det visste jag inte:P då behöver jag inte vara orolig att jag inte fått fel kanin xD
joo det går bra :) första gången dom träffades blev min kanin (totte) lite kåt:P så han började ju sätta på henne men det slutatde han med snabbt, så nu skringer hon runt här i hela lägenheten och är bara för söt :)
måste bara säga det här just nu ligger dom 2 på mattan tillsammans och bara myyser först låg totte där, sen kom hon och burrade in sig i hans pälls och bara la sig ner dom är för söta ! :)
åh vad kul :D

så här låg dom nyss, totte la sig först sen kommer lilla regna och burrar ner sig, sen helt plötsligt ligger båda på sidan :) så söta världens bästa kaniner!! :D <3
Ååh, vilken underbart söt bild!!! :) Och vad glad jag blir över att det fungerar så himla bra! :)
Jag är så otroligt glad över att hon kom till just dig! Bättre hem än så kan hon bara inte få. :) Tack för att du ger henne ett riktigt toppenhem!
Och skönt att Totte slutade med de fasonerna. :P Han kanske insåg att hon bara är en liten bäbis. ;) Eller att han är kastrerad. :P
Himla mysigt de verkar ha det ihop!! :) Så härligt och mysigt när sånt verkligen fungerar!! :) <3
Åh, vad kul att höra alltså! :) Nu vart jag glad! :D
Du är verkligen jättevälkommen hit och träna sen med de båda två om du vill! :) Men först måste hon ju få vara bäbis ett tag förstås. :)
Kram kram :)
Annika Branderud

åh tack så mycket :)
ja hon är nog en väldigt bra kanin för totte så totte får upp farten i benen :P
men det är nog väldigt mycket uppfödaren som har gjort så att hon är så underbar så man bara är tvungen att älska henne :)
jaa liten bäbis ska hon få vara vääldigt länge :P hade tänkt att börja smått med sel träning nu i vinter annars kommer allt hända i vår, så hon hinner växa ikapp sina långa bakben :P hehe xD
oj såg att bilden när dom ligger tillsammans inte kom upp lägger up den nu :)
fiinaste totte och min helt egna regndroppe regna :) <3
haha, det kanske han kan behöva. :D
Sååå sööt bild på de två!! :) Totte är ju fantastiskt gullig! <3 :) Hur gammal är han? :)
Naew. :) Tror mer att det är Vinglas förtjänst! :D Hon har varit en så himla duktig mamma! Fast det är klart, jag har ju pysslat mycket med dem. :) Det måste man göra med kaninungar tycker jag, annars kan de bli antingen tokiga eller skygga eller både och. ;)
Haha, ja det kan hon nog behöva. :D De är så himla långa allihop i kullen! :) Och hjälp vad de växer. :)
Återigen: tack för att du ger henne ett underbart hem! :) :)
När jag är hemma vid min dator och har lite tid över kan jag skicka över bilder på henne till dig om du vill. :) Från uppväxten. :)
Pussa sötnosarna från mig! :)
Annika Branderud

När du letar en rexkanin till hoppning är benen viktigast enligt mig:) Att de är långa. Min rexkanin är avlad för utställning och hans ben är jättekorta så han river oftast hindrerna över 30cm pg av det.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

haha xD
ja dom är heelt underbara mot varandra hon söker sig till honom och vill ha hans närhet hela tiden :)
han fyllde 1 år i juli :)
ja hon verkar vara en jätte bra mamma, och har gett sin nyfikenhet till ungarna kan jag säga xD regna är överallt och luktar :P
jaa dom växer jätte snabbt, regna väger 1,5 kg nu ungefär, hon kommer väga runt 3kg sen eller hur?
och du, tycker du att jag ska köra på något ungdjurs pellets till henne? eller bara köpa det min kanin äter`? just nu får hon ju tottes blandning plus hennes pellets :)
jaa vad gör man inte för att djur ska må så bra som möjligt när vi människor har förstört deras natur? :P näj men hon är helt underbar :D
ja det kan du gärna få göra :D
Oj, vad kul att hon växer så mycket! :)
Ja jag skulle tro att hon kommer väga runt 3 kg. :) Svårt att säga exakt men nånstans däromkring. :)
Jag tror det går bra med det din andra kanin äter. :) Nu vet jag inte vad han får för blandning men jag har aldrig gett något speciellt till de unga, däremot ger jag de ju mer pellets än vad jag ger till de äldre. :)
Kul att hon är så nyfiken!! :)
Då ska jag skicka bilder till dig. :) är på jobbet nu men ska försöka fixa det ikväll. :)
Kramelikram!
Annika Branderud

ja haha xD
okej bra :) totte får royal rabbit med vanlig pellets från djuraffären, men ska byta pellets då denna inte är så bra tycker jag :P så regna får royalrabbit lite djuraffärs pellets och sin pellets :)
jaa hon har snart undersökt hela lägenheten :D
ja det är lugnt stressa inte :)
kram:)