Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 372 ggr
Hopi
0

Kastrering eller..?

Skulle vara bra att få lite råd, hur jag ska göra med mina kanin-pojkar. Det är ju så att Dennis är så sur på Andy, han gillar honom INTE! Han blir även sur när det luktar Andy av MIG! Så han har nafsat på min jackärm ett par gånger.. Han är liksom på helspänn och ska kolla vad Andy gör osv. Dom bor ju inte ihop men deras burar står snett mot varandra, men det är när Andy hoppar lös på altanen som Dennis jättegärna vill hoppa ner o ge honom en omgång -igen! Det riktigt syns på honom vad han tänker! Det känns inte kul att det skulle bli så här.. Vad tror ni om det? Är det nåt som går över eller? Vore det bättre att kastrera dom båda två eller bara en av dom? Vilken isåfall? Ge mig lite råd!!!

Dennis=Viltgrå Hermelin.Född juli-06

Andy=Rödögd vit Hermelin rex. Född dec-06

myriis
0

Hm. Själv är jag ju lite halvt imot kastrering. Men jag tycker du ska ringa t.ex en vetrinär och rådfråga. Men tror inte båda behöver kastreras.. Och det är ju inte säkert att det hjälper!

Hopi
0

myriis: Nej, det är det jag är lite rädd för.. att det faktiskt inte hjälper.. Jag hoppas bara att det är lite av nån tonårs-stöddighet som har drabbat min annars så goa Dennis! Om han är sotis eller nåt, för han ska ju alltid pussa mig så mycket, han kanske är avis helt enkelt och tycker att "Det är MIN matte!!".

Clariiz
0

Som sagt ring och kolla med en veterinär efter råd. Kanske det är tonåren som han är inne i nu :/. Tills dess kanske du får hålla på med Dennis först sedan Andy. Kanske flytta burarna om det går så han inte behöver se Andy..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Hopi
0

Clariiz: Tack för dina råd! Ja, det är nog bäst att jag håller på med Dennis först, så han slipper bli så sur. Men det är ju så att jag går emellan dom, har luckorna öppna o pysslar med båda två.. Men får nog börja med Dennis nu få se om det går över sen. Det är nog lite svårt att flytta burarna, och så är det värst när Andy är lös på altanen, och det ser han nog hur jag än gör om.. Så det går nog inte, men annars var det ett bra tips?! :)

Myrra
0

Hej Hopi!

Jag har 6 hanar som inte gillar varandra, alla okastrerade!

Jag har löst det som så att jag hänger upp skynken för nedre delen av burdörrarna när en hane är ute i rastgården, det blir lugnt i burarna för de inte ser hanen som är ute som något hot som kan komma in i buren!

Ta i en hona innan du tar i nästa hane, så ska du se att det går bättre, du luktar ju "hona" då istället!Skrattande

Noa-Nisse
0

#5.. det verkar ju vara en bra idee.. fast om jag inte har fel för mig så har annelie inga honor :P heheh.

Medarbetare på Hundar.ifokus

KajsaM
0

Dennis kanske bara är i tonåren? :)

Hopi
0

Åh, tack för dina tips?, Myrra! Det är alltså inget ovanligt.. Och då kanske det inte är nåt pubertets-problem heller då?… :(   Nej, jag har ingen hona.. Kanske bättre att köpa en hona nästa gång, istället för en till hane.. Men får ta och hänga upp nåt skynke på nedre delen av burluckan, fåse om det hjälper, men det gör det säkert! Då ser han ju inte Andy iaf! ;)

Myrra
0

#8 Nej inte är det ovanligt att hanar inte gillar varandra, dom är "programerade" att inte gilla varann, kan funka tillsammans om dom är kastrerade kullbröder  men det är ingen garanti, kan väl i enstaka fall funka med någon annan kombination också, va vet jag!

I naturen så slåss ju hanarna om dom kommer åt och det är oftast på liv och död, dom försöker bl a komma åt pungkulorna på varandra och riva sönder dom, ingen trevlig syn!

Har sett på tv, ett program från England där ägarinnan släppt ihop 2 hanar, jisses så den som förlorade såg ut, helt blodig, "kulorna" fick veterinären lov att ta bort osv,den var även biten i ansiktet,öronen mm.

Klart du ska skaffa en hona nästa gång Hopi, hanarna blir så vänliga mot dig då vill jag lova!

Min Lilla Märta gör ett "utmärkt jobb" åt mig!Skrattande

Lycka till!

Marie

Hopi
0

Myrra: Tusen tack för dina råd o info!!! Tänk att dom är såå aggressiva mot varandra, hanarna.. Trodde det var bäst att hålla sig till "ett kön", men det är nog bättre det får bli en hona framöver, låter det som! Men då blir dom väl "galna" när HON ska vara ute, för att dom vill dit av andra orsaker än att slåss.. hum.. Men det kanske trots allt är lugnare om det kommer en hona, än en hane till….. Låter ju bra om dom blir gulligare igen. ;)

Skrev ju längst upp att Dennis är född juli-06.. men det stämmer inte.. Det var då jag fick hem honom, sista juli.. Han är snart 1 år, född 24 april.. hum..

Myrra
0

# 10 Jo visst blir det fart på grabbarna när Märta är ute, Korken brukar bli så "till sig" och frustrerad att han börjar stampa stackarn!

Men då får du snart fira att Dennis fyller 1år ju!

Kanske får han en stor fin morot då??Skrattande

Yessica
0

Hejsan!

Jag har massor med hanar. 7hanar (två kastrerade) och 3 honor. Jag tycker nästan bättre om hanar. Dom är i tonåren ett tag det är då dom är jobbiga, kissar, bits och attackerar =P. Men sen lugnar dom ner sig faktiskt. Har några exempel på det ;).

Sen hade jag en hona som blev så himla aggressiv. Hon byggde bon hela tiden, så fort man tog henne på  baken trodde hon det var en kille.. det var jobbigt, man kunde inte putta på henne. efter ca ett år sådär dog hon =/ ingen aning om vad det var tyvärr. Men antagligen så vara det något som inte stämde.. Men det är klart det finns härliga tjejer också. =)

Men personligen älskar jag kastrerade hanar allra bäst! Men vill ändå inte kastrera om det inte blir nödvändigt! Detta eftersom jag tävlar hoppning med mina niner. Hanar luktar på allting, honor som tror det är en kille som puttar på henne blir jobbiga att få fram. Men kastrerade killar är helt underbara då =P haha. Fast jag tror att okastrerade hanar äger mer på hoppbanorna, det gäller att uppfostra dom rätt och hålla ut under tonåren..

Vilket långt "brev" det blev.. kram Yessica

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Hopi
0

Myrra: Javisst ska han få en stor fin morot (bland annat!) på sin födelsedag! =) Är ju inte så roligt om dom stampar o är så till sig om man har en hona heller.. hum.. det är inte lätt att veta vad som är bäst.. Får se vad det blir..

Yessica: Hoppas det är som du tror, att det beror på tonåren, och att det går över! Då blir jag verkligen glad! =) Jag kan tro att även honor kan ha sina nackdelar.. När dom brunstar osv.. Den honan som du hade, hon kanske var så där för att hon inte mådde bra helt enkelt.. Men det är ju inte roligt att ha aggressiva djur.. :S