Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 3481 ggr
LitenPyssling
0

OT - Borde visas på körkurserna

Denna film tycker jag ska visas på samtliga övningskörs kurser som hålls nu innan man får tillstånd till att övningsköra samt under tiden då man har teorilektionerna.

Absolut någonting som bör visas då allt för många ska "visa vad de går för" när de får sina körkort.
Speciellt killar vill gärna visa sig på "styva linan" när de fått sina kort, men även tjejer.

**VARNING FÖR TUNG FILM!
**Tung film

Dock en mycket bra film, men verkligen tankeställande!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[Emma--]
0

Man får en klump i magen när man ser den. 

Sen finns det saker man kan göra själv också, åker du med någon som kör fort och inte tänker sig för i trafiken så säg till. Man kan visa att man inte tycker det är okej.
Vägra åka med personen om den inte skärper sig.

Jag vet ett flertal som bara haft tur att dom inte kört ihjäl sig själva eller någon annan. En som struntar i stoppskylten på vissa ställen eftersom h*n tycker att man ser tillräckligt bra ändå. Och är det kväll och mörkt så ser man om någon kommer. Farligt att resonera så…

Och såna som kör minst 130-140. Man hinner inte göra ett skit om det dyker upp en situation då.

Det finns dom som för alltid kommer att få leva med att dom kört för fort och därmed orsakat någons död. Det är inte värt det. Man tar sig inte fram särskilt mycket fortare. Man är inte cool.

Det är en väldigt tung film det där, men det behövs.

Fornuddens
0

Fast den här filmen ingick i den obligatoriska kursen Riskettan! Jag var iallafall tvungen att se den här, vet inte om det är samma på alla ställen. Men den får en att tänka iallafall.

Edit: Det var inte riktigt denna film, men liknande..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

Praefatio
0

Jag orkar inte se filmer av det här slaget, det förstör hela min dag… Men jag minns när jag satt i en bil med min dåvarande killes kompis, som just fått körkort och skulle testa sin nya bil i princip. Det var kväll och mörkt, mitt i de norrländska skogarna och raksträcka men utan viltstängsel. Han kom upp i nästan 200 km/h innan han tog mina förmaningar att sakta ner. Jag grät vid det laget. Han fattade tydligen inte, att om det kommit en älg eller han hade sladdat…

Usch. Hellre kärringkör jag än dör eller dödar i en trafikolycka pga mitt eget slarv.

[Emma--]
0

#3 Tycker det är tragiskt att man ens ska behöva höra att man kärringkör bara för att man kör lagligt.

LitenPyssling
0

#2 Som jag sett är det inte alla som får se sådana här filmer i riksettan och allt vad det nu heter - otroligt synd!
Den borde vara obligatorisk i alla fordonssammanhang.

[vretenskaniner]
0

Herregud vad hemsk film! Riktig tung…

LitenPyssling
0

#6 Tyvärr är den sann =(

[Becca-]
0

Min granne hade precis tagit körkort.
Och var ute med sina kompisar på landet, och mitt i natten ringer han hem till sin mamma och berättar att han kört in i ett träd.
Han var ca 2 dm ifrån att klämmas ihjäl av trädet, men som tur var satt han bara fast emellan..

Och för några dagar sedan, i en korsning, körde en annan bil på honom. Han gick det bra med, men för henne gick det värre..
Tycker trafikolyckor är hemskt över huvudtaget.
Men våran granne fick lära sig en läxa, och det är ju det positiva med det.

Haztparken
0

Gud vad hemsk film :( Håller med om att den borde visas!

Den är hemsk med nödvändig…

Jetaime
0

Vi såg något liknande på handledarkursen & riskettan.

teddybaby
0

Det är ett viktigt ämne att ta upp! Jättebra att du länkade filmen. Jag tillhör dem som är föör rädd i trafiken och nästan gör illa mig på det sättet. Alltså genom att tex. osäkert gå över gatan och inte riktigt veta om de menar att stanna eller inte. Jag avskyr det! :/

[Wera]
0

Usch :P

Här i byn där jag bor ska i princip alla grabbar i "vår krets" styla och impa på polarna genom att gasa lite extra, sladda i rondellen osv när de möts.

När tjejen satt på muren och killen stod på marken intill muren och de mosades av bilen, hemskt! Börja nästan grina :) haha

LitenPyssling
0

#12 Det läskigaste med det där klippet är att jag och min pojkvän höll på att råka ut för samma sak för ett år sedan!
Jag satt på ett staket, han kom och jag lade benen runt han och krama han, ser i ögonvrån att en kommer och sladdar och tappar kontrollen (syntes på hans ansikte då han såg rent ut sagt livrädd ut) och återfick kontrollen bara någon meter ifrån oss.
Sedan åkte han 50m och stannade och åkte inte iväg förren 20min senare. Han var nog riktigt chockad.

Jag och killen var otroligt chockade när vi insåg hur nära det var att vi skulle blivit mosade. Och jag började gråta med tanken på att han isf skulle dött i min famn inprincip. Fy fan vad hemskt att se den man älskar dö i famnen!

Haztparken
0

#13 Åh fy! :( Tur att inget hände!

Jag å min pappa köpte hö nu i kväll å då sa jag till pappa" sakta ner, kör inte så fort!" Fast att han inte körde alls för fort xd vill inte att något sånt ska hända, himla onödigt också att folk ska gasa lite extra bara för att impa, va e de för impning igentligen? Bara för att du kan köra lite snabbare? Ifall någon dör är det ju inte värt de heller.

eamy
0

grymt bra film att visa när man tar körkort!

det är föör många som dör i trafiken.

det vore vara som förr häst och vagn :) eller cykel:)

men den här videon måste man ju via för nya som precis tagit körkort!! :)

conejos
0

Rikttigt hemsk video,började nästan grina när barnets mamma dog och dom som kramades.Jag är riktigt rädd för sånt.

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

hjartelyckanskaniner
0

När vi var på kurs så sa min lärare att fler dör med en trött förare än en rattfull.

Ska gå in på datorn och se filmen.

Vi hade några hos oss som visade en film med fulla ungdommare som

körde. En kille körde i 120 och var full, körde rakt in i ett träd och dödade sin kompis. En kille körde in i en lyktstolpe med sin motorcykel. Han dog på direkten för lyktstolpen skar in i hans tarmar så lyktstolpen var nästan igenom hela killen. En tjej var helt förlamad från att en full kille hade kört på henne. Hon och hennes kompisar flög 70 meter. Hon var den enda som

överlevde.

En tjej dog i en olycka och även hennes kompis. De var på fest och hennes mamma fick samtalet dagen efter. Hon grät igenom hela filmen.

Tänk att bära sin dotters aska för att någon annan tagit livet av sin dotter? Fruktansktvärt!

Man får mycket tankar i huvudet av att se filmen!

Jag förstår inte hur man tänker när man gör något sådant. Har man inga skuldkänslor?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

hjartelyckanskaniner
0

Jag måste säga att jag sett värre filmer men ändå är den sorglig.

Det hemskaste var med killen som blev fastklämd.

Tänk att detta hänt på riktigt! tror att de tre som åkte på taket på en bil blev fastklämda när de körde av vägen och rakt in i ett träd.

Ska se om jag hittar vägvärkets film. Den är otroligt hemsk!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

conejos
0

Det var några barndomsvänner till min storebror,jag har aldrig träffat dom.Det var 3 st personer i bilen.En kille som körde och brevid satt hans tjej och i baksätet satt hans kompis.Dom kapptävlade med någon annan och fick sladd och körde in i ett träd på åkern.Tjejen och kompisen dog,men han som körde överlevde.Tänk vad hemskt..att veta att man dödat sin bästa kompis och flickvän näe då hade jag hellre dött själv..:(

jahadu
0

så hemsk men så sann.

LitenPyssling
0

#19 Fy fan för att vakna upp efter medvetslösheten och få veta att sin flick/pojkvän och kompis är döda, pga en själv! Näe usch.

conejos
0

Ja han låg i koma ett tag,då hade jag hellre dött själv.

[Wera]
0

Förra året körde min killkompis av vägen in i ett träd och de körde väldigt fort + att det hade regnat så det var blött på vägen. Kompisen som körde överlevde utan skador typ, medan hans kompis i sätet bredvid dog (först låg han i koma men han klara sig inte) :/ Att de just körde in i trädet också… det fanns bara ett träd annars var det liksom en åker och då skulle andre kompisen kanske klarat sig om de bara kört rakt på åkern och missat trädet.

conejos
0

#23 vars var det låter likt det jag skrev,för dom körde in ett träd,och det fanns bara 1 träd på hela åkern.