Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 2049 ggr
zezagena
0

Ställa i vilken grupp..?

Funderar på att ställa min hane i Västerhaninge? i nov

verkar som man blir automatiskt medlem i SKAF om man medlem i Sthlms kaninavelsförening..

Vilken grupp lämpligast- ungdjurs ( 4-7 mån) - eller vuxenklass (från 6 mån)  A B?

han är renrasig dvvädur-rex 6.5 mån då i nov

Anmälan till sthlms KAF, vem? hemsidan dåligt uppdaterad, står ej säkert var el vilket datum utst är..(!)

Lionella
0

Om du är medlem i sthlms läns kaf blir du "automatiskt" medlem i SKAF. Därmed får du tidningen "Kaninuppfödaren" 10 ggr/år. I den tidningen finns bl.a. annonser om utställningar. I senaste numret av KU finns annonsen om utställningen i Berga med. Där står all info om datum, plats, kostnader, ansvarig osv… Så leta i KU!
Utställningen är den 7 nov i Berga, Västerhaninge. Sista anmälningsdatum den 18 oktober har jag för mig.

Håller btw med om att sthlms hemsida är dåligt uppdaterad, saknar fortfarande resultaten från Berga i våras!

Om din hane är 6,5 månader den 7 nov (då utställningen i Berga är) så tycker jag att du ska ställa honom i A-klass. Detta pga att du har extremt mycket mer nytta av ett A-kort än ett B-kort. Du kan ju inte regga en kanin på ett B-kort, utan B-kort är främst till för uppfödare som vill kolla av hur bra deras ungdjur är, som hjälp med vilka de ska spara osv. Så ställ i klass A tycker jag.

Lycka till på utställningen!

Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

kaningodis
0

Om du blev medlem nyss så har tidningen med utställningsannonsen redan kommit ut och du kommer ej att få den. Du får be någon som har tidningen att skicka uppgifterna som krävs för att skicka iväg anmälan (adressen dit anmälan ska skickas/mailadress samt vart man ska betala in anmälningsavgiften).

Har du fått ett medlemsnummer?

Ang att ställa i A eller B när kaninen är 6 månader så kollar jag vikten på kaninen. Ligger kaninen under viktgränsen så ställer jag i B annars så skulle det bli avdrag pga av för låg vikt. Om kaninen skulla ha bra vikt så skulla jag ställt ut i A.

Kastanjegårdens Kaniner

Lionella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade annonsen. Hoppas att man ser vad det står, blixten förstörde en del ;) Lycka till på utställningen nu!

Ska själv dit och ev. ställa en frasse. Annars kommer jag bara dit som besökare, är en väldigt trevlig utställning :)

Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

Fornuddens
0

Svarar lite utanför tråden här eftersom jag såg att du inte kan läsa dina mail! Jag vet inte om Obi är med ungar eller inte, men hon har nästan gått upp 300 gram! Så man tycker ju att det borde vara nått, hon river runt ganska mycket och låter också. Bara vänta och se.

Och ja jag ska till Västerhaninge, så vi kan åka tillsammans om du fortfarande vill det! Men jag har tyvärr inget att ställa ut då, men jag kommer iallafall vara där.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

zezagena
0

Tack för info, nu känner jag mer mera peppad, trodde aldrig jag skulle bli sugen på att ställa ut men vore kul testa min fina kille ( i mitt tycke), domarna har måhända helt andra ögon..

Han är rätt stor redan, väger säkert 1.5-1.6, fin kropp/päls underbara öron =) 6 mån 26 denna månad,  tror jag satsar på A klass då =)

Dock syns hans nr i öronen dåligt, kanske blir han utesluten då?

#1 #3 vad gulligt med annonsen, syns inte riktigt men får fösöka få tag på den :D har ju lite tid på mej då.Kanske kan mejla sekr L Österblom o be henne om ett ex..

KUL!

zezagena
0

Henrietta, då är hon påg, säkert =D

Vad kul om du ska dit. Åker gärna tsm, har du ingen du vill ställa-Bambi för liten..? Ej bestämt mej säkert men sugen. Vet ej om det funkar då tatuerings-nr syns så dåligt i hans redan blå öron..

Har du tidn Kaninuppfödaren med anmälan i..? verkar som man ev kan anmäla elektroniskt, något krångligt dock..

Om man blir medlem i SKAF först måste man bet sthlms avelsförening extra för att bli medlem där oxå..? har fått faktura från SKAF+ medlemsnr men ej betalat ännu (385 kr)  Bättre bet till Sthlmsföreningen direkt?

fått Uppfödar- broshyr ej KU tyvärr

Fornuddens
0

#6 Ja jag hoppas verkligen det! Kan inte ställa Bambi, har bara härstamningsbevis på henne tyvärr! Samma med de andra.

Ja jag har kaninuppfödaren med anmälan, har bara anmält via post så vet inte riktigt hur man anmäler elektroniskt.
När jag blev medlem i SKAF fick jag samtidigt hem en tidning från sthlms avelsförening, vilket måste betyda att jag blev medlem där också.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

zezagena
0

javisstja, kelklass..?

Tycker du jag ska köra (som sett Boris)? Då bet jag in avgiften till SKAF o försöker anmäla så åker vi 7/11.. :D

Fornuddens
0

Jaaa jag tycker du helt klart ska testa! Speciellt eftersom Maria säger att det är hennes bästa kull! Och även att det är så nära. Skulle det inte gå bra, ja då är det bara testa igen nästa gång! :)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

zezagena
0

Har nu bet in avgift för att ställa ut min hane, lite osäker fortf innan jag anmäler till A el B- klass..

Funderar om han helt mogen för A.. el om B lämpligare..?

Hans färg Blå, ser fin ut men när man blåseer i pälsen är den betydligt ljusare vid botten, babyludd? Ang hans otydliga öron-tatuering fick jag tips? att lysa med en lampa o inga problem, syns då fint..

Om han går igenom på ex 89 p o jag stambokför honom på det är det det som gäller hela hans framtid sen..?

kaningodis
0

#10 Stambokför du honom på 89 p och han ställs sedan ut på t ex 92 p så kan du ej stambokföra honom på 92 p.

Men om du inte har "bråttom" med att stambokföra honom så kan du ju ställa ut honom flera gånger och sedan välja den bästa poängen. Det är skillnad på att ställa ut en kanin när den ej är i form och när den är i form.

Kastanjegårdens Kaniner

zezagena
0

Aha, ¨då förstår jag lite mera, man stambokför endast en gång :)

Får man skriva stamtavlor på ungar efter ej stambokförda föräldrar då tro..?

Eftersom han vikten inne så tror jag det får bli A, lite chansningar får man väl ta..  Tack #10