Hur göra?
Jag har en kanin hemma som är snart 9 månader, som har fungerat ihop jättebra tidigare med min hane, de har fått träffas lite under bevakade tillfällen. Hanen kastrerades så de kunde bo tillsammans men nu tycker hon inte alls om honom utan biter honom och jagar omkring på honom. Så nu bor de i en varsin bur
Hon bor i en bur som är 120x60 och kan tyvärr inte få en större bur, hon är väldigt stressad och ägnar hela dagarna åt att gräva i buren och gnaga på gallret. Hon får komma ut och skutta på golvet men det gör ingen skillnad på hennes aktivitetsnivå. Hon kan inte vara frigående eftersom hon inte har några tendenser till rumsrenhet.Det märks tydligt att hon inte mår bra så som hon gör nu och jag gör allt jag kan för att vara med henne och lugna ner henne men hon blir bara mer och mer stressad och aggressiv.
Är det tonårsbeteende som kommer att gå över, kan det gå över om man steriliserar henne eller är det bästa att försöka sälja henne till någon som har mer utrymme exempelvis att hon kan bo i en box i ett stall?
?
Har samma problem med min kaninhane.
Han är otroligt energisk och stressad över att sitta inne i buren när jag är i skolan. Han bor dock ute, och har nu en stor Hage kopplad med buren, och nu är han mycket mera avslappnad.
Ett tipps är att man även kan ta ut henne på selpromenader, och kanske få henne att springa av sig lite :)
Bor hon i ett rum?, för det hade ju kunnat vara ett alternativ att ha henne i ett eget rum. För att sedan fylla utrymmet med aktivitetssaker som tunnlar, kartonger, bollar och filtar. Andra alternativet är ju att ni köper 4 kompostgaller och kopplar ihop med hennes bur, så att hon kan springa ut och in som hon vill.
Hoppas det löser sig!
Jo men somsagt så spelar det ingen roll om hon får röra sig, kan ju inte vara ute med henne flera timmar :(
Hon har inget rum, har parkettgolv hemma så om hon kissar blir det mörka fläckar i golvet så hon kan inte vara lös förutom korta stunder så man kan ha koll på henne hela tiden
Om hon är så där extremt icke rumsren så hon kissar och bajsar överallt så kan även det bero på hormonerna, att hon märket revir så.
Låter som att hon skulle trivas bättre utan andra kaniner i närheten och kanske i stor box i ett stall precis som du säger.
Okej, jag förstog inte läget så bra när jag läste inlägget, men det var väll jag som var trött.
Det låter iallafall som att hon skulle passa bättre som en utekanin, eller att bo i en box, som du och ovanstående säger.
En kompis kanske är uteslutet eftersom hon inte gillade hanen.
Och om du inte tycker att du kan tillfredsställa hennes aktivitets behov, är det nog läge att fundera på en omplacering. Eftersom jag tolkar det som att hon inte mår bra av detta.
Ickerumsrenheten har vart där hela tiden så det har inte kommit efter könsmognaden :/
Ja jag har ju funderat på det för hon tycker inte alls om min hane, han är rumsren och har gått löd tidigare men nu får han bo i bur för så fort han kommer i närheten av honans bur så blir han attackerad genom gallret…