Har dom parat sig?
Hej!
Jag har 2 franska vädurar, naturligtvis en hane och en hona!
Honan är 7 månader och hanen 5 månader!
Vi tänkte ta en kull efter dom innan vi kastrerar hanen, vi har provat att släppa ihop dom inne första gången, på neutral mark, hanen hoppade på och juckade direkt medans honan tryckte svansen i golvet.
Den andra gången vi satte ihop dom gjorde hanen ett kurrande ljud medans han gick runt runt henne mellan jucken. Sista gången sprang dom runt runt i ring och jagade varandra och när han klev på och juckade så hade hon svansen uppåt som vanligt, ingen överdriven svansföring och hon la sig inte platt men den var ialla fall inte tryckt utmed marken!
Vad tror ni alla experter?
Kan dom ha lyckats, hur kan man avgöra det eller är det bara att vänta?
(ska tillägga att vi har rådfrågat vår veterinär innan PARNING och allt var ok!!)
Oftast ska hanen ramla av honan och kan göra ett knorrande ljud :D Dom brukar rulla i hopp sig i några sekunder.
Tack för svaren…..jag har antagit att det inte har lyckats för han har kört så många försök efter varann och aldrig tröttnat =)
Vi får försöka om några dagar igen!

Jag brukar ha som regel att hanen ska 'ramla av' tre ggr och jag har aldrig haft en hona som gått tom :)
får jag bara fråga varför du parar en så ung frasse hona?
en frasse bör inte paras föräns 10-13 månaders ålder så hon hinner växa klart.
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

#4 Jag brukar också vilja se åtminstone två ordentliga parningar och sen brukar jag låta dom vara tillsammans några timmar eller en dag till.
Om det inte har lyckats bör ni ju vänta så honan får bli lite äldre i alla fall..
Håller med föregående om att hon är lite väl ung…
Redigerade rubriken. Undvik helst att använda stora bokstäver och flera tecken efter varandra.
/medarbetare
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Hej Alla!
Och tack för så många svar!
Jag har hört mig för noga och läst att man kan para honan första gången mellan 7-9 månader och vår veterinär sa att det var helt ok!
Sen har jag hört att om man väntar upp till 12 månader för första parningen så har hon lagt på sig fett som gör att hon har svårare att bära kullen!!??
Nu verkar det som om dom inte får till det, så vi tar nog och kastrerar hanen så dom kan njuta av varandras sällskap istället =)
/Therese
Med tanke på att det är en frasse - alltså en större kanin - så utvecklas dom långsammare än dvärgkaniner
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

#10 Anledningen till att man inte ska para för sent första gången är dels för att bäckenbenet blir stelar med åldern, dels för att det anläggs fett runt bäckent, speciellt som tamkaniner ofta övermatas, dessa två faktorer kan försvåra förlossningen. Sen kan de även ha svårare att bli dräktiga sent om dett har anlagts kring äggstockarna. Men som nämnst så utvecklas stora kaniner senare.
Det är väl på marsvin bäckenbenet stelnar? Eller är jag helt ute och cyklar. Har för mig vi har haft många diskutioner om det och kommit fram till att det inte gör det på kaniner!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

#13 Det stelnar inte på marsvin heller, det blir bara mindre elastiskt med stigande ålder, har haft marsvin som haft sin första kull vid 1 år 10 månader utan några problem och kaniner som haft första kullen vid 2-3 års ålder. Det är kanske inget att rekommendera, det är ju bra om dom får sin första kull nånstans mellan 8 mån-1 år, men det är ingen katastrof om det blir senare heller.

#13 Det gör det på alla däggdjur, även på människor. Som #14 skriver så blir det mindre elasticitet och därmed stelare. Det kan inte tänjas lika lätt.
#10 en fransk vädur är en bebis när den är 7månader - om du var tex 10 år skulle du vilja få barn då?
min syster har även nämt förut att de slutar växa när de får kull.
Nä en fransk vädur ska tidigast få sin första kull vid 10 månader, och det är absolut tidigast - hellst ännu närmare året för att de ska få växa klart och vara mogna påde i kropp och huvud så de fattar att de ska ta hand om ungarna.
Man ska tyvärr inte alltid lita på veterinärer, det allra bästa svaren får man alltid utav uppfödare (jag själv föder ännu inte upp fransk vädur men min syster har gjort det i hela mitt liv så jag har grundläggande kunskap ändå)
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin