Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3222 ggr
LinneaJohaanson
0

Lite akut

Min hona har fått tre små ungar, inte gjort något bo utan dom låg utspridda. Is kalla och rörde knappt på sig men vi har fått upp värmen. Men kommer hon veta att hon har dom eller ska jag stöd mata? Kommer dom frysa ihjäl eftersom jag nyss gjort ett bo i buren med päls som nu är kallt?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

eamy
0

det kan ju vara så att det är något fel på ungarna som mamman har kännt och stöter bort ungarna,

men försök visa mamman ungarna lägg henne där ungarna är. eller så tar du hand om dom själv :)

LinneaJohaanson
0

Nej dom är friska och så, hon har gjort så en gång tidigare också!

Har gjort ett bo nu och lagt dom så får doom vara där i medan jag duschar så sitter Indra som är mamman i en transport bur så får dom värma upp boet i fred sen sättter jag in henne och ser hur det går. Ska hålla vakt lite hela natten så får vi se!

eamy
0

#2 jaha inge bra :S

det låter bra bara att hoppas på det bästa :) håller tummarna :)

LinneaJohaanson
0

Finns det något annat att stödmata med eftersom apoteket är stängt?

eamy
0

jag vet inte har inge stor koll på kanin ungar och Avel och sånt, men går det inte typ att ta ut lite mjölk från mamman?

annars är det bara att sätta in mamma och hoppas på att hon tar hand om sina ungar :S tråkigt men så är naturens gång :S lycka till :) hoppas dom små liven klarar sig! :)

LinneaJohaanson
0

Hon har ingen mjölk. Jo jag vet men man gör gärna mer än man borde för att rädda dom små.

Westham
0

Jag håller tummarna Linnea!

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

LinneaJohaanson
0

Tack john, jag tror verkligen det behövs! Jag ska ut och kolla till dom nu!

LinneaJohaanson
0

Dom är varma nu och boet är varmt. Indra bryr sig inte om dom! Ska duscha sen kolla till dom igen. Kan få tag på stöd mat imorn så hoppas på mitt liv att dom lever tills dess..

Fornuddens
0

Hur vet du att hon inte har mjölk? Honor brukar inte vilja släppa ut när man klämmer och trycker på dom t.ex, utan endast när ungarna diar.

Vet tyvärr inget du kan ge som finns hemma. Har gett mina lammnäring från djuraffär.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

LinneaJohaanson
0

Har försökt dia ungarna på henne, det kommer ingenting! Dom försöker och försöker utan framgång. Och man känner att det är väldigt tomt.
Min kompis har ev men hon sover liksom nu och är omöjlig att väcka, ungarna är inte smala (inte heller tjocka) och är varma och verkar må bra. Stannar uppe i natt och kollar till dom och åker till henne (om hon har) vid 6 imorn och hämtar!

LinneaJohaanson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är dom små. 
Tog lite kort på dom medans mamma värmde!

Linnet
0

Men det dröjer väl lite innan mjölken kommer igång. Du ska nog inte hålla på för mycket med dom, vill hon ta sig an dom så gör hon det, annars finns det inte så mycket att göra. Mamman är ju bara hos ungarna en eller två gånger per dygn ungefär 5 minuter, så det brukar man ju knappast se.

Samma sak hände mig i somras min hona födde utan bo och överallt i buren, det var 8 ungar alla var döda eller nerkylda, vi värmde upp dom och gjorde bo, men alla dog inom ett dygn.

Stödmata är ingen ide med så små ungar, så du får helt enkelt låta naturen ha sin gång.

LinneaJohaanson
0

Alltså du får det att låta som om jag  håller på med dom hela tiden. vilken jag inte gör.

Kan medela att dom lever och mår bra, tjocka om magarna.

Westham
0

Skönt att höra linnea. Håller fortfarande tummarna, jag vet att du gör allt du kan för dom små :)

MVH John

LinneaJohaanson
0

Taack John, det värmer.  Skrattande

Julia-H
0

Hoppas verklign det går bra för de små pluttarna:)!

Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv

R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.

"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"

Linnet
0

#14 Nej det tror jag inte att du gör, men det finns väl ingen anledning att försöka få ungarna att dia om dom bara är ett par timmar gamla.

Är dom tjocka om magarna så har dom ju fått mat så det är ju jättebra.

zezagena
0

Kaninhonor ger mjölk 1-2 ggr dagl (men det vet du säkert) o det kan se ut som de inte bryr sej då de vill hålla sej ifrån ungarna annars. De brukar dock bädda bra. Lycka till :)

LinneaJohaanson
0

Om man hittar dom halvt ihjäl frusna vill man gärna se till att dom lever ordentligt innan stoppar ner dom i ett bo. sån är jag i alla fall.

Jo jag vet, fött upp kaniner ett bra tag, men inte hamnat i denna situation på länge! Tack så mycket Skrattande

[vretenskaniner]
0

#20 Bra att allt löste sig, Linnea! Glad

Lill87
0

Hur har det gått för de små??

liten uppfödning av lejonhuvad dvv i Ronneby/Blekinge (även teddyvädur+peking) http://trollsjonskaniner.weebly.com

LinneaJohaanson
0

Dom lever och mår bra sist jag var ute och tittade till dom!

eamy
0

#23 mamman matar dom och allt ? :)

LinneaJohaanson
0

Ja eftersom att dom är tjocka så antar jag det! Glad

Kassy
0

# 25 Hur gamla är dom nu?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

eamy
0

#25 bra! :D

Linnet
0

#20 Absolut, sån är jag också, det enda jag menade var att man inte behöver försöka få dom att dia så snabbt, det sköter mamman om.

[vretenskaniner]
0

#28 Hon vet redan om det, hon har haft kaninupfödning ett bra tag Flört

LinneaJohaanson
0

Dom föddes igår så 1 dag Glad

Linnet
0

#29 Ifall du har läst tråden så var det ju det hon gjorde och det var det jag reagerade mot. Sen kan nog TS föra sin egen talan, så det behöver du inte göra åt henne.

[vretenskaniner]
0

#31 Ja, det har jag. När man är i en sån situation gör man allt för att rädda som små! Jag vet exakt hur det känns.. Det skadar aldrig att försöka.

LinneaJohaanson
0

tack Emma Kyss

LinneaJohaanson
0

Nu är det bara en liten snutt kvar.. H*n lever och mår bra just nu men allt kan ske så snabbt, men hoppas h*n överlever! Jag stödmatar den lite båda på mamman och mjölk ersättning. Hoppas lillen klarar sig! Dom bor inne nu också för att det inte ska bli för kallt

Westham
0

Ja jag håller alla tummar och tår som jag har!

MVH John

LinneaJohaanson
0

Tack, det värmer!
Ni kan följa lite närmare på min blogg