Respektlöst?
Hejsan! Det är såhär, min lilla kanin var jag tvungen att avliva för 8 dagar sedan. Jag var jätteledsen och är självklart fortfarande det men gråter inte längre. Han skulle ha fyllt endast 3 år den 12 oktober så det var jättesorgligt att se honom dö så ung! Jag var med på avlivningen och det var bland de värsta jag varit med om.
Men nu till det jag ville säga…
Jag vill/kommer köpa en kanin, men är det typ respektlöst att köpa en så nära inpå? Jag älskar ju inte min gamla kanin mindre för det. Jag vet inte ni kanske tycker att jag är fjollig men jag vet verkligen inte hur jag ska göra!!
Tack för att ni tar er tid (: *på bilden* Jag och Herr Morris! Saknar <3
visste inte vilken kategori…
/Elvira :D

Jag tycker man ska köpa en ny kanin när man är redo för det. Ibland kan man ju må bättre om man har en ny, så det tycker inte jag alls är respektlöst. Men kan också känna så ibland, men då brukar jag typ tänka på dom som har dött lite, så att jag känner ändå att jag inte glömmer dem. :)

:)
Jag kommer ju aldrig glömma Morris jag har ju bilder på honom bredvid min säng. Hm…
Det kan kanske vara så som du säger att man "går vidare" lättare om man köper en ny kanin.
Får man fråga varför han dog??väldigt tråkigt allafall..men jag tycker du kan köpa en kanin då du är redo,tror man har lättare att "gå vidare" självklart glömmer man ju inte sin andra kanin för det.
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

#3 För cirka ett år sedan hade han magatoni (eller vad de nu heter) problem med magen i alla fall så jag fick stödmata den lilla rackarn.
Han blev tillslut frisk, men nu sen i somras började hans tänder bli långa, och då menar jag väldigt långa. Vi åkte in och klippte dem men självklart växte de ut igen. Vi har fått klippa tänderna var fjärde vecka nu. Och tandklippning går tyvärr inte på försäkringen så de blir mycket pengar. Att dra ut framtänderna kostar 5000! Så det var inte ett alternativ.
Inte nog med det så slutade han äta och vi ringde runt till flera olika veterinärer och de flesta sa att han antagligen hade fått problem med käktänderna också. Då fanns de tydligen inget att göra. Och om en kanin slutar äta så tar det tydligen bara ett dygn innan den avlider vad de sa till mej.
Han hade nu inte ätit på ett dygn och bara satt där. Han knorrade med tänderna som sist han gjorde när han hade ont i magen. Han flyttade sig inte när man puttade på honom. Magen var väldigt degig precis som sist han var sjuk. Han hade gått ner jättemycket i vikt också på bara ett dygn. Han har alltid varit tunn men nu var det verkligen bara ett skelett!
Min mamma och jag klarade inte av att se honom såhär! Vi ringde till veterinären direkt och fick boka en tid. Han mådde verkligen inte bra och de va så hemskt att va med på avlivningen när jag satt och klappa honom och han la sig ner saktare och saktare och tillslut tog en sista suck för att aldrig mer vakna upp! Jag grät hela vägen till veterinären och hela vägen hem och hela natten. Jag kommer aldrig glömma den bilden framför mig när han somnade in.
Jag blir så ledsen när jag tänker på det 

#4 Usch, vad hemskt :'(
Paulina Borg

#5 Jaa :(
Låter som en mycket tragisk händelse. Det är inte respektlöst att skaffa en ny ibland hjälper det att bearbeta sorgen bättre. Men rädslan över att man köper en ny kanin med massa problem finns ju och det är oftast det man är rädd för.

Klart att du ska skaffa en ny kanin och känner du att du vill göra det nu och har hittat nån lämplig som du vill ha så ska du så klart köpa den.
Min allra första kanin var vi tvugna att avliva för snart 3 år sedan :( Jag blev så himla ledsen och dagen efter åkte vi och titta på en ny kanin. Jag kan säga att för mig hjälpte det att skaffa en ny kanin. Jag glömmer aldrig Nicke (R.I.P) men Mika som vi köpte hjälpte mig igenom sorgen, jag hade någon att gråta ut hos och någon som bara var där för mig. Idag har jag och Mika ett jättestarkt band, nog för att vi fick gå igenom det tillsammans och jag blev bättre tack vare henne :)
Så jag tycker definitivt inte att det är respektlöst! Jag kände också så först men även om man skaffar en söt liten ny kaninunge så glömmer man inte sin avlidne kanin. Inte om den verkligen har betytt något :)