Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 5272 ggr
Praefatio
0

Müsli

Köpte med mig 1 kg ekologisk müsli igår. Den består enbart av korn, vete, råg och havre. Osötad, utan tillsatser. Amadeus fick en matsked tillsammans med sin matsked pellets idag, och marsvinen fick också smaka. Alla tre fullkomligen älskade det, och jag gillar förstås att ge djuren ekologisk mat som jag dessutom vet vad den innehåller.

Antar att det är okej att ge denna müsli i så små doser som godis, men går det att ge istället för pellets och inte bara som komplement? I övrigt har han fri tillgång på fint hö, och får dagligen någon eller några former av frukt och grönt… och friskt vatten såklart!

Kickan90
0

Kaninen kan bli väldigt fet eller få en massa extra enerige, om du bara har kaninen som kel så hade jag bara gett detta som godis, mina kan få lite "godis" 1g i veckan.

Jag rekommenderar att ge pellets ½-1dl per dag (gäller dvv) samt fri tillgång till hö och vatten.
Samt lite grenar, frukt, morötter till kaninen.
Om man vill ge godis så kan man ge det 1g i veckan ex knäckebröd, torkat bröd, müsli, torkad majs m.m

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Praefatio
0

Jo, han är bara en kelkanin och har inga planer på att tävla eller liknande. Då får han müsli som godis ibland :) Ska han verkligen ha så mycket pellets? Tycker att jag läser olika varje dag överallt, speciellt vad gäller ju dvv.

Grenar har han, och de gnager han på. Han har fått morot, banan, gurka och äpple, och grävde ner alltsammans i sin toalettlåda :P Han visar väldigt tydligt när han inte gillar något. Dessutom har han fått smaka en halv körsbärstomat som han slukade med god aptit, broccoli som han älskar och därför får lite varje dag, paprika, persilja, något blad savoykål, en kvist basilika och lite annat smått och gott. Inte allt på en gång, förstås, utan lite utav något varje dag.

Dessutom har han fått gnagarstång, vilket jag ju vet är rena skiten egentligen men det gäller en stång i veckan och han älskar det. Min dvärghermelin fick fri tillgång på gnagarstång (och gnagarblandning…) och levde i nästan 15 år så jag tror inte att det gör så mycket, speciellt inte med tanke på att de lever samma liv, dvs som helt lösgående i lägenheten.

Gud vad jag babblar. :)

Zvintos
0

½-1dl pellets är väldigt individuellt.
Min hane får ½dl, men det är av rabbit royale som väger mycket mindre än vanlig pellets.

Hur mycket är väldigt individuellt.
Man behöver inte ge mer än kaninen behöver för att hålla hullet, vilket har varit allt mellan 1 matsked upp till 1dl på mina dvärgvädurar lite beroende på ålder och annat.

En ren sällskapskanin behöver sällan särskilt mycket, jämfört med ex aktiva hoppkaniner, avelskaniner osv.

Att ge istället för pelletsen skulle jag nog skippa, utan istället ge som lite gott godis ibland.

Kickan90
0

Du kan ju göra som du gör nu, men håll koll på vikten då dvv kan ha det lättare att lägga på sig än en hermelin.

allt som klassas som godis ex knäckebröd, gnagarstång, frukt m.m ger jag 1g i veckan skulle jag ge dom det 2g i veckan drar jag ner på pelletsen.

mina får ½dl/dag sen får de morötter, fritillgång till hö och vatten.

Det som räknas som godis är godis om man säger så, om du äter torkad frukt för att det är nyttigare är det ändå inte särskillt nyttigt om du förstår. Så därför ha koll på vikten på din dvv =)

Medarbetare på

Praefatio
0

Måste passa på att fråga hur farligt det är med övervikt för en kelkanin. Att aktiva kaniner måste hållas i trim förstår jag såklart. Amadeus har alldeles lagom hull så det här är bara en fundering, vill bara göra detta klart för alla :) Men på vilket sätt påverkar det kaninen negativt att vara lite överviktig? Nu pratar jag inte om några extrema vikter utan… ptja, motsvarande att man är lite mullig som människa liksom. Att man som 165 cm kvinna väger 75-80 kg (inte 150 liksom) och inte 65 kg är ju faktiskt inte speciellt allvarligt ur rent medicinsk synpunkt, om man inte har för mycket fett i blodomloppet. Gäller detsamma kaniner? I så fall så tänker jag mig att man inte behöver vara speciellt restriktiv med sockerlåga grönsaker utan kan ge det varje dag utan problem, och ge söta frukter och t.ex. müsli ett par gånger i veckan.

Jag ska fortsätta ge 1-2 msk pellets och se om han håller sig fin på det. Hö äter han ju som han ska.

Praefatio
0

Puttar för frågan om fetma!

Kickan90
0

en kanin som har övervikt, blir slöare och livslängden kortas precis som hos människor.

att avsiktigt göra sin kanin fet tycker jag är djurplågeri. dock säger jag inte att du kommer göra det. Men en kanin kan ju inte må bra utav att väga för mycket. De blir ju svårare för dom att skutta fram om en mage är i vägen.

är inte så bra på detta med fetma men det är ju inget man vill att varken en människa eller kanin ska ha.

Medarbetare på

Praefatio
0

Nej, herregud, jag har inte planerat att låta honom gå upp i vikt, självklart inte :) Min förra kanin var i lagom hull hela tiden och det funkar ju med djur som det gör med människor, att håller man sig aktiv så kan man äta godis i måttliga mängder. Amadeus är ju lösgående i lägenheten och har gått från att vara väldigt stillasittande den första veckan till att hoppa runt mer och undersöka så nu rör han ordentligt på sig vilket känns bra.

Kickan90
0

#8 jag trodde inte att du skulle göra de med flit ^^
visst kan han äta godis, det gör ju mina ;)
men man får ju hålla koll på magen/hakan så att de inte får en hakpåse för den kan bli lite svårt att bli av med sen.

han verkar ju vara bra aktivt nu, kanske gått ner lite i vikt om han är mer aktiv. men de är ju bara bra att han har fått energi =)

Medarbetare på