Foderfrågor
1. Har en gotlandskaninsom väger ca 3kg, hur mycket pellets ska han ha?
2. Hur mycket ska en dräktig/digivande hona ha?
3. Hur mycket ska man ge till en dvv/dvv-korsning?
4. Kan kaniner smalna av när dom fäller?
5. Vilken pelletssort är att rekomendera? Och var köper man den?
Ändrade texten så att de blir enklare att läsa, tänk på att inte skriva hela texten i kursiv och fet text. /Medarbetare sstorm
1. Jag tror att ca en halv till 1 dl pellets per dag skulle vara rimligt.
2. En dräktig hona skall ha lika mycket som en vanlig kanin, dock skall man öka fodergivan till honan när ungarna är födda. Öka med ca en halv till en dl pellets per dag beroende på hur tunn honan blivit efter födseln.
3. Ca en halv dl pellets per dag.
4. Är inte säker på svaret på frågan, men jag tror det är vanligt att kaniner ibland blir i sämre kondition under fällning.
5. Själv använder jag Svenska Foders Kanin&Marsvins pellets som är mycket bra. Andra sorter som är bra är Carrier, Stampe, Mästers och Rabbit Royal t.ex. Kanin&Marsvin köper jag på en byggfirma där de säljer djurfoder.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
1 kanske 1/4-1/2 dl
2 kan jag inte svara på
3 en halv dl tycker jag är för mycket, ca 1/4 dl är bättre men det beror också på hur mycket den rör sig, om den få ett bra hö, mycket grönsaker osv
4 jag vet faktiskt inte, isådana fall är de inte så mycket, jag har aldrig märkt något på mina kaniner
5 jag använder lottie men ska byta till selective rabbit som är en bra men dyr pellets. Andra sorter är stampe, carrier, rabbit royal, edel etc. Det viktigaste är att du undviker gnagarblandningar
Som Emmla säger så beror pelletsmängden mycket på om kaninen motioneras mycket, hur bra ämnesomsättning den har/hur hullet ser ut och hur bra höet du ger är.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Tack för svar! Ska forska lite i det där med foder. Är inte riktigt nöjd med det jag har nu. Mina kaniner är aktiva. Alla hoppar. Men nu under vintern kommer dom ha en viloperiod 
Men vill gärna ha tips? om bra foder till aktiva kaniner 
#4 Hoppkaniner behöver definitivt mer i underhåll än en vanlig kelkanin, så du kan gott ge mängden jag rekommenderade i mitt första inlägg, så länge de håller sig i hull på det och inte blir för tjocka.
Tänkte byta till carrier. Är det bra? Har läst lite om det och så.

#7 Jag gav carrier då jag avlade lejonhuvad dvv. fungerade ok, det är inte ett fantastiskt foder men det fungerar. Ger det inte längre.
Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu