Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 3348 ggr
rahl
0

Frigående innekaniner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte fråga er om ni har t.ex. en hund samtidigt som ni har en frigående kanin. vår hundar är vana med kaninen och biter inte i han, jagar inte han (trots att vi har en tax) men problemet kan vara själva han, alltså han har försökt rida på hundar innan.. därför bor han i ett stort Hage som är alltid öppet när vi är hemma. men jag ville ge honom lite mer frihet men jag vet inte om jag vågar…

Vad skulle ni ha gjort?

Onslow
0

Jag skulle absolut inte göra det! Blir hunden minsta irriterad på kaninen har du ingen kanin mer. Och du vet inte vad även den snällaste hund kan göra mot en liten kanin.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Westham
0

Personligen skulle jag inte våga. Anledningen att kaninen gör som den gör är att sätta rangordningen i kolonin. Då inte hundar är kolonidjur utan flockdjur kan konflikt uppstå med blodigt slut tyvärr..

Det kan vara en lite sak som människor inte ens märker av som gör att hunden gör ett utfall med kaninen. Du som flock ledare (till hunden) måste sätta gränsen om vart och hur hunden ska bete sig. Den kommer aldrig att komma under kaninen i flockrang. därav bråk som kan hända.

Sen är det alltid olika individer ibland funkar det ibland inte.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

rahl
0

#1 ja det kan vet man men kaninen är lös även om jag är inte hela tiden i samma rum. jag kan gå och bada och alla är lösa. sen vet jag många som har så och allt är okej

Workingdog
0

Vad gör hunden när han rider på den? Jag har hundar och kanin, en halvt frigående och mina hundar skiter totalt i kaninen, dom kan lukta sen bryr dom sig inte, kaninerna har gått över dom, suttit på dom och allt, dom har knappast kollat upp.. Så det beror väl på hur hunden reagerar på att kaninen rider på honom/henne. Hundar pratar inte kaninspråk och kanske inte fattar vad kaninen gör. Hunden kanske fräser ifrån eller morrar, men pröva att ha under uppsikt och kolla hur det går. Pröva en vecka under uppsikt. Se hur hunden reagerar när kaniner rider osv.. :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

rahl
0

När han rider så vänder de sig men aldrig har morrat eller bittit i han på grund av det. ofta går de sin väg. men just precis man vet inte vad som kan hända om man är inte hemma, å ånda sidan jag är inte alltid i samma rum och kaninen är lös och inget händer.

jag har ha praktik i några få dagar nästa vecka så jag får testa helt enkel.

[Kaninlycka]
0

Jag tror ju inte att kaninen mår bra av att bli "kåt" på hunden/hundarna hela tiden heller. Nu är väl din Pepperkaka lite äldre tror jag, annars skulle jag ha rekommenderat kastrering.

Men din vän bor ju redan stort så jag tycker inte du behöver ändra på det bara för att. Glad

rahl
0

Ja precis han är för gammal för att ta den risken…

Du vet säker själv har man ordnat ett större hem så vill man göra det ännu bättre :) sen kommer han inte att vara lös - om jag inte tar bort Hage - nu på 5 veckor. först 3 veckors praktik, sen 2 veckors jobb och jag blir inte mycket hemma :(

spiritedaway
0

Jag tycker inte man ska chansa när det gäller sånt. Kaninen har en stor Hage och får vara utanför hagen när ni är hemma. Jag tror det räcker gott och väl.

Min ena kanin vill vara ute mycket, men jag märkte att han blev väldigt stressad av att alltid vara lös i lägenheten. Han mår mycket bättre av att ha sitt hem att smita in till. 

Så större är inte alltid bättre.

rahl
0

nej men min kanin är väligt glad när han kommer ut, det gillar han mer än att sitta i sin hage

spiritedaway
0

#9 det blir min lilla kille också. Dock blev han stressad av att alltid vara ute i lägenheten.

rahl
0

nej då har inga sådana problem pepparkaka med. men det handlar om individen

rahl
0

rahl
0

rahl
0

..

[Kaninlycka]
0

#7 Vi tänker lika där. Ju större desto bättre! Glad

spiritedaway
0

#11 Okej så bra. Men tror ändå du inte behöver känna att du måste låta kaninen vara ute hela tiden. Kaninen har det lyxigare än dom flesta bara genom den där hagen och att den får vara ute hela tiden du är hemma :)

rahl
0

nya bilder, pepparkaka är 100% frigående just nu även om vi är inte hemma

rahl
0

…..

rahl
0

….

rahl
0

rahl
0

….

rahl
0

och Sherry som alltid är framme och tittar vad Pepparkaka får

muffin-asta
0

vår "lilla" hund Axel på 43 kg ligger ofta inne hos små djuren.Muffin är fri gående & bara nosar på honom. Axel ligger mitt i rummet & bara njuter. Gnager på en av hennes pinnar. Bilder finns i kameran

EvelinaS-L
0

Va bra att det går bra :)!

_Kram Evelina
_