Gimzan sjuk?
Hejsan,. Jag är lite orolig för Gizmo, hon är inte riktigt sig själv.. Hon har inte ätit upp maten som hon fick i morse, varken morötterna, äpplena eller pelletsen. Hon ligger mest still i buren och rör sig nästan inte alls. Hon har inte ens varit ute i utehagen, där är hon i vanliga fall nästan hela tiden.
Jag har funderat på om det skulle kunna vara så att hon druckit för lite, och därför tappat aptiten. Men eftersom det är plusgrader ute så har hon ju haft tillgång till vatten hela dagen och natten så det borde inte vara det.. Någon som har ngt tips? på vad det kan vara för fel, eller är det bara att vänta och se om hon repar sig?
Hum ;o Avakta någon dag, sen kan du ju ringa till vetrinären.

Jag säger percis som myriis, men om hon inte har ätit imorgon så bör du ringa en veterinär. Det är ju inte bra om kaniners magar inte får något att jobba med (det kanske du vet).
Har hon bajsat? Är magen uppsvälld?

Åh, äntligen lite svar! Jag har suttit och varit orolig och uppdaterat och uppdaterat.
Hon har iaf ätit hö inatt, eftersom det var slut imorse. Uppfödaren tipsade om att lite Motion kunde sätta igång aptiten igen så jag tog ut Gimzan på en liten lugn promenad i ca tio minuter. Då kissade hon iaf och verkade någorlunda pigg. Men såfort jag släppte tillbaka henne i buren igen la hon sig ned på sidan i ett hörn av buren och där har hon legat ett bra tag. Gizmo är ju väldigt tjurig i buren i vanliga fall och tycker inte om när man är där och grejar. Men idag brydde hon sig inte alls när jag bytte vatten osv.
Jag ska gå ut nu på direkten och känna om hennes mage är uppsvälld.

Hur gammal är Gimzan? Har honorna några såna där perioder, typ tonårsperioder? Kan det vara nåt sånt? Men dom brukar ju äta då iaf.. Hoppas att det ordnar upp sig! Har hon bajsat?

Hon är lite över ett år så tonårsperioden borde vara över.. och jag har aldrig hört talas om att dem tappar aptiten när de är i tonåren:/
Jag är inte 100 på att hon har bajsat eftersom det fanns lite bajs i lådan sen igår och jag vet inte om det har blivit mer..

Då är det ju inte det heller, alltså tonårsperiod.. Och som sagt, mina har då ätit hela tiden..
Om hon inte ätit blir det ju inte mycket bajs heller…..
Håller tummarna för lilla söta Gimzan! Det är nog bara nåt tillfälligt ska du se! =) Har du inget extra gott du kan gå ut o locka henne med? Banan eller nåt? ;) Och har hon ätit hö, så ska det ju inte vara nån fara eller hur?

Nu börjar jag bli riktigt orolig.
Jag gick nyss ut till henne och när jag kom låg hon med halva kroppen innuti buren och huvudet och frambenen en bit ut på språngbrädan. Jag ropade hennes namn och smackade lite med tungan när jag kom och i vanliga fall brukar Gizmo hoppa upp och börja springa fram och tillbaka i buren när man kommer, hon springer också ofta ut i hagen för att kunna hälsa på en. Men nu rörde hon sig knappt när jag kom. Inte förräns jag öppnade burdörren reagerade hon, då kröp hon ihop lite mer och satte sig som en boll.
Jag kände på hennes mage och den verkade inte uppsvälld.
Fy vad orolig jag är nu!!

Hon kanske bara är sur för att hon inte fått flytta in till Albin! 

#7: Nja, uppfödaren sa att jag skulle ta bort all mat förutom pellets och hö så jag ska nog inte ge henne något annat. Och jag tror ändå inte det är någon idé eftersom hennes favoritfrukt är äpple och det har hon inte rört på hela dagen.

Oj det låter ju inte kul.. ursäkta mitt "skämt" här ovanför.. Då hade jag inte läst det sista du skrev.. min dator hakar upp sig.. så blev sittandes med det där en stund.. förlåt..
Hoppas nån med mer erfarenhet kan hjälpa dig!!!!

Vad kan det vara tro???? 

#11: Ingen fara Hopi :) Det kanske är så det är ;)
Nej men jag få avvakta tills imorgon och hoppas hoppas hoppas på att det blir bättre!

Jag håller då tummarna ska du veta! Är så hemskt när man ska oroa sig för sina djur.. Finns inget värre.. Kram på dig!!

Matilda_91: Har du kollat i Gimzans mun? En av mina kaninhanar blev sådan han med, han åt inget och var väldigt slö. Jag kollade i hans mun och då var det en bit av en tand som gått av och biten satt kvar på tanden och irriterade. Det måste gjort ont för honom att tugga. Jag plockade bort tandbiten för den satt så löst…. Nästa dag började han äta som vanligt igen och blev mycket piggare! Så mitt tips? är - Kolla Gimzans mun! Hoppas hon blir bättre snart :)
Mvh///Carro

Hur går det med Gizmo?
Hon kan vara brunstig ? När honor är brunstiga brukar dom inte äta ..

Nu såhär på kvällen är Gizmo lite piggare :) Hoppas det blir bättre imorrn
#17: Ja, en kompis till mamma som har hållt på en del med kaniner sa att det kunde vara ett tecken på att hon har ungar i magen :S
Albin har ju varit lös några gånger och då har det bara varit kompostgaller mellan Gizmo och Albin, så det kan ju ha hänt någonting…
När dom har ungar i magen brukar de äta som hästar.
Det är vid skendräktighet/brunst som de inte äter.
Om det skulle bero på brunst så är det ju lätt att kolla upp. Har du känt igenom hela kaninen?

Idag är Gimzan lika pigg som förut. Så det måste berott på att hon är brunstig. Knäppistjejen, vad hon skrämde mig!

Vad skönt att hon är pigg igen!!! 
Mvh//Carro
Matilda: Lär dig att kolla hur hon ser ut där nere då hon är brunstig så behöver du inte oroa dig nästa gång om hon blir likadan :)

Vad skönt att allt är bra med Gizmo!

Åh, vad skönt att höra att hon är sig själv igen!!! puh!

Elina: Jo jag såg faktiskt för någon dag sen att hon var röd óch lite svullen där nere men jag hade ingen aning om att honorna tappar aptiten och blir så här slöa när de brunstar..
Ja jag är otroligt lättad nu :D
När honan är rödlila där nere är dom ordentligt brunstiga, när dom är så brunstiga som mest, ska man passa på att sätta ihop den med en hane om man planerar kull ^^

Roligt att hon är pigilin igen

Tribe: Hur ofta brunstar honorna på våren, så att man kan para dom?

Gud vad skönt Matilda! :)
#29 har för mig att det är 2 gånger… fast det är väl på hundar… xD undrar om kaniner har samma…. hmm… vet inte…
Kaniner, brunstar inte dem några dar i månaden, eller har jag helt fel nu? x)
Hur ofta brunstar honorna på våren, så att man kan para dom?
När vårkänslorna träder fram blir de brunstiga, vissa brunstar nån dag och vissa upp till en vecka. En hona kan bli brunstig genom att sitta i en bur med bara galler emellan med en hane vilket jag rekomenderar innan man sätter ihop dom .