Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 926 ggr
Jojsan
0

Livshot??

Min kanin har en bajsklump vid "skithålet". ganska stor (diametern på den är ca 3 cm). Eftersom hon bor ute och det är kallt så har den frusit fast i hennes hår och jag får inte bort den. Gråter snälla hjälp mig vad ska jag göra? fara till veterinären? klippa bort den och riskera att klippa fel…?

har någon något bra förslag så hjälp mig!!! Gråter

Noa-Nisse
0

sitter den bara i pälsen? för isf kan du ju försöka klippa om hon inte är allt för sprallig!? men om den sitter lite inne så kanske du ska åka till en Vet! :O

Medarbetare på Hundar.ifokus

myriis
0

Hum. Tror inte det är någon livsfara. Det kanske bara var lite "löst" och fastnade därför i pälsen =). Försök "pilla" bort den eller klippa om du känner dig tillräckligt säker. Beter hon sig konstigt/ser trött ut eller visar tecken på att något är fel kan du ta henne till vetrinären. Annars kanske du kan ringa och fråga något vet. ?

Matilda_91
0

Sådär hade Gizmo i början, hon blev antagligen lite lös i magen eftersom allt var så nytt. Jag fick rådet av uppfödaren att försöka att klippa bort det och jag både klippte och pillade och det gick bra. Händer det på sommaren kan man skölja rumpan i lite ljummet vatten så löses bajset upp sig men det kan man inte göra på vintern.

myriis
0

#3: Liknande hände med min Roxy, men främst för att hon var ganska ung när hon köptes..

Jojsan
0

#1 Hon är jättesprallig…

#2 ok.. men om jag inte får bort klumpen kan det vara en livsfara att till exempel om det stoppar utgången för pisset och skiten?

#3 jag är rädd att klippa  fel… jag känner mig inte så säker… Men skulle det vara dyrt att åka till veterinären och få bort det? Hon är ju utekanin och då måste hon ju komma in.. blir det inte för varmt för henne då? och i bilen.. där blir det väl också för varmt eller..?

myriis
0

#5: Tror inte det blir för varmt i bilen =) Jag tävlar hoppning med mina kaniner och det blir ofta 1-2 timmar bilresa, men dem mår bra!

Clariiz
0

Jojsan; Kanske nite priset spelar så stor roll om det gäller att "rädda" kaninen. Eller? Själv kunde jag betala hur mkt som helst för att få ha mina bebisar så länge som möjligt hoss mej. Den största risken är väll att bajset kan förstoppa kaninen. Försök pilla och dra, klippa endast försiktigt. Du kan också ta varmvatten men ENDAST PÅ BAJSKLUTTEN! det får inte nudda pälsen utan bara bajset. ett tips? är att ta kokhet vatten på en liten tops och dra över sedan pilla. BARA DU INTE NUDDAR PÄLSEN!!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Ja, försök pilla eller klippa bort den. Det är nog ingen fara ska du se :)

Jojsan
0

#6 bra att det inte blir för varmt i bilen men skulle det kanske bli för varmt inne hos veterinärerna..? då måste hon ju vara inne länge…

#7 nej de är klart att priset inte spelar nån roll ifall det skulle vara så att ja måste "rädda" kaninen. men ja bara undrade hur mycket det skulle kosta ifall man måste åka till veterinären. inget vatten på pälsen för att det kan frysa eller..? eller är de av någon annan anledning man absolut inte ska ha blött på pälsen..?

Muumintrollan
0

Lycka till med "Niinen" och "rumpestumpen". Kanske det går lättare om man är två när man gör rent….en håller kaninen ordentligt och en rengör. Annars tveka inte ! åk till veterinär eller nån som kan hjälpa dig. Tror inte det kostar många kronor att få hjälp med en sån sak…men vet inte.

Jojsan
0

ok, :) aa, min kompis ska hjälpa mig :)

KajsaM
0

Vad bra att din kompis hjälper dig :)

Jojsan
0

japp :D

Clariiz
0

Jo pälsen kan ju frysa och när det blir kallt så fryser ju kaninen å blir bara kallare å kallare åså. man vill ju inte duscha sedan stå rakt naken ute mitt i vinter i snön å allt. ingen hitt precis :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jojsan
0

ne usch så kallt de skulle bli brrr ;)

Tina-A
0

Jag tycker att det var ett bra förslag att använda en tops och försöka "lösa upp" bajset! Berätta hur det går! Det är nog bäst om ni är iaf 2 st som hjälps åt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jojsan
0

jo, de va nog ett bra förslag… ska nog pröva de… shadow.b ska nog hjälpa mig… :P

KajsaM
0

#17 Känner ni varann? =)

Jojsan
0

japp :P vi bor i princip grannar varannan vecka :P

lät lite konstigt men "shadow.b" bor på ett annat ställe varannan vecka… xD

KajsaM
0

#19 Hahaaa ;D

Jojsan
0

:P :D

KajsaM
0

Skrattande När ska ni göra det?

Jojsan
0

ngn gång när vi har tid… typ på onsdag.. hoppas ja iaf…

vi har träning imorn så…

Clariiz
0

oki hoppas det funkar med mitt tips? :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jojsan
0

ja å min kompis var ute ida å försökte få bort "klumpen"…

Vi fick bort en del av den men inte allt,.. :( Den var av is och ja försökte klippa lite försiktigt  och ja tog med en topz och varmt vatten… men det var jättesvårt.. vi försökte i typ en timma å ändå likades vi inte få bort allt… :(

Tror ni det skulle göra ngt ifall det är kvar till sommaren? (har inga planer på att låta den sitta kvar men tänkte bara ifall ngn vet…)

myriis
0

#25: Du borde nog inte väntat så länge innan du började försöka ta bort den. Kaninen kommer verkligen inte trivas att ha den kvar till sommaren!

KajsaM
0

#25 Försök ta kort?

Jojsan
0

#26 men såg den nyligen… men ska inte vänta till sommaren.. 

#27 kan va lite svårt… men kanske prövar…

KajsaM
0

Ja pröva :)

bRat-Bags
0

Hej allihopa :D Jag har ingen kanin och är ny på området men kan man inte ta in henne och sätta rumpan i varmt vatten en stund och sedan "torka bort" det ingrodda med frottehandduk och sedan låta henne vara inne tills hon torkat och sedan släppa ut henne igen?

Linus_sotis
0

*putt*

bRat-Bags
0

vad är det här "*putt*" för nått? fattar nada XS

SannaHolmgren
0

Detta problemet hade jag förra vintern. Min ena hanne fick en tjock frusen kladd under svansen, Jag tog in och löste upp bajset med ljummet vatten, använde en Svamp? och "duttade" och drog bort eftersom. Det blev både blött och kletigt, men kaninen blev ren och sen fick han torka inomhus några timmar. Sen ut igen med mycket halm i buren. Inga problem med honom fast han åkte ut i 15 minus. Nytvättad men ordentligt torr!!

SaraB
0

Det problemet hade min kanin, som gick bort i början av året. Håll kaninen i famnen och dutta med ett blött papper. När det inte lossnar mer på det viset kan du klippa, man ser bättre nu. Glöm inte att torka kaninen noga efteråt. :)

Hopi
0

#32; "putt" = man vill få fram en länk som man tycker är viktig! Ju längre bak en länk hamnar, ju lättare glöms den bort, därför kan den "puttas" fram! =)

Clariiz
0

Skulle nite ta in kaninen om den vart inne. Dels om du tar in den kan du få en värme chock, sedan för frysa sej när den kommer ut gen.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jojsan
0

ja skulle aldrig ta in henne.. ja skulle inte vilja riskera värmechock å frysa…

men ja å min kompis fick bort lite av den för nån dag sen, men allt gick ej bort… men ja kollade idag å då va nästan allt borta :) de hade farit bort av sig själv! :D (fast inte allt men lite kvar bara)

Clariiz
0

vilken tur :) ta lite toa apper och förök dra/knapra loss resten! :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Shadow.B
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det ända broblemet nu e att jag e hos pappa (inte i närheten av Jojsan) och att jag e sjuk och hostar..

Shadow.B
0

om jag måste hjälpa villsäga..

Shadow.B
0

var tvungen att stoppa ut en bild på Shadow =P

Shadow.B
0

hmm ingen har skrivit nått på 9 min.. hehe

Shadow.B
0

oj 10*

KajsaM
0

Okej, men bor Shadow hos din mamma eller pappa? :)

Clariiz
0

Be föräldrarna om hjälp.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jojsan
0

#44 Shadow bor där Madde (shadow.b) bor :P hon tar med sig han till sin pappa å sen till sin mamma o.s.v.

#45 ja.. ja får nog göra så..

Clariiz
0

Det kan vara ganska smart..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Shadow.B
0

hehe han har 2 hus =P

Shadow.B
0

men han gillar ej bilen för då måste han ju sitta i transportburen i 30 min.. det e ganska långt..

Chessan
0

Du aknske ska ta in henne där det är plus, det behöver ju inte vara så mycket mer än det för att isen ska smälta och då klarar hon nog temperaturskinallden. och ta lite vatten och försök få bort det genom att tvätta. se bara till att hon är helt torr

myriis
0

Det är nog ingen fara att ta in henne. Min dvärgvädur tog jag in när det var 5 minus till 20 plus. Hon klarade det galant och hon har även alldeles för tjock päls (tjockare än den ska vara). Men hon var bara inne i 20 minuter

Bunny_Tina
0

försök att klippa bort det och se vad som händer men om du är osäker så åk till vetrinären!! sen får du hålla koll på att det inte kommer mer i lika stor mängd för det är inte bra! skall inte göra dig orlig men min kanin hade jätte problem med det men jag fick medecin hos vetrinären.. lycka till!

Jojsan
0

#50 jag har hört att ifall man tar in en utekanin så när de kommer in så märker de att det är ovanligt varmt och kaninen börjar automatisk att börja fälla. Den kommer fortsätta fälla när den kommer ut och då blir det för kallt för den… Jag har hört det och vill inte ta några risker…

Clariiz
0

Kaninen kan både drabbas av värme chock samt för frysa.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Shadow.B
0

Nu har hon löst det i alla fall men det var ett tag sen :P

BShadowB2
0

hehe *putt*

BShadowB2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

oj juste behövet ej putta hehe..

Jojsan
0

japp, fick bort det… :P

bRat-Bags
0

#35 ahaaa, tack :P