Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 713 ggr
Roobyn
0

Onödigt

Hej allihopa!!!
Det här kanske är fel sida att ta upp den här punkten på (elr inte) men i alla fall…
Jag tycker att det är ohyggligt elakt att folk slaktar djur bara för att vi ska få mat som passar oss!!!
Så jag har börjat fundera på att bli vegetarian…
Är det någon annan som känner samma sak???

myriis
0

Är med dig ;)

bRat-Bags
0

Har inte bestämt mig än, har blivit betydligt mindre kött på senare tiden… Just för att jag tänker på djuren och, behöver jag verkligen det här? Men samtidigt, det är naturligt att äta kött och lider inte djuren så borde det väl inte skada. Svår fråga som lätt upprör.

Hopi
0

Har varit vegan i mer än 15 år. Älskar djur allt för mycket för att äta dom! Flört Det finns ju sååå mycket annat att äta! Så det är inga problem! =)

Tina-A
0

Det här är helt rätt sida :) Vi har haft flera disskusioner om det här ämnet. Det är så roligt att det finns så många olika åsikter i det här ämnet.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

huldisen
0

Blev vegitarian idag ;)

Det är 3 gången här ;) Men sist jag var det då blev jag sjuk och fick influensa och magsjuka och då gick jag ner så mycket så jag var tvungen att  börja om att äta kött.

Clariiz
0

Har vart vegtarin förut, provade en vecka. Jag tycker man känner sej fräsch. Jag älskar kyckling det bästa :D Men ska nog bli vegitarian från å med i morrn tror jag. prova ett tag igen! :D ska ju till thailand snart, då ska jag börja äta tills dess. dom har bara äcklig veg. mat i skolan hmm.. svårt :P

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

twinnie
0

Har alltid ätit kött och kommer alltid att göra det. Det enda som skulle kännas äckligt skulle var att äta ett djur som jag känner.

Clariiz
0

mm det är äckligt

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

bRat-Bags
0

Man kanske skulle bli vegetarian iallafall… Vegan är nog att ta i för min del… Några bra tips? på böcker/hemsidor på "vägen till att bli vegetarian"? :P Vill ju inte svimma pga att jag missar något speciellt, eller bli sjuk som huldisen! Tipsa gärna, man kan ju iallafall skära ner mer på köttet för var vecka som går.

Det viktigaste tycker jag är inte om man äter kött eller inte utan att om man gör det bör man köpa sånt kött där man vet att djuren fått så bra behandling som möjligt!

Sen ska jag erkänna att jag inte alltid gör det själv då jag bor hemma och mina föräldrar står för matinköpen, men är jag med försöker jag påverka, som att östersjö torsk m.m. bör de undvika, sen vet man ju hur inbitna ens föräldrar är i sina vanor ibland :P Det är ju bara att se till en själv *ler*

Melle_bus
0

Skulle också vilja bli det fast jag tycker för mycket om kött i alla de former.

Jag har svårt att tänka mig att det köttet jag köper i affären har varit ett livs levande djur. För mig är det samma sak som att köpa frukt eller någon annan vara.

Hade däremot inte kunnat slakta och äta från egen gård om jag vet vem som ligger på tallriken.

Däremot försöker jag köpa kött som kommer från en lokalt charkuteri där jag vet att djuren kommer från gårdar i närheten.

susanne-s
0

Skulle aldrig kunna bli vegeterian!
Tror du köttet lider? Blir djuren väl hanterade i livet så vad spelar det då för roll vad som händer med kroppen när den är död…
Hellre äter jag upp mina får tex, som jag vet haft ett bra liv än äter importerat kött där djuren med all sannolikhet mått dåligt både i sitt liv och på slakteriet.!
Min åsikt.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Noa-Nisse
0

#11.. håller med dig ! :/

Medarbetare på Hundar.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
bRat-Bags
0

#11 Jo, är man uppfödd på gård så bryr man sig kanske inte, men skulle du äta din egen kanin när den dör bara för att den haft det bra? Det skulle inte jag….Mina rådisar alltså, har ju ingen "Nin". :P

Noa-Nisse
0

#14.. nää eftersom jag inte föder upp kaninerför att äta dem och jag bara har EN så skulle jag inte göra det..

Men OM jag hade haft en uppfödning för att äta kaninerna så hade man hellre ätigt sin egen än att importera från utlandet.

för om man har uppfödning så har man många kaniner och man kan/hinner inte fästa sig vid dom, så jag tror inte det är något problem då… det är inte som man är känslokall…………

Medarbetare på Hundar.ifokus

ebbaa
0

Jag prövade vara vegetarian EN dag ;) jag kan/får inte bli vegetarian, det blir för mkt jobb säger mamma och pappa, förresten älskar jag kött ;)

Hopi
0

Ett tips? till er som funderar på att bli veggisar! Flört När man ändrar sin kost från kött till vegetariskt, så är det viktigaste att komma ihåg; När ni tar bort köttet, så ska det BYTAS UT mot tex tofu, linser, bönor, ärtor, soja-kött osv. För tar man bara BORT kött utan att ersätta det med nåt annat protein-rikt.. DÅ blir man nog sjuk.. För det är en viktig byggsten för kroppen, med protein!!

Kan tala om att det finns massor av jättegoooda saker som är helt veganska tex vispbar sojagrädde (Så jag kan faktiskt göra egna semlor! mums!!! ), soja-yoghurt, soja-glass, havre-glass, havre-grädde m.m. Räcka ut tungan 

tips? från en som varit/är vegan i över 15 år. ;)

Clariiz
0

Jag tycker veg. mat är precis lika god som vanlig mat :) Man känner sej bara frächare :) Dock gick jag ner lite i vikt vilket inte var bra då jag redn är (och var även då) underviktig.. :P Men det är väldigt roligt! Ska nog starta från och med typ Lördag tror jag :) Sen kör vi 1 vecka.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Hopi
0

Det är ju jättegott med veg-mat! =) Idag blev det snabb-mat; spagetti och vegetarisk färssås-mix (Blå Band, bolognese). Jättegott!!! =)

Clariiz
0

mm vad mumsigt! Jag älskar corn i de flesta former! särskilt som kyckling!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

skit samma, orka vänta till lördag! Jag blir vegis nu! Har redan en veg i familjen så! :) har ju vart det flrut själv osså.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#21 Vad bra att en i din familj är det :)

Hopi
0

Clariiz; Vem i familjen är det? Om man får fråga.. ;)

Qorn kan inte jag äta för det innehåller äggvita.. Är allergisk mot det.. Men har hört att många gillar det! =)

Clariiz
0

det stavades visst med Q :P

Min storasyster är det. Har 2 ½ syskon :P.

Jag åt "tacos" till kvällsmat. Gurka, tomat, ost. och nått bröd. Jag vill inte bli vegan det är för mkt för mej men vegitarian är helt ok. Sen åt jag en bar, som innehåller ganska mkt fullkorn och lite frukt åsånt. as gott ;)

Älskar veg. mat! :P, qorn är för fantastiskt gott!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

För er som undrar är qorn en slags Svamp? som man kan göra till massor av olika saker, kycklig, köttfärs osv. Jätte gott :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Vad bra att din syrra är det :) Då kan ju ni vega er tillsammans ;)

Hopi
0

Det är nog inte så "bara" att bli vegan direkt heller, det är nog enklare att bli vegetarian, SEN kan man kanske bli vegan, om man vill och det känns rätt. =)

Det finns en sån där pulver-mix som man kan koka och ha till taco´s! Det blir som nån färs-röra, helt veganskt. Men jag tycker inte riktigt om smaken.. Kokar hellre av röda linser en röra att ha i taco´sen. Det blir godare, med bla curry i. Mums!

Clariiz
0

mm jummy! ;) Imorgon tror jag att jag ska äta qorn i form utav Kycklig.. Mums! :) Eller kanske wook.. Det är också gott. Ja! Qorn kyckling med wook grönsaker! MUMS!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Hehe, här får man massor av veg tips? :D Toppen!

Clariiz
0

Självklart ;)

Vill du ha fler tips? kontakta Clara xP

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Matilda_91
0

Jag tycker också om vegetarisk mat :) Vi äter ofta helt vegetariskt här i familjen, äter bara kött 2-3 gånger i veckan..

Vi är ett gäng som brukar hyra en stuga i fjällen (ungefär 20-30 pers) och flera av dem som vi bor med är vegetarianer. Alla känner varandra och vi har delat upp matlagningen så varje familj lagar mat en dag var. Eftersom det är många vegetarianer väljer dom flesta att laga mat helt utan kött så man slipper göra två olika sorters mat, och oj vad det sätter fart på magen! ;D

Pehpsii
0

Jag har varit vegetarian sen jag var tio. Go for it!

Bara du äter ägg, lite linser etc så att du får järn och zink så gör det inte så stor skillnad.

Vill ni ha recepttips så har jag tusentals (älskar att hitta på egna recept)

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

KajsaM
0

#31 Roligt :) Fast så är vi redan i våran stugby :D

Matilda_91
0

#33: Va? Jag förstår inte vad du menar? ;)

KajsaM
0

#34 Haha, När jag har stuga, det är som en liten stugby ;D Där är vi tillsamman och far och åker skoter, slalom osv. Hehe, skit samma :D

Aourora
0

KAN NOG GÄRNA ÄTA BÅDE VEGITARISKT OCH "VANLIGT/ANIMALISKT"

TKR ATT DET ÄR HELT NATURLIGT ATT MAN SLAKTAR DJUR FÖR ATT FÅ FÖDA. - MEN JAG TKR ATT DJUREN SKA HA ETT BRA LIV MEDAN DEM LEVER, OCH ATT DEM INTE SKA BEHÖVA UPPLEVA DET SOM OTÄCKT NÄR DEM AVLIVAS.(DET FINNS JU MER ELLER MINDRE OBEHAGLIGA METODER..)

DET ÄR MIN ÅSIKT…

KajsaM
0

#36 Vill bara säga att om du använder stora bokstäver kan det tolkas som du skriker :) Och det vill du väl inte att folk ska uppfatta dig som? :)

myriis
0

#36: För att ändra storleken kan du klicka på "caps lock" på sidan av tagnetbordet.

[Eichan]
0

Jag tycker att det är bra att vara vegitarian(alltså vi behöver ju egentligen inte äta kött), men det är ju något man bestämmer själv… Själv är jag vegitarian och det är väldigt lätt att vara det på min skola eftersom att vi bara får vegitariskt!!(och som dessutom är jätte god, jag går inte i en komunal skola så det är lixom inte komunen som bestämmer vad vi ska äta…)

Aourora
0

#37 och #38

haha, joo jag vet det :P HAHA

Hopi
0

Eichan; Vilken perfekt skola där det bara serveras vegetariskt!! hehe Då får ni säkert jättegod mat!!! Wow om man fick komma dit och äta!!! Räcka ut tungan

bRat-Bags
0

Eichan; verkligen, vart och vilken skola går du på?