När ska man kastrera?
Sitter och funderar på när jag ska kastrera min lilla plutt, då jag enbart ska ha honom som kelkanin.
När tycker ni att man ska kastrera honom?
Han är 10v.
vänta tills han minst 5 mån o testiklarna vandrat ner :)
Den åldern fick jag oxå. Kunde ev ta lite tidigare om kulorna vandrat ner & det kändes bra för vetten. Har en hona & har bokat en hane. Några korsnings ungar vill jag inte.
Fick rekommendation av vetrinären att minst 4 månader, eller när kulorna åkt ner.
Så den 11/10 ska min 4 månaders hane kastreras :)

det är olika frpn kanin till kanin när dom är könsmogna, du ser/märker när han är könsmogen då kan du kastrera han :)
#4: Fast nästan alla vetrinärer brukar ha en åldersgräns, eftersom det är såpass riskfyllt med narkos på unga kaniner.

#5 ja, men en kanin brukar ju oftas bli könsmogen och börja visa beteende vid 5 månaders ålder, tänkt om man inta har kolla på åldern kan man alltid tänka på det :)
Jo där har du en poäng, men min kaninhane blev könsmogen vid 3 månader.
Och om jag då valt att kastrera honom då, hade operationen varit mer riskfylld än om jag väntat.
När vet man att han är könsmogen? 

#7 ja hehe, men dom flesta har ju kolla på ålder på sina ninisar :)
#8: Antingen när en eller båda kulorna har åkt ner, och det känner du väl. Eller när han börjar skvätta eller ändra beteende till lite mer hanigt.
Så svårt att förklara med jag hoppas du fattar :)
#9: Jo, det får vi väll hoppas, men det finns ju dem som har hittekaniner.
# 0 Ska du kastrera Snow Dropp? :O
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Oj, förlåt, tog fel på användarnamnet..:$
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

#8 Det märker du, han kan börja kissa lite varsomhelst och sen bli galen och börja gräva mycket. För mig blev han en helt annan kanin! Då när jag märkte skillnaden kastrerade vi honom och då blev han likalugn som innan han var könsmogen :)
/Elvira :D