Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1627 ggr
[PinguLikesMusic]
0

Varför blev han såhär?

Hallå

Nu måste någon kunnig hjälpa mig lite.

Igår vid 8 städade jag min kanins, Enyos, bur. Då var han pigg och glad som vanligt. Han brukar få mat ungefär vid 10 när jag går och lägger mig, men igårkväll så gick jag inte och la mig fören 12 och han fick mat då. Men han totaldissade maten, vanliga fall hoppar han fram mot gallret och hoppar ut och runt mig tills han fått sin mat (Matgalen) och nu var ändå maten 2 timmar försenad. Jag blev förstås jätteorolig! Han hoppade ut ur buren, hoppade till min matta, la sig ner alltså jättekonstigt typ svankade med ryggen, sen upp igen och vände sig och la sig igen, sen upp igen och gick någon annanstans, som om han inte riktigt kunde slappna av. Han hoppade också upp i min säng och där såg det ut som han försökte kissa/bajsa men kunde inte och typ la sig konstigt. När jag bar upp honom kändes han lixom så "tung" asså svårt att förklara. JAg tog in honom i buren och han satte honom i hanns toalett, där satt han bara och stirrade…. Med sen la han sig ner, ställde sig upp några gånger kunde inte slappna av. Andades hela tiden väldigt snabbt.

Klockan 5 imorse vaknade jag igen, då satt han på sitt hus fortfarande flämtande. Ville åka till veterinären men mina föräldrar sa att vi skulle avvakta lite. Då bytte jag i toaletten så jag skulle kunna se om han bajsa. Han hade både bajsat och kissat efter 8 igår kväll då jag städat buren.

Så klockan 9 vaknade jag igen då hade han ätit,kissat och slutat flämta. nu halv 11 har han också bajsat.

Så vad var det som hände? Varför blev han såhär? Skulle bli väldigt glad om någon visste.

[PinguLikesMusic]
0

Jag vill jätte gärna vet

eamy
0

så blev min kanin också för typ 1 månad sen jag blev jätte rädd. men dagen där på var han pigg och så :P

Zekina
0

Har en hane som är precis sådär, fast hela tiden. Fast han kissar och bajsar bra, men får han inte sin mat den tiden jag brukar ge dom mat total dissar han den men jag brukar dock inte bry mig för att jag vet att han äter när jag lämnat stallet. Klart att man blir orolig de första gångerna sånt händer (eller när saker händer över huvudtaget) Men det är bara att lugna ner sig, tänka på att allt kommer att bli bra igen, avvakta under natten och så får man se från där om den blivit bättre eller sämre. Men det med andningen vet jag inte, kanske var han lite stressad över något?

[PinguLikesMusic]
0

Kan det vara för att han inte fått sin mat i tid. Fast han hade ju hö…

Valkyrie
0

Låter som förstoppning, håll koll och åk in om det händer igen!

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[vretenskaniner]
0

#5 men han har ju bajsat

[PinguLikesMusic]
0

Ja, men kan de ha gaser i magen typ?

PrinzeZz
0

tycker det låter lite som en lindrigare förstoppning han lyckades reda ut själv, håll ett extra öga på honom.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[PinguLikesMusic]
0

# 8 okej, men vet du vad som kan ha orsakat det?