Holländarteckning
Hej! Det är en sak jag inte riktigt fattat. Det är många som säljer kaniner med s.k. holländarteckning, men jag trodde det bara var godkänt på holländska kaniner. Annars räknas det om wienerteckning har jag iallafall hört. Kan andra kaniner ha holländarteckning?
Vänliga Hälsningar Lina
ja, andra raser kan ha holländar teckning 
men blir det kaninungar som ser ut att ha holländar teckning men har wiener i stammen så blir de ju wiener tecknade 
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
Ja, tyvärr skriver många "holländartecknad" om wienertecknade kaniner som påminner om holländare.
Holländarteckning ÄR dock godkänt på en del raser, exempelvis Dvärgvädur, Hermelin och Lejonhuvad kanin. Vet dock inte om det någonsin har ställts ut en med godkänt resultat. Finns några som jobbar på det.
Min dröm i framtiden är ett projekt för att få fram holländartecknad Dvärgvädur =)
Holländarteckningen är godkänt på samtliga raser där det i standarden står "godkänd i samtliga standardens färger och teckningar".
Så en dvärgvädur i äkta holländarteckning är alltså helt godkänt, liksom hermelin och lejonhuvad kanin.
Det räknas alltså inte som wienerteckning, då det är helt olika anlag som ger holländarteckning och wienerteckning.
En holländarteckning på annan ras är fortfarande holländarteckning, precis som wienerteckning som ser ut som holländarteckning fortfarande är vanlig wienerteckning. 
Tack så mycket för alla svar! :)
Vänliga Hälsningar Lina
Fortsättning på inlägg #3. Det är även likadant som att en holländare inte alltid behöver vara holländartecknad, utan lika gärna kan bli helsvart, med exempelvis en vit tass utan att för den sakens skull vara wienertecknad.
Hoppas du hänger med 
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!