Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2013 ggr
[h-malm]
0

3 mån och hakpåse?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla hona på 3 månader har börjat få en liten hakpåse! Är inte det lite väl tidigt?! Hon får lite minde än 1 dl pellets per dag+ grönsaker. Vad ska jag ändra på? Hon är ute varje dag, antingen i Hage, sele eller så hoppar hon. Vad ska jag göra för att hon inte ska bli överviktig?

På bilden är hon mindre än nu och har inte hakpåse! :)

[sstorm]
0

Då borde du dra ned mer på pelletsen, hakpåse tyder på att hon får i sig för mkt fett i förhållande till hur mkt hon rör sig

[h-malm]
0

okej, då får hon indre pellets idag ;)

[h-malm]
0

*mindre pellets idag( och framöver)

eamy
0

du kanske kan byta pellets, med mindre fett i :)

[Fruktiz]
0

är det farligt? med hakpåse?

LitenPyssling
0

Hakpåse finns i två varianter.

1. För mycket fett, därmed blir det en dubbelhaka som på oss människor.

2. Päls. Kolla igenom "påsen" så att det inte bara är päls, mina dvärgvädurar brukar få pälspåsar och då är det antingen bara att rycka bort pälsen försiktigt eller låta det vara.
Så med tanke på åldern och med tanke på att hon verkar röra sig ganska mycket och inte får för mycket pellets så känns det som om att det borde vara en pälspåse.

#5 Hakpåse är inte farlig, samma som för oss människor, dubbelhaka och det är absolut ignet farligt om det enbart är päls.

Sen kan honor, speciellt på vädurar, få hakpåse även om det inte är för mycket fett.
De blir bara en skinnpåse och ses hos näst intill alla vädurshonor, och jag tror inte att alla ger sina kaniner för mycket pellets.
Antingen är det enbart skinn, päls eller fett.

Om det är fettpåse, så dra inte ner hennes pellets på en gång. Kolla hennes vikt och om den är som den ska vara så ska du inte dra ner, hon ska inte bli underviktig - träna henne mer istället.
Om det är päls så är det bara att ta bort lite eller låta det vara.

Så att säga att det är pga fett är fel, det kan lika gärna vara päls eller enbart överflödigt skinn.
Kolla alltid hennes vikt innan något med pellets ändras, håller hon bra vikt så ska du inte ändra mängden, däremot kanske du kan byta till ett mer protein och vitamin innehållande pellets.

Som sagt får vädurshonor lätt hakpåse och detta är knappast alltid pga fett utan oftast är det faktiskt enbart päls.
Hon behöver med andra ord inte vara eller bli överviktig bara för att hon har eller börjar få en påse.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

coelho
0

Min dvärgväur har oxå en stoor hakpåse.. Men dock beror det inte på att hon får för mycket pellets o.s.v utan det är som #6 säger bara löst skin med päls på :P
Så jag håller med #6 kolla vikt och så innan du tar bort pelletsen.

Men annars, Vad använder du för pellets? Kanske är "för mycet" fett i pelletsen? :)

Kramar Emma! :)

Bloggar även om mina kaniner på:  http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P

Zvintos
0

Jag brukar bli tvungen att minska ner pelletsen på mina dvärgvädurar när de är runt 3-5 månader.
De klarar sig helt enkelt utmärkt då på mindre pellets och så hö såklart.
Annars får de lätt en liten hakpåse, vad jag märkt.

Linnet
0

precis som #6 skriver så kan det vara päls, tror knapppast att det är hakpåse på en sån liten hona.

[h-malm]
0

Okej tack för hjälpen alla!

#7 Jag använder Stampe ;) Vilken annan pellets skulle ni rekomendera?

Inaarah
0

Jag har alltid använt Stampe till mina dvärgvädurar, kombinerat med Motion och grönsaker. Det har funkat super för mig.
Däremot har även några av mina honor fått "hakpåsar" vilket bara varit päls. ^^

[h-malm]
0

#11 Okej, samma som mig alltså ;)

Men jag vet inte om det är fett eller bara skin/ päls som är hakpåsen, ska kolla idag :)