Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2291 ggr
Fridaaaa
0

Dyrt?

Är det dyrt med 20 kr/balen för hö,dem väger 10-14 kg.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Praefatio
0

Nej, det är inte dyrt. Vi betalar 2,80 kr/kg för våra 10 kg-balar, tyvärr blir priserna på grovfoder högre och högre. 1,50 kr/kg är ett väldigt bra pris.

Ändring: Men det beror förstås på vart du bor. Såg nu att du bor i södraste delen av Svea Rike, är inte säker på vad priserna på hö ligger på där :) Jag bor i Göteborg.

Fridaaaa
0

#1okej för har hittat ett stall som kunde tänka sigatt sälja till mig :) Hur mycket hö går det åt i månaden för en kanin i genomsnitt?

Praefatio
0

Vet inte hur mycket kaninerna äter, det får någon annan svara på. Mitt kilo hö som jag tog från min häst är inte i närheten av slut efter en vecka, så jag räknar iskallt med max två kilo i månaden.

Har man bara enstaka smådjur så spelar det ju ingen större roll om man får betala 20 kr eller 40 kr per bal, det är ju när man har många djur eller t.ex. häst (min äter 9 kg hö om dagen) som det faktiskt börjar handla om pengar och inte bara småkronor.

Fridaaaa
0

ok har 3 kaniner & 2 marsvin nämligen :)

när jag kollar hö brukar jag oftast inte kolla priset utan kvalitén :D

Rozza
0

Det bror nog lite på vilken kanin det är och hur glad i hö den är. Jag knölar in så mycket det bara går i hö häcken och när det är slut fyller jag på.

Har gett 40kr för en halm bal på ca 15kg och tyckt det varit okej. Hö får jag gratis ibland och ibland passar jag på att ge en slant för att jag är så nöjd. Kommer bli så skönt att ha kaninerna i stallet. Gjorde en dil med ägaren att jag hjälper henne med hästarna så får jag hö för besväret.

Rozza
0

#4 då räcker det nog med en bal i månaden. jag har 6 små kaniner och dom äter mindre än en bal i månaden beroende på hur mycket foder dom får. under sommaren har jag inte gett dom pellets alla dar och då har det gått mer hö.

Praefatio
0

#4 Kan inte tänka mig att det går mer än två småbalar hö i månaden till dina djur, och då är det ju egentligen inte heller någon större skillnad mellan 20, 40 eller 60 kr :) Om man inte lever väldigt tight såklart, då kan det ju vara en idé att kolla runt. Jag hade personligen gjort som du och tittat på kvalitén i det fallet, fråga om de tagit värden på höet och välj det med bäst värden, helt enkelt!

Fridaaaa
0

#7 ja jag lever ganska tajt,så ju billigare hö dessto bättre,fast så klart ska det vara bra hö ändå :) Dem har bra kvalité på detta höet då dem ska ge det till sina hästar och hon är alltid noga medsånt :)

Rozza
0

#8 det bror på hur man ser det vissa häst ägare kostar ju på och kolla upp kvalitén på höet. men ett bra häst hö behöver inte vara ett bra kanin hö. mitt hö är slaget på äng och är rikt på örter och luktar sommar äng även på vintern. Vilket jag inte upplever av vanligt häst hö. sen kan man säkert säga vad man vill om det om vad som är bättre för en kanin.

Låt säga att det går åt 10kg hö i månaden för alla dina kaniner och marsvin. och du betalar 2kr /kg då blir det 20kr i månaden/ 240kr per år det tycker inte jag låter så farligt dyrt.

hjartelyckanskaniner
0

Jag betalar ca 60kr för 20kg. Betalar 7kr/kg tror jag det blir så mitt hö är väldigt dyrt. Jag har 6 kaniner som rör sig otroligt mycket som behöver mycket hö. 1/2-1bal går åt/mån hos mig.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

hjartelyckanskaniner
0

Räknade ut och det blev 3kr/kg? Hon slog in 7kr/kg?

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

muffin-asta
0

Jag köpte 3 balar hö, ca 30 kg. Jag gav bonden 100kr. Han ville inte ta emot det. Men för Mig var det ändå billigt. Jag ger hellre mera & får komma tillbaka.Än att värka snål.Flört