Vilar mycket
Lilla Amadeus, dvärgvädur på 6 mån, har varit hos mig i en vecka nu och har blivit supertam. Han sitter sällan under sin hylla längre utan när han är i buren så sitter han på den öppna ytan och kikar eller äter. På dagarna får han springa som han vill i hallen och i datarummet, när vi flyttar den första november kommer han att få vara ute dygnet runt i hela lägenheten. Rent generellt tycker jag att han verkar trivas med livet, han gillar att vara i samma rum som oss och han gillar att bli kelad med. Är inte rädd för mig det minsta eftersom jag har hållit på med honom många timmar om dagen, min sambo är han dock liiite misstänksam mot fortfarande men det börjar gå över. Om jag sitter på golvet i hallen när han är ute så kommer han och nosar och vill bli klappad. När han sitter med oss båda i soffan så ligger han alltid och knastrar, om inte i famnen så på ryggstödet vid mitt huvud. Precis som min förra kanin så gillar han verkligen att sitta och kolla på TV tillsammans. Han är en riktig drömkanin, lugn och kelgo och supersocial :)
Men jag blev lite konfunderad när jag läste att en understimulerad kanin mest äter och att en normalstimulerad kanin skuttar runt och kikar. Amadeus ligger mest och vilar, helst i skohyllan bland skorna. Då ligger han och knastrar och pöser. Då och då skuttar han runt och kollar lite, ibland hoppar han in i buren och äter, men det blir mycket vilande. Borde jag vara orolig för att han är så stillsam?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Läst 17 ggr men inget svar? :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Det kanske bara är varmt? Min lilla skit som annars kutar runt som en idiot ligger nu mest och vilar då det är gassande sol hos oss.
Nej, det är inte varmt här, snarare är det något kallare hos oss än det är i vanlig rumstemperatur, ca 19-20 grader.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

jag gör ett litet tassavtryck :)
min kanin är exakt likadan, man blir lite orolig om dom typ kommer bli feta eller få dålig kondition :S
Det är väl egentligen inte hela världen så länge som de inte ligger stilla jämt och ständigt, fetman ser man väl efter genom att inte ge pellets utan bara hö, vatten och lite grönt :) Jag är mer orolig för att han ska må dåligt.
Fast idag har han sprungit runt en hel del och kikat och bara skuttat, så det kanske är med dem som med oss, vissa dagar orkar man bara inte göra så mycket mer än att ligga i soffan och pösa :P
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag skulle säga så här, har din kanin stort utrymme och mycket leksaker, tunnlar, grenar osv att sysselsätta sig med om han vill plus får uppmärksamhet och kärlek från dig så tror jag helt enkelt att han är nöjd.
Våran kanin hittar på bus (läs gräva dörrmatta och möblera om matskålarna mm) när han är understimulerad och då har han ändå massor av leksaker osv.
När han tokrejsat och lekt tills han är nöjd lägger han sig raklång på golvet någonstans och bara myser/vilar. 
Kaniner är ju mest aktiva i gryning och skymning, dags tid ligger de gärna och slöar lite och tar de lungt bara :)