Kan man ha...
…filtar eller liknade som underlag i buren? Har en långhårig kanin som jag absolut inte kan ha kutterspån till för det fastnar överallt, halm fungerar sådär.
Några andra förslag man kan ha annars som inte fastnar i pälsen?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har matta i buren till min teddyvädur. Får dock borsta av dom varje dag då han drar med sig hö och toalätt från toan. Men det är ju inte så ansträngande :p Sen är det bara att spola av dom och skrubba dom rena. Jag har såna små mattor för 4(?)kr st från IKEA.
#1Okej! Tack för tipset några bilder?
Torv fungerar utmärkt på långhåriga kaniner
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
okej tack så mycket :D
Det finns halmpellets att köpa på stora häst/ lantdjursbutiker! Funkar jättebra och har enorm uppsugningsförmåga. Tror det är ganska nytt! Vet att SvenskaFoder säljer!
Hampaströ.
MVH John
#7 Hampaströ har jag provat på min Mirijam. No good. Stora tovor på ingen tid alls. :C
#8 bra att veta :)

Jag startade en tråd förut om detta. Jag har toalettpapperspellets i toan och matta i resten. Men nu senast har jag tröttnat på att ströet fastnar i pälsen så jag spänner fleece över toalettlådan, filten sitter fast med hjälp av stänkskyddet som spänns ovanpå. Under har jag allstå papperspellets. Bara att skaka av lortarna ute och sätta på nytt 1 gång/dag. Har klippt till flera bitar. Tvättar i maskin.
#3 Intressant! Så torv fastnar inte i päls och tassar? Blir de smutsiga av det om man har ljusa kaniner?
Toa-lätt kör jag med till mina teddysar, fungerar riktigt bra. 
Till er som använder toa-lätt eller liknande:
Är inte toa-lätt väldigt hårt för kaninerna att gå på?
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Kom på nyss att man över kanintoaletten kan spänna ett mjukt nät, tex myggnät. Då hålls ströet på plats, kisset kan rinna igenom, bajspluttarna samlas upp, det är lätt att klippa till lagoma bitar och det är lätt att skölja av. Mitt "fleece-system" (se inlägg ovan) stortrivs min hona med som gärna sitter i toaletten och myser. Jag har inte en tillstymmelse av strö varken i hennes päls eller någon annanstan med denna metod! Jag är toknöjd med den lösningen!!!

du kan ha al-spån i buren, det kör jag på, fastnar lite men inte mycket :)
jag har en jätte långhårig kanin blandras :)
Träpellets funkar också tror man kan köpa sånt man eldar med på granngården :)

Jag frågar igen; är TORV smutsigt så att ljusa kaniner blir skitiga i pälsen?

jaa det är ju liksom som jord :S jag vet inte om det färgar av sig men lite skitiga blir dom ju :)
Vad mer kan man ha? Kan man ha fleecefilt?
Finns billiga dörrmattor på ikea nu 4kr/st borde funka bra.
MVH John

#18 ja det kan man säker ha, men det kankse blir lite hårt men om du lägger tidning under fungerar det nog :)

#18 Fleecefilt hade jag till min kanin och det funkade jättebra! Han hade då en toalett med kattsand i och lite hö i då han tyckte om att kissa i höt, så då la jag lite där i för att lura honom ;D :P
Men fleecefilt är något jag kommer ha till min nästa kanin också. Även om man inte skulle hinna byta så blir det inte så blött och äckligt, kisset torkar in väldigt fort.

Och det blir inte hårt för kaninen om man köper en stor filt och viker den dubbel eller tredubbel. Beror ju förstås på hur stor bur man har, men att bara lägga en tunn filt i kan nog bli lite hårt för kaninen.
#21 okej! Tack! :D ska testa det på henne, för hon bajsar och kissar i sin toalett :)
Jag rekommenderar torv starkt. :)
Fastnar inte i pälsen hos långhåriga, tovar inte osv. Jag har även en ljus långhårig och det ser inte direkt smutsigt ut. Lite kanske, men det är enkelt att ta bort genom att bara klappa.
Det är dock mina erfarenheter - andra kan ha varit med om annat.
#24 beror kanske på vilken torv man får tag i? Viss torv dammar mycket, vissa inte. Beror nog på märke osv.
Vilket märke har du?
#25 Usch, jag suger på märken. Men jag köper mitt på Granngården och tror det är deras egna märke..? Det är i alla fall vitt och brunt på utsidan, typ det jag minns. Lägger över mitt i en plasttunna så har tyvärr inte kvar förpackningen så att säga. Tror det är lantdjur på utsidan med.
INTE torv och spån-mixen eller något som de också har.
Denna torven dammar inte alls.
#26 okej ja jag vet inte, handlar sällan där :)
Inte alltid lätt att komma ihåg allt ;)
Hur mycket kostar den? Och hur mkt är det?
#27 Kollade upp det och det heter Box Torvströ, och har en volym på 250 liter. Minns inte priset, men har för mig att det är ca 150-170 kr.
#28 okej tack! :)
Jag testade att använda fleecefilt till min kanin eftersom han hela tiden sprätte ut spånet på golvet, och det funkade jätte bra. Så nu när jag har en teddy är det helt perfekt. Det fastnar inte så mycke i pälsen på henne.
Hos hanen behöver jag inte skaka av filten så ofta då han är väldigt renlig av sig, medans honan måste jag skaka av filten varannan eller varje dag.
För mig funkar det jätte bra med fleecefilt!