Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2022 ggr
Matilda_91
0

Gröt

Nu när det är så otroligt kallt här (-30 på nätterna) känns det bra att ge kaninerna lite ljummen gröt att värma sig med. Jag brukar blanda havregryn och vatten och riva i morötter och äpplen och sen värma i micron. Nu undrar jag hur nyttigt detta är, kan kaninerna gå upp i vikt om dom får för mycket gröt? Jag gav både idag och igårkväll. Någon som vet?

KajsaM
0

Kanin kan bli tjocka om det äter det för ofta. Man ibland så kan man ge dom. Som lite godis :) Ja usch hör har vi -30 på dagarna :S

Matilda_91
0

Har iof hört om vissa som blandar ut havregryn med pelletsen som mat och det är väl isåfall bara bättre att man gör gröt så att grynen inte sväller i magen?

KajsaM
0

#2 Ja, det borde varar bättre :)

Lotta_A
0

Mmm. Gröt gillar ju ninerna :) Och det är extra bra när det är så himla kallt ute ju. Så blir dom lite varma i magen

Hopi
0

Det kan inte vara nån fara att ge kaninerna lite gröt nu när det är så kallt! Det går ju åt energi att hålla värmen! Tror inte att dom går upp i vikt av gröt nu inte..

KajsaM
0

#5 Inte äns om dom får det jämt?

Frida-L
0

Matilda; Har du kaninerna ute när det är - 30? Jag tar in mina om det blir kallare än - 20 för att jag har hört att kaniner har svårt att överleva i kallare klimat än så. Men jag kanske har fel, jag frågade min kompis som är väldigt duktig och kan mycket om kaniner och hon sa att jag skulle ställa kaninerna i källaren om det blir kallare än - 20…

KajsaM
1

#7 Frida kaninerna klara sig, man ska helst inte ta in dom i en källare alls. Tänk om du är borta och så blir det så kallt och då måste kaninerna bo ute som dom inte är van :)

Förestan så fick Hampus nyss gröt, undra om han gillar det :P

Frida-L
0

Ok, men - 30 är rätt kallt…

Mina kaniner fick också nyss röt med morot oc banan :)

KajsaM
0

Joo man kan ju inte säga att -30 är varmt. Men då kaninerna ha hö och halm + vinterpäls så går det bra :)

Hampus fick knäckebröd och äpple i sin ;) Jag är osäker på om han vågar röra gröten :D

Matilda_91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9: Självklart tar jag inte in kaninerna om det blir minus trettio ute, då skulle dom dö av chock och värmeslag. Kaninerna klarar sig med massor av halm och lite extra mat + ljummet vatten ca tre gånger om dagen.

Clariiz
0

Mina får detta dagligen:

Varm Havregrynsgröt

1-2 morötter

1-2 knäckebröd

varmtvatten

pellets

nytt hö

Sen har dom ju en hel box samt får daglig Motion i sele också så dom blir inte överviktiga. Brukar även ge lite Banan, rödkål, äpple, gurka, paprika eller annat men endast ibland.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#12 Hoppas att du inte har varmvatten. Och 1-2 knäckebröd om dan är för mycke. Och gröt humm kanske typ varannan dag.

Hopi
0

Kajsa_; Nej, det är ingen fara om kaninerna som är ute, äter havregrynsgröt varje dag. Det är inte alltid mina äter upp den ens heller så.. Och som sagt, det är ju skillnad om kaninerna är inomhus.. Ute går det åt massor av energi till att hålla värmen!  Man ska INTE ta in kaninerna för att det är kallt! Då dör dom av temperatur-chock! Dom tål kyla bättre än värme! Och varmt vatten måste man ge utekaninerna när det är så här kallt, det fryser nog fort ändå! Jag värmer i vattenkokare och blandar till lagomt varmt i en plastdunk som jag bär med mig ut. Tar alltid in dom rostfria skålarna och spolar med varmt vatten för att få isen att släppa. Då är det lättast att bära vattnet i en dunk istället för att fylla skålarna inne.. Varmvatten ur kranen ska man ju inte ta självklart! Men att värma det är man tvungen till!!

Hopi
0

Så kan jag berätta att min Andy, som ju inte är så gammal, han vill INTE vara inne i sitt sovhus.. Han ska sitta ovanpå eller framför. Så jag har fått lagt massor av hö framför, och ovanpå sovhuset har jag lagt en sittdyna, den passade så bra mellan ett par lister på locket till huset, så den ligger helt still där. Då värmer det skönt åt hans fötter o mage att ligga där! =) Obs! Han gnager INTE på den! Då skulle den åka ut direkt!!! ;)

KajsaM
0

Det var det jag menade att man inte ska ta varmvatten ur kran och´dom ska ju inte bränna sig :) Om dom får det varje dag under hela vinter? Kaniner kan ju klara sig utan. Jag persoligen skulle inte ge om jag hade utekanin gröt varje dag =)

Pinscher2
0

Måste ni tjata om den där gröten!! Börjar ju bli sugen på gröt och det har vi så klart slut på här hemma! Ledsen 

Nä nu lär jag ut me varmt vatten och lite käk till mina niner…. Lilla hungriga jag…

Hopi
0

Kajsa_; Det är ju inte så här kallt hela vintern, så det behövs ju inte ge gröt varje dag.. Vi bor ju inte alla där uppe i norr!! hehe.

Pinscher2; Inte får det bli slut på havregryn inte! DET som ÄR så GOTT!!! hehe.

Noa-Nisse
0

måste bara fråga varför man inte får ta varmt vatten från kranen? jag ger skalman ljummet vatten från kranen..

Kajsa_ jag tror inte att någon här inne tar så varmt vatten att kaninerna skulle bränna sig  ;)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Pinscher2
0

Hopi: Stod faktiskt och kollade på gröt och sånt när vi var till ICA… Men jag struntade i det! Å nu ångrar man sig! Men imorrn, då jäklar ska jag köpa gröt för hela slanten =) Eller ja, halva slanten… Måste ju räcka till 18 kg kaninmat oxå ;o)

Zvintos
0

Noa_Nisse: När man sköljer med varmt vatten i kranen lossnar en massa metaller från rören, som sen följer med vattnet. Om man ger kaninerna vattnet därifrån får de i sig massa metaller som inte är bra.

Läs den här "artikeln" så förstår ni varför. Glad

Noa-Nisse
0

NinniH aha okej.. då får man kanske börja värma kallt vatten på spisen eller i vattenkokare!!! TACK för upplysningen,, annars hade jag fortsatt med vatten från kranen!

Medarbetare på Hundar.ifokus

KajsaM
0

#18 Då måste jag har uppfattat en inlägg fel :))

#19 Jag bara se ;D

Tina-A
0

Kanske borde ge mina ninisar lite ljummen gröt också.. ^^

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Clariiz
0

Kajsa_; Självklart tar jag int varmvatten ur kranen jag tar kallt vatten som jag värmer! Tänk på att det är 2 kaniner som delar på detta! Jag ger inte alls mycket gröt, kanske ni har sett snna här små plast skålar i olika färger, många har sånna (bra till glass) Jag har inte ens en fjärde del uppfyllt av havre gryn i den. Detta är bara för dom ska få i sej något varmt när det r som kallast. Vattnet är ju såklart inte kokhett! Det är lite "pissljummet" (som min mormor brukar säja :P).

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Hopi
0

NinniH; Kan inte du göra en egen länk om det här med varmvatten ur kran? Dom flesta kanske vet det, men kanske inte alla.. Det där med kopparen som utlöses det har jag hört för många år sen, så jag kokar alltid i vattenkokaren. Men det är ju en viktig sak att veta! =)

Clariiz
0

:)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jojsan
0

hur mycket gröt borde en kanin få per gång?

KajsaM
0

#28 Bara lite grann. Kanske 1-3 msk eller vad sägar ni andra som ger?

Matilda_91
0

Själva gröten är väl några matskedar, men sen rör jag ut den med lite mosad banan och rivna äpplen och morötter så då blir det mer :) Typ en halv skål..

Jojsan
0

ok :) gav det i morse och min ena kanin älskade det! hon glufsade i sig det direkt ;)

men min andra kanin smakade inte ens…. xD

KajsaM
0

Hampus bryr sig inte heller ;D

Jojsan
0

hehe :P

Chessan
0

Om att vara ute så har jag för mig att kaniner itne ska vara ute när de är kallare än -17. Endel av deras organ kan ta skada om det är kallare. Så är det kallare än så bör man ta in dem. Och då menar jag inte in inomhus utan till något uthus eller liknande som har nästan samma temeperatur..

Matilda_91
0

Jag ger mina kaniner extra mycket halm och hö och lite mer mat än vanligt och då klarar de sig utmärkt :) Hur tror du vildkaniner och harar gör på vintern?

Sofiia
0

jag har aldrig hört talasom att kaniner gillar gröt! hah :D

Måste testa! :)

Tribe
0

Har mejlat dig Kajsa_

[Niike]
0

Jag ska också pröva det^^ Har kaninerna i ladugården, det är ju lite kallare där ute så det kan nog behövas!:D Någon som vet om man kan ge gröt till marsvin?? :P

Sofiia
0

#38 undrar jag med :o

Sofiia
0

vad händer ifall man ger dom på sommarn då? :S

Zvintos
0

#40: Inget särskilt, men vem vill äta varm mat på sommaren? Räcka ut tungan Inte jag iaf.

KajsaM
0

#37 Jag har svarat ;)

#38 Ja, marsvin kan äta det också :)

[Niike]
0

#42 Okej tack:D Ska ge dem det ikväll eller i morgon. Men kan de få ont i magen av det om de inte har ätit det innan? Inte för att jag tänkte ge så mkt, men ändå?? :P

Tyvärr är det röda ögon på dem på bilden..Vänster; Swinto. Höger; Chicko. <3

KajsaM
0

#43 Nja, ge lite bara, min kanin brydde sig inte, han smakade inte äns ;)