Andas så fort!
Min 4 åriga hona andas så fort. Som om det vore riktigt varmt ungefär. Hon bor inomhus, har tjock päls men vistas i ett svalt rum. Kanske 18-19 grader i rummet. När jag jämför med min kaninunge 4 mån så andas den betydligt långsammare. 4 åringen andas som om hon nyss sprungit fort fast hon bara sitter stilla i buren. I övrigt är hon pigg och alert, äter och bajsar normalt. Hon andas lika fort om hon ligger och vilar, ser lite otäckt ut. Hör det åldern till eller varierar det så mkt mellan olika kaniner? Eller är hon sjuk?
Mina kaniner andas fort ett tag efter de varit ute och sprungit! Så jag tror det inte är någon fara. Är hennes pluttar fasta eller lösa? Har hon druckit/ätit något?

#1 Som jag skrev hon andas fort, jättefort, fast hon bara suttit i buren flera timmar. Hon har inte sprungit något alls. Hon blir andfådd bara av att stå och äta hö från höhäcken. Lägger sig ner och flämtar som om hon var väldigt ansträngd eller varm.
Har hon alltid varit inne kanin eller har du nyss tagit in henne?

#3 Jag tog in henne i augusti. Men hon har varit utekanin hela sitt liv innan jag tog över henne. Blev faktiskt helt ställd nu när jag såg henne äta hö och sedan verkligen lägga sig på sidan och andas som efter världens springtur…
Okej, då borde det inte vara varmeslag.
Låter inte bra iaf, men vet inte vad det kan vara. Låter någon annan gissa..

brukar du vara ute med henne mycket?
för kaniner är i behov av stort utrymme och få röra sig dagligen
Vatten i lungorna kanske? Sägs inte vara helt ovanligt när det gäller äldre kaniner.

#6 Vad har det med saken att göra? Jag frågar varför hon andas så himla fort fast hon sitter stilla och knappt anstränger sig? Men för att stilla din oro kan jag meddela att hon vistas fritt i huset många timmar dagligen. Nu har hon varit i buren under kvällen. Jag skrev ovan att hon varit i buren flera timmar för att vara tydlig med att hon INTE anträngt sig men ändå andas fort!

#8 tänkte att hon kankse har extremt dålig kontiditon :P
hon kan ju vara alergisk mot höet? om det är dammigt ? vet faktiskt inte :S

#9 Ok. Nej det tror jag inte. Vore en sak om hon varit ute och skuttat och var andfådd med än en ung kanin men hon är ju andfådd även då hon ligger stilla :-(
Ring och prata med en veterinär.

#11 Ska ringa i morgon. Kan tidigast komma iväg på fredag. Hoppas verkligen att hon inte blir sämre.