Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 10135 ggr
[ninnakm]
0

Ensilage

Hej:)

Nu när det börjar bli vinter snart, så kommer våra hästar få ensilage istället för hö. Jag tar höet från stallet till kaninerna. Så jagundrar kan kaninerna äta ensilage? Är det bra för dom? mm :)

eamy
0

ensilage är inte bra för kaniner, det är blötare än hö så det bildas syra i deras små magar :)

Kristall
0

Ger ni faktiskt ensilage till hästarna, eller är det hösilage?

Ensilage är alldeles för blött, de flesta ger väl hösilage till hästar? Ensilage rekommenderar jag inte till kaniner iaf, hösilage kan man ge (har själv funderat på att ge lite silage till min ungkanin) men introducera det i små mängder och tänk på att bara ta hem lite åt gången för kaniner äter ju inte upp det lika fort som hästar gör o då kan det hinna bli dåligt.. ^^

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[ninnakm]
0

Ja vi ger hästarna ensilage på vintern, de är bra för dom då^^

Denna kommentar har tagits bort.
[Wera]
0

Skulle inte gett något sorts silage till kaniner… bättre med vanligt hö.

[ninnakm]
0

sånna fall måste jag köpa från en djuraffär då det bara finns en bonde här som vi köper i från, de andra vill inte:/

[Wera]
0

Kaniner har mkt känsligare magar än hästar därför kanske de inte tål silage och jag tror även hästar vaccineras för att kunna tåla silaget bättre mot sjukdomar osv. Så jag råder dig att inte ge silage.

[sstorm]
0

Ensilage är på tok för blött för kaniners små magar, de blir lätt diaré som följd

[ninnakm]
0

det va därför jag frågade men hösilage då, vissa säger ju att det går att ge? ganska akut har knappt hö tills imorgon..

[sstorm]
0

#9 hösilage skulle jag inte heller ge, dumt att chansa då kaniner har mkt känsliga magar och då måste de ha lång övergångs tid om man ska byta.

[ninnakm]
0

okej då får jag åka till djuraffären i morgon då men tack endå;)

[Wera]
0

#9 Därför skrev jag bara enbart "silage", ingen silage (en- eller hö-) ska ges till kaniner :)

Trasdockaa
1

Behövs redas upp lite här tror jag.

#7 Botolism har ingenting att göra med att tåla hösilage mer, utan har med det gift att göra som bildas när döda djur kommer med i hösilagebalen. Dessutom kan man bara vaccinera mot 1 av 30 varianter, dvs, OM du ger hösilage som är giftigt pga att du fått med ett dött djur i balen är det 1 chans på 30 att du vaccinerat hästen mot rätt variant.

Det enda som skiljer mellan Hösilage och hö är TS (torrsubstansen), dvs hur mycket vätska det är i. Dvs. det är precis lika ofarligt att ge hösilage som att ge färskt gräs till sina kaniner. OM man hanterar hösilaget rätt, dvs inte använder en öppenbal längre än 7 dagar och är noga med hanteringen (tömmer höhäcken efter 7 dagar). Att kaninerna blir dåliga i magen om man ger dem hösilage plötsligt utan invänjning, är precis lika uppenbart som att ge en kanin gräs utan invänjning.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

[sstorm]
0

#13 en hösilage bal håller väl bara i 4 dagar? efter 7 dagar är de ju skit äckligt Obestämd

Trasdockaa
0

#14 Allt beror på hur många lager plast du använt så balen inte är förstörd innan du öppnar den, och vilket väder du har :) 7 dagar ska ett bra hösilage hålla, men vissa balar ska du inte använda i huvud taget och kasta med en gång. Man får helt enkelt kolla lika mkt efter mögel som när man har hö :)

[sstorm]
0

#15 ja men hösilages blir ju helt annorlunda när de står öppet, de hösilaget jag har haft i stallen jag stått skulle jag aldrig ge mina kaniner, för de är ju inte alls säkert att de äter upp de på en gång. De finns mycket mer saker man måste kolla efter för att se att de verkligen ÄR frächt för en kanin att äta de, en häst överlever men en kanin kan dö för samma mängd dåligt hö.

Trasdockaa
0

#16 Usch, trist att höra att du haft så dåligt hösilage på ditt stall. Det är trist att hanteringen brister hos många hästägare. Ofta ligger problemet i att det är för dålig tillgång på hösilaget (för få antal hästar), eller att hanteringen av hösilaget (ex inplasningen som nämnts innan) inte sker korrekt. Det finns uträkningar som forskare gjort på SLU där de räknat på hur många hästar respektive antalet kg/hösilagebal som krävs för att det ska bli bra hantering på det. Här på gården har vi 3 olika stall, med 10 hästar i varje, och varje stall har varsin bal. Det är precis lagom för att hösilaget ska gå åt och inte bli dåligt (bör inräknas med att det är stora hästar vi har). Sen gör de också eget hösilage, och väljer alltså själva hur mycket plast de använder till balarna.

Hästar och kaniner har nästintill identisk matsmältning, och den egentliga skillnaden är att kaniner är små och hästar stora :) Jag tycker det är otroligt skönt att använda hösilage. Jag var mycket skeptisk till en början, men efter att ha använt det i över 1 år nu måste jag säga att jag är otroligt nöjd. Man ser och känner tydligt lukten på dåligt hösilage, till skillnad på hö som inte luktar lika mkt när det är dåligt, och inte heller syns lika mycket. Bönderna minskar ner mer och mer på höskörden då den inte är lika beräknelig (kräver ej torka, sol, bra vind som höet) som hösilaget, så jag tror att vi i framtiden kommer se mer och mer "minibalar" med hösilage hos kaninuppfödare, och desto färre höbalar :)

[ninnakm]
0

Vänta lite nu hänger inte jag riktigt med, kan jag ge hösilage till kaninerna eller ej?:)

Frida-H
0

Hösilage går fint att använda till kaniner, har inte stött på någon kanin som inte gillar det eller som mått dåligt av det. Som sagt är hästen och kaninen väldigt lika i matsmältningssystemet och enligt studier på häst så ger utfodring med hö/hösilage/ensilage inte några skillnader i varken den kemiska eller mikrobiologiska sammansättningen i tarminnehåll/träck. Hösilage har även fördelen att näringsämnen bevaras mycket bättre, hö är otroligt känsligt och om det har hanterats fel någon gång i produktionskedjan är risken stor att näringsämnen försvinner. Självfallet kan hösilage vara av dålig kvalité men det kan även hö vara. Näsan är ett av de bästa redskapen för att känna om det är ätbart, jag luktar alltid på hö/hösilage innan jag ger det till något djur :)

Royalz
0

Ger du verkligen hästarna ensilage? Det är mat för kossor och tjurar m.m. Inte ofta man ger hästar det iaf… Hästar brukar ju äta Hösilage eller hö.

Ingen jag vet skulle ge sina hästar ensilage iaf.

[ninnakm]
0

#20 Ja och hösilage. Vi eller inte jag då min  familj har haft hästar i över 40 år så och vi känner många som ger det, våra hästar mår bra av det

[aammE]
0

Ensilage = Nej
Hösilage = Helst inte

[ninnakm]
0

Nu har jag prövat med hösilage och kaninerna tyckte om det, magarna känns normala även bajset är helt normalt;)