två honor?
Jag vet ju att två okastrerade hanar absolut inte fungerar ihop och att två kastrerad hanar kan fungera ihop men hur ligger det till med två okastrerade honor? En hona kastrerar man ju sällan i alla fall inte lika vanligt som att kastrera en hane då det är större ingrepp.
Men är fungerar två okastrerade honor ihop eller är de som okastrerade hanar och fungerar inte alls?

Både ja och nej, det är från kanin till kanin.
Jag har t.ex 3 honor och 1 kastrerad hane. Honan som går med hanen tål inte andra honor utan sliter stora pälstussar av dem såfort de kommer i närheten.
Men mina 2 andra honor verkligen älskar varandra, tvättar, äter och sover ihop.
Och då var den ena 1½ år och den andar 5 månader när jag satte ihop dem. Helt utan problem.
MVH Erika :)
Så länge dom har stort utrymme brukar det gå bra. Men oftast bör de vara syskon eller mor och dotter. Går även att köpa två honor ur olika kullar och sätta ihop när dom är små.
Jo jag förstår att det är individuelt. Men det är väll inte så att det är ett måste på att kastrera två honor för att de ska gå ihop jämfört med två hanar som verkligen måste kastreras för att kanske fungera ihop?

#3 Mina honor är inte kastrerade :)
Vet även fler som haft okastrerade honor ihop utan problem, men också honor som börjat bråka efter 4 år tillsammans.
MVH Erika :)
Ok. Ja jag har aldrig lyckats para ihop två honor. Hade en Engelsk Scheck på 2 år och en Belgisk hare på 1 år (honor) som satt tillsammans en gång med det fungerade bara ett dygn sen slogs dem så de fick jag sära på. Fatta aldrig varför de enbart tålde varandra så kort tid.
#3 Det är inte alls som det kan vara mellan hanar som för mellan honor…
Haft en dvv hona som bodde ihop med sina tre döttrar i drygt 2 år och det gick fint, dock lessna mamman lite på dom men de hade så pass stort utrymme att det gick bra ändå :) Men sålde döttrarna sen och mamman trivdes bra ensam, försökte få ihop henne med min kastrerade hane men båda fullkomligt hatade varandra :P
Min kastrerade hane och hans kastrerade bror kunde inte heller bo ihop. Min kompis kastrerade sina två hanar och de kunde bo ihop redan första dagen efter kastreringen och de älskade varandra! När ena dog blev den andre kaninen helt förstörd.